Beantwoorden
janC
Freshman Beetjesweter
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Vistron VDR2101

Het toestel is defect en ik zoek vervanging.
Telenet biedt dit toestel niet meer aan en bij online winkels vind ik het niet meer terug in het aanbod.
Bij amazon bieden ze wel de Vistron VT855-N DVB-C radiotuner aan. (65,99€ + 13€ verzending)
LINK: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07M94JNKY?th=1
Het toestel dient een analoge aansluiting te hebben om aangesloten te worden op de hifi-versterker, wat in dit geval zo is.
Vraag:
- Komt dit toestel in aanmerking als vervanging voor het huidige en defecte ?
- Heeft iemand een beter alternatief in gedachten ?

Alvast bedankt voor een antwoord

Tags (1)
4 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Vistron VDR2101

Dit zou zonder problemen moeten werken. Ik gebruik zelf een gigablue ontvanger - ook voor video, maar hieruit kan ik wel opmaken dat de ongecodeerde DVB-C radio kanalen zonder problemen te onvangen zijn, ook op ander model of merk ontvangers.

De vraag is echter hoeveel toekomst dit nog heeft. Telenet begint stilletjes aan de DVB-C video kanalen al af te bouwen, en over te zetten naar IP streams (om zo meer bandbreedte voor internet vrij te maken op de kabel). Hoe lang zullen de radio kanalen via DVB-C nog blijven bestaan?

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Vistron VDR2101

@Arnie  schreef:

De vraag is echter hoeveel toekomst dit nog heeft. Telenet begint stilletjes aan de DVB-C video kanalen al af te bouwen, en over te zetten naar IP ggd  geïntroduceerd werd, streams (om zo meer bandbreedte voor internet vrij te maken op de kabel). Hoe lang zullen de radio kanalen via DVB-C nog blijven bestaan?

DVB-C verdwijnt in Q1/2030, en zal dus in stappen afgebouwd worden. Tot hoelang de radiozenders ondersteund worden is niet gekend. In het beste geval blijven deze tot het einde, of toch tenminste de meest populaire...

@Arnie  schreef:

Dit zou zonder problemen moeten werken. 

Dat hangt ervan af of deze Vistron de AAC audio codec ondersteunt.

Ik herinner mij dat toen de Vistron internet radio geïntroduceerd werd, dat alleen de Telenet versie de AAC codec ondersteunde. De Vistrons die in de handel te koop waren ondersteunden de AAC codec niet.

Zonder AAC zal je een hoop zenders missen.

Misschien is dat intussen veranderd. Ik raad je dus aan om je goed te informeren (tenzij jouw favoriete zenders in MPEG op de kabel zitten.

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Vistron VDR2101

Ik heb op een duits forum gelezen dar deze ontvanger AAC ondersteunt (in ieder geval vanaf firmware V.0147A).

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Vistron VDR2101

Dat is interessante info, die ik zelfs op de site van Vistron niet terugvond 🤔

Waarschijnlijk wordt nu in het buitenland ook meer en meer overgeschakeld naar AAC om bandbreedte te sparen. Vijf jaar geleden was er van AAC op de kabel nog geen sprake, en noch Vistron, noch Techinisat verkocht toen toestellen die AAC ondersteunden.

Wat betreft het zoeken naar zenders: gebruik de instellingen voor het regulier aanbod (322 Mhz, Netwerk-ID 22). Dan krijg je méér radiozenders dan op het Compact Signaal.

De Vistron zal alleen zoeken naar radiozenders, en de versleutelde zenders skippen.