Beantwoorden
digxbiz
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Waarom verschijnt Teletext direct bij aanzetten tv?

Onlangs zijn we geswitcht van analoog naar digitaal TV kanaal.

Het lijkt ons dat teletext niet meer correct werkt, in vergelijking met teletext op de digibox.

 

Wanneer we de TV aanzetten zien we ook teletext direct verschijnen (op zwarte achtergrond), wat zéér vervelend is. Normaliter verschijnt teletex alleen op aanvraag door op de teletext knop vd afstandsbediening te drukken.

 

Iemand dit al gezien ?

 

Titel gewijzigd door Mathieu (mod) | Vorige titel: Teletext

0 Likes
8 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Waarom verschijnt Teletext direct bij aanzetten tv?

@digxbiz je vergelijkt met "Teletekst op de Digibox".  Dat is toch al "digitaal TV kijken"?

Hoe kijk je nu dan TV?  Via het DVB-C compact signaal, "TV met een kaartje", een digicorder, TV Box?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
digxbiz
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Waarom verschijnt Teletext direct bij aanzetten tv?

@Steven-E: Telenet digitale TV is ingesteld via het "compact signaal".

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Waarom verschijnt Teletext direct bij aanzetten tv?

Ik heb dit gevonden: https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Automatisch-wordt-888-geactiveerd/td-p/59048

 

Zou dus eens ondertitels uitzetten in de instellingen van je tv.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom verschijnt Teletext direct bij aanzetten tv?

@digxbiz 

Het digitale signaal kan ondertitels geven op twee manieren. Eén daarvan is de simulatie van teletekst. De andere manier is ingebakken in het dvb-c signaal. Kontroleer de instellingen van je tv hiervoor. Als je merk en model opgeeft kan je mogelijk een antwoord krijgen waar die instellingen zijn en hoe je die aan of uit zet.

Een eerste indicatie kan de afstandsbediening van de tv zijn. Er is mogelijk een toets met als omschrijving Sub of Subt of Subtitle, mogelijk gecombineerd met een omschrijving AD.

De tekst AD staat voor audio description. In principe is dat geen ondertiteling maar een geluidsignaal voor slechtzienden. Met Subtitle kan je doorgaans ondertiteling aan of uit zetten en soms heb je ondertiteling in meer dan één taal. Als je die functies vind, speel er wat mee zodat je weet wat je kan doen.

digxbiz
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Waarom verschijnt Teletext direct bij aanzetten tv?

1. Ondertitels vd Samsung TV uitgezet (Menu-Systeem-Ondertiteling-Uit). Nu geen ondertitels meer bij aanzetten, dus dat is OK nu.

2. Bij klikken op 'TTX/MIX' knop vd afstandsbediening krijg ik 'P100' op het scherm en het scherm is zwart. Bij 2de maal klikken op 'TTX/MIX', dan hebben we een gesplitst beeld met links TV kanaal en rechts een leeg P100 teletext scherm. Bij 2de maal klikken krijgen we een volledig TV kanaal met P100 bovenaan en geen ondertiteling. P100 = standard v Samsung ? of van het digitale kanaal?

3. Bij klikken op 'TTX/MIX' knop en dan op 888 krijg ik TV kanaal met ondertiteling wit op zwarte achtergrond. Bij 2de maal klikken op 'TTX/MIX', dan hebben we een gesplitst beeld met links TV kanaal en rechts een P888 teletext scherm mét ondertiteling wit op zwart. Bij 3de maal klikken krijgen we een volledig TV kanaal met P888 bovenaan en ondertiteling wit op transparante achtergrond. P888 is dus het (aparte) teletext kanaal ?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom verschijnt Teletext direct bij aanzetten tv?

@digxbiz 

Als je op je afstandsbediening een toets 'Tools' hebt, kan je allicht de digitale ondertiteling hiermee aan- en uitzetten en indien er taalkeuze is (vb. Nederlands en Nederlands voor gehoorgestoorden) kan je dan daar ook kiezen.

 

0 Likes
digxbiz
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Waarom verschijnt Teletext direct bij aanzetten tv?

@janne_man, ondertitels niet via 'Tools', maar via 'Menu' knop.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom verschijnt Teletext direct bij aanzetten tv?

@digxbiz 

Op mijn Samsung tv kan ik dit zowel via de Toolsknop van de afstandsbediening als via het menu. Via Toolsknop heeft mijn voorkeur omdat het beeld grotendeels intact blijft, enkel bovenaan heb ik een selectiemenu.

0 Likes