Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief

Waar kan men vinden wanneer het compact signaal actief zal zijn in een regio?

 

de telenet website geeft enkel onnuttige informatie

 

Spoiler
Het analoge tv-signaal wordt regio per regio vervangen door een compactere technologie. Je vertrouwde kabelabonnement blijft gewoon bestaan, alleen verandert het signaal dat door je kabel loopt.

mijn grootouders werden door telenet verteld dat ze moesten overschakelen naar een digicorder!

zuivere oplichting uiteraard, geldwolven dat ze zijn.

 

waar kan ik zien wanneer bij hen het dvb-c actief is, het zogezegde compacte signaal

dan zal ik ondanks corona moeten langsgaan om hen over te schakelen

0 Likes
25 reacties
Jozefken
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi!

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief

Natuurlijk hebben de grootouders dvb-c, vroeger keken ze daar ook via dvb-c

 

tot op het moment dat telenet ineens vond dat enkel hun eigen, te betalen!, digibox nog gebruikt mocht worden om het digitale signaal te bekijken

 

maar nu zit het vrij signaal dus op een andere frequentie dan het vroegere signaal

 

eigenlijk dubbel dom van telenet: men wil zogezegd ruimte besparen door analoog af te schaffen

 

maar men gaat elke zender wel in veelvoud op de kabel zetten

0 Likes
Ex-Netweter
 

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief

Ik denk dat je een paar zaken door mekaar haalt:

  • jouw grootouders hebben misschien wel een toestel dat geschikt is om DVB-C te ontvangen, maar ze keken tot nu toe analoog, en niet via DVB-C
  • de "vrij te ontvangen" zenders zit natuurlijk op een andere frequentie dan de vroegere analoge zenders
  • niet elke zender wordt in veelvoud op de kabel gezet. Het zijn alléén de vroegere analoge zenders (20-tal, afhankelijk van de regio), die in SD kwaliteit nu ook digitaal te ontvangen zijn.
  • dat is niet "dubbel dom": het volledige aanbod van het Compact Signaal zit op 2 frequenties (290MHz, 298Mhz), samen met nog andere zenders. Het Compact Signaal neemt dus minder plaats in dan 2 analoge zenders, met de afschaffing van het analoog signaal wordt dus héél veel ruimte bespaard op de kabel.

Als je naar de grootouders gaat om hun TV in te stellen is dat een toegelaten noodzakelijke verplaatsing, en met de nodige maatregelen kan je dat veilig doen.

Ik zou dus niet wachten tot het analoge signaal verdwijnt, want dan kom je te laat.

 

0 Likes
Jozefken
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi!

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief

Thans vrees ik dat jij een aantal zaken door mekaar haalt

 

vroeger zat het digitaal signaal onversleuteld op de kabel.

eenvoudig te bekijken via de ingebouwde dvb-c tuner

 

maar daar werd telenet niet rijker van

dus werd ineens alles versleuteld

zogezegd omdat het moest voor de uitzendrechten

 

daardoor werd er terug  omgeschakeld naar analoog door veel kijkers

 

en noodzakelijke verplaatsing? 
als telenet nou eens transparant is met een datum kunnen we oordelen of het noodzakelijk is of nog ruim uitgesteld kan worden

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief

@Jozefken 

Het digitale signaal heeft op een paar zenders na, nooit onversleuteld op de kabel geweest. Deze nooit omvat onder andere alle zenders van VTM, van Vier.

Er zijn ooit maximaal ongeveer tien digitale zenders geweest die vrij te ontvangen waren.

Het signaal dat altijd onversleuteld te ontvangen was, waren analoge zenders. Hierop was één uitzondering de Canal + zenders.

Ter vervanging van een twintigtal analoge tv zenders is er nu een onversluierd aanbod van digitale zenders onder de naam Compact signaal. 

Het analoge signaal wordt nu gestopt. Het twintigtal zenders neemt digitaal slechts de plaats in van twee analoge zenders.

 

Als de tv een dvb-c tuner heeft ( geef eens mer en model), dan kan die afgestemd worden op het compact signaal. Dat blijft dan hetzelde als wat ze nu hebben. Er kan wel een minpuntje zijn. Indien ze nu nog een videorecorder gebruiken zal dit niet meer lukken Videorecorders hebben enkel een analoge tuner. 

Wil je een oplossing, dan kan de netweters geleenschap je helpen om een bevredigende oplossing te vinden.

 

 

 

Tags (5)
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief

@janne_manDat moet ik u tegenspreken, in interkabel gebied waren veel zenders digitaal ongecodeerd op de kabel, maar sinds Telenet het heeft overgekocht zijn deze achter de betaal muur gekomen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief

@Jozefken hoe het ook zij: de "geldwolven van Telenet" voorwie je ze aanziet, hebben het compact signaal in het leven geroepen om een gratis alternatief te bieden voor het analoge signaal.

Daar is technisch goed over nagedacht. De kanalen staan er niet zo maar dubbel op, maar wel in SD kwaliteit (behalve de VRT zenders in HD): vandaar de naam "compact signaal".

 

Indien je ouders liever de zenders in HD kwaliteit bekijken zijn er 2 opties:


Je hebt dus een aantal opties, waaronder eentje die helemaal gratis is.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief


@Master-Magic  schreef:

Dat moet ik u tegenspreken, in interkabel gebied waren veel zenders digitaal ongecodeerd op de kabel, maar sinds Telenet het heeft overgekocht zijn deze achter de betaal muur gekomen.


Dat is dan een correcte aanvulling op hetgeen ik schreef en waar ik impliciet Telenet bedoelde. Ik geeft toe dat mijn impliciet niets uitmaakt voor de klant die bij Interkabel, iets wat ik niet wist.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief

op de analoge zenders komt boven in beeld een tekst stop zetten analoge zenders

dan heb je nog een maand

best wachten om de oudere te bezoeken

vanaf 9 okt 2019 zijn ze daar mee gestart digitaal sd in plaats van analoge in belgie overal te ontvangen

voor meer info

https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Switch-analoog-naar-digitaal-tv/m-p/80901#M9095

 

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief


@luc55  schreef:

op de analoge zenders komt boven in beeld een tekst stop zetten analoge zenders

dan heb je nog een maand

best wachten om de oudere te bezoeken.


Deze boodschap stond er 3 weken. Voortaan staat die er wat langer: 5 weken vóór het analoge signaal wordt uitgeschakeld.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jozefken
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi!

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief


@Steven-E  schreef:

@Jozefken hoe het ook zij: de "geldwolven van Telenet" voorwie je ze aanziet, hebben het compact signaal in het leven geroepen om een gratis alternatief te bieden voor het analoge signaal.

 

 


Gratis?

dus de factuur van telenet moet ineens niet meer betaald worden?

Of komt dit signaal dan ook door hun filter die men zet als men je afsluit?

dat geloof je toch zelf niet...

 


@Steven-E  schreef:

@Jozefken hoe het ook zij: de "geldwolven van Telenet" voorwie je ze aanziet, hebben het compact signaal in het leven geroepen om een gratis alternatief te bieden voor het analoge signaal.

Daar is technisch goed over nagedacht. De kanalen staan er niet zo maar dubbel op, maar wel in SD kwaliteit (behalve de VRT zenders in HD): vandaar de naam "compact signaal".

 

 

Vroeger zaten deze zenders in HD onversleuteld op de kabel via een eigen dvb-c tuner.

dus om dan extra plek in het spectrum te vrijwaren is het dom om ze dubbel aan te bieden (SD en HD)

is dus niet echt technisch goed over nagedacht (tenzij hoe men extra langs de kassa moet indien men HD zou willen)

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer is het compact dvb-c signaal actief

@Jozefken 

Wat van belang id bij de overschakeling van analoog naar het compact signaal of digitale tv van Telenet, is niet een situatie van jaren geleden, maar de situatie die bestaat bij de invoering hiervan. 

Met je kabelabonnement heb je nu analoge tv. Dat je ooit hiermee digitale tv had en dat Telenet die ooit heeft afgenomen is een discussie van die ooit en niet van vandaag. Dat je daar vandaag nog altijd over gefrustreerd bent en je benadeeld voelt, daar kan ik inkomen en begrijpen. Een oplossing daarvan mag en kan je niet verwachten van de Netweters. Daarom de huidige situatie nog eens samengevat:

Als je tv een DVB-C tuner heeft kan je die afstemmen op compact signaal. Ten opzichte van het analoge signaal verliest de klant niets. De klant krijgt dezelfde zenders in een iets betere kwaliteit dan het analoge signaal dat binnenkort verdwijnt. Voor twee zenders is de kwaliteit merkelijk beter, die zijn in HD formaat. Bovendien krijgt de klant een veertigtal radiozenders in DVB-C formaat.

 

Als je tv bovendien een CI+ interface heeft, kan je opteren om een CI+ (tv met een kaartje) aan te schaffen bij Telenet voor eenmalig 69 euro. Heb je geen internet of geen vaste telefoon van Telenet, dan komt daar een kost van 50 euro bij. Het ergerlijke is dat Telenet zich zal draaien en keren om de huur van een decoder ook aan te rekenen. Aan u dan om je te laten pluimen of niet.