Beantwoorden
Bacco_Bob
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Wie doet graafwerken bij aansluiting nieuwbouw

Wij trekken bijna in onze nieuwbouw. We willen een aansluiting van Telenet. Het is een vrijstaand huis en ons distributiepunt van Telenet bevindt zich in het midden tussen mij en mijn buur (dus ongeveer op de perceelsgrens) en op zo'n meter van de straat.  Alles (elektriciteit en water ...) komt via wachtbuizen binnen door de energiebocht en dat punt bevindt zich evenwijdig met het distributiepunt van Telenet (dus ook zo'n meter van de straat) maar ligt dus op dezelfde lijn als het distributiepunt, maar zo'n 4 meter verder. De elektricien zou de kabel via onze technische ruimte door de energiebocht steken, dan door de wachtbuis richting dat punt waar onze elektriciteit en water aangekoppeld werd. Maar zoals gezegd ligt dat punt evenwijdig met het punt van het distributiepunt van Telenet, maar er zo'n 4 meter vanaf. Er dient dus een sleuf gegraven te worden van het ene punt naar het distributiepunt van Telenet. Aangezien het op een meter van de straat ligt is dat eigenlijk openbaar domein. Volgens mijn aannemer en elektricien is het aan Telenet om die sleuf te graven. Ik heb het bij Telenet Klantendiens gevraagd aan 3 verschillende mensen. Twee zeggen dat ik die sleuf moet graven en iemand anders bij Telenet zegt dat Telenet het zelf moet graven. Volgens mij is het ook Telenet, maar wie kan mij dat nu eens bevestigen. Ik wou de klantendienst een foto doormailen om het te verduidelijken, maar bij Telenet zeiden ze dat ik het niet kon doormailen. Wie helpt mij met info?

0 Likes
4 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5845
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wie doet graafwerken bij aansluiting nieuwbouw

@Bacco_Bob  als je moet graven op openbare wegen is dat aan Telenet om dat te doen. Die zullen de benodigde vergunningen vragen om te mogen en te kunnen graven. Vergeet dus niet dat ze eerst die vergunningen dienen te vragen voor dat ze kunnen beginnen. Hier gaan een aantal weken over heen dus voor die tijd zal er niks mogelijk zijn. Als de gemeente alles heeft goedgekeurd gaan ze beginnen met de werkzaamheden en zal alles geregeld worden. Hier heb je nog extra informatie omtrent kabelaansluitingen.

 

https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/voorzie-de-buitenbekabeling

 

https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/business/klantenservice/voorzie-de-buitenbekabelin...


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wie doet graafwerken bij aansluiting nieuwbouw

@Bacco_Bob 

 

Misschien niet meer nodig, maar dan weet je het voor in het vervolg: je kan de klantendienst ook bereiken via messenger en whatsapp en daar kan je dus wel een afbeelding aan toevoegen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stadhuis2
Experienced Meerweter
Berichten: 111
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Wie doet graafwerken bij aansluiting nieuwbouw

Voor een privé-persoon is het verboden om werken uit te voeren op het openbaar domein. Dat wordt door de gemeentebesturen enkel toegestaan aan maatschappijen voor nutsleidingen (w.o. Telenet) die daar vooraf een toelating voor moeten vragen bij het gemeentebestuur. Tot hier het administratieve plaatje. De financiële kant is iets anders. Wellicht zal Telenet de kosten voor de uitvoering van die werken op jou kunnen verhalen.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wie doet graafwerken bij aansluiting nieuwbouw

@Bacco_Bob   Blijkbaar zitten er op de klantendienst tegenwoordig een aantal die hun job niet kennen. De regel is dat jij op jou grond de graafwerken doet en de kabel klaar legt, lang genoeg om aan te sluiten op het aansluitpunt, hetzij een paddestoel (grijs bakje) of op de paal. Graafwerken op de openbare weg zijn voor Telenet. Normaal gezien als je een aansluiting vraagt moet degene van de klantendienst vragen of er graafwerken zijn op de openbare weg, hoeveel meter en welk materiaal er ligt (asfalt, dallen, klinkers) dat moet hij invullen op zijn aanvraagdossier. Ook uw electricien zou daarvan op de hoogte moeten zijn. Want het is meestal die, die de kabel samen met de electriciteitskabel moet klaarleggen.

Als er graafwerken zijn moet je aanvraag minstens 6 weken op voorhand gebeuren. De aansluiting gebeurt door een aparte ploeg, een 2e afspraak wordt gemaakt voor de eigenlijke aansluiting binnen.

Aansluiting kost normaal gezien 50€ ongeacht of er graafwerken zijn of niet als dit binnen bepaalde normen ligt. Ik meen dat de maximum kabellengte van binnen tot het aansluitpunt max. 80 m mag zijn. Indien dit meer is dan wordt het onderhandelen met Telenet.

Hopelijk ben je nog op tijd. Want het is tegenwoordig of veel plaatsen zo dat de nutsvoorzieningen hun aansluiting op 1 en dezelfde dag moeten doen om geen 3 keer het voetpad te moeten open breken. Zelfs voor een onderboring van de weg werken ze samen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.