Beantwoorden
Jari4
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Zwart beeld bij opstarten TV en TV box

Hoi allemaal. Dit probleem doet zich voor bij de goortouders van mijn vriending

 

Onlangs hebben ze een Philips 50PUS7608 gekregen. Nu heb ik de Telenet TV-box via HDMI aangesloten op de nieuwe tv. Door de CEC-optie (die aan staat), zouden ze via één druk op de knop zowel de TV als de TVbox moeten kunnen inschakelen. In principe lukt dit wel, maar niet zonder problemen.

 

1. De tv-box gaat vaak meteen aan, maar het scherm heeft vaak 20 seconden nodig voordat het begint op te starten. Misschien kan dit de bedoeling zijn, al lijkt 20 seconden wel heel lang.

 

2. Als de TV dan eindelijk is ingeschakeld, krijgen we enkel zwart scherm. Ondanks dat de gekozen input/bron de juiste is (HDMI 1), is er dus geen beeld noch geluid. We moeten dan telkens de afstandbediening van de Philips TV erbij nemen en nogmaals op het input menu bevestigen dat HDMI1 (waar hij dus al op staat) de juiste bron is. Als we dit hebben gedaan, krijgen we beeld en geluid.

 

Uiteraard wil ik dat dit in een klap gebeurt en lijkt het me niet de bedoeling dat je telkens die extra handeling moet doen voordat je beeld krijgt. De TV is geüpdatet, dus daar ligt het niet aan. Iemand andere suggesties? Misschien een te oude HDMI kabel die CEC niet ondersteunt?

 

Dankjullie!

8 reacties
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Zwart beeld bij opstarten TV en TV box

Herstart de tv eens uit fabrieksinstellingen ( Philips logo in beeld en terug alles instellen )sluit alle kabels eerst aan

best eerst een nieuwe hdmi kabel

Kijk ook eens tv box dat alles goed staat

Bij veel tv moet je even wachten tot je beeld hebt bij opstart bij Philips is bij mijn indruk altijd langer

Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Zwart beeld bij opstarten TV en TV box

Kijk in de Instellingen van de Philips TV  of "EasyLink" aan staat.

Zorg dat de HDMI-kabel in de HDMI-aansluiting met ARC zit.

Misschien valt de TV te snel in standby omdat de TV-Box te traag opstart.

Je kan proberen om de TV-box in te stellen op 'snelle start': https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-de-slimme-energiestand-op-mijn-digibox-of-digicorde...

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Zwart beeld bij opstarten TV en TV box

@Jari4 Hetgeen ik vermoed is dat je HDMI geen CEC ondersteuning heeft. Hiervoor moet je minstens een HDMI 2.1 hebben. 

Vermits je audio via de hdmi gaat is dit zeer belangrijk. Ook voor ARC of eARC heb je deze betere HDMI kabel nodig.

Je moet ook activeren dat je tv en TV box automatisch samen aangaan. Dit kan op je TV box zelf.

Om je tv box en tv tegelijk aan en uit te zetten, ga je via de huisjestoets op je afstandsbediening naar de instellingen.

Daar kies je Systeem en Auto tv.  

Succes !


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Zwart beeld bij opstarten TV en TV box


@kristofDW  schreef:

@Jari4 Hetgeen ik vermoed is dat je HDMI geen CEC ondersteuning heeft. Hiervoor moet je minstens een HDMI 2.1 hebben. 

Vermits je audio via de hdmi gaat is dit zeer belangrijk. Ook voor ARC of eARC heb je deze betere HDMI kabel nodig.


CEC is al aanwezig sinds HDMI 1.0; dus weinig te maken met de versie van de kabel. (Kabel kan natuurlijk wel defect zijn) eARC is inderdaad toegevoegd in HDMI 2.1; maar is hier niet relevant. ARC (audio return chanel) en eARC zijn om geluid van de TV naar een audiosysteem terug sturen. Daar heeft het signaal tussen de TV-box en de TV weinig mee te maken.


@Area57_1  schreef:

Zorg dat de HDMI-kabel in de HDMI-aansluiting met ARC zit.


Dat hoeft helemaal niet. De TV-box is geen geluidsapparaat en kan dus niks met ARC.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jari4
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Zwart beeld bij opstarten TV en TV box

Dankjullie allemaal voor de hulp! Ik zal dit morgen of overmorgen eens proberen wanneer ik er ben, dan pak ik meteen een nieuwe HDMI kabel mee. Deze heb ik zowiezo nodig om de beeldkwaliteit van de nieuwe televisie optimaal te kunnen benutten!

Ik laat weten welke truc (als ik het kan onderscheiden) het voor mij deed!

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Zwart beeld bij opstarten TV en TV box

@WG94 Arc is inderdaad alleen nodig als je device aangesloten is op een audiosysteem.Een terechte opmerking. 

Wat betreft CEC, hier heb ik andere ervaring mee met nieuwe tv's. 

CEC bestaat inderdaad al langer maar met sommige merken buiten de grote zoals Samsung, Philips en LG heb je problemen met de "oudere versie" van CEC of oudere kabels. Soms is er een verschil tussen de theorie en de praktijk 😉


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
jerbo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Zwart beeld bij opstarten TV en TV box

Hey. 

Je kan ook best eens kijken dat de afstandsbediening gekoppeld is met je tv.

Dit doe je door op het huisje te klikken op je afstandsbediening en dan naar het tandwieletje te gaan. 

Dan klik je door naar systeem en daar moet auto tv aan staan. 

Grtz jerbo. 😉

Jari4
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Zwart beeld bij opstarten TV en TV box

Hoi allemaal. Ik heb ondertussen de kabel vervangen en alle instellingen nagekeken. Nog steeds hetzelfde probleem.

Waar het volgens mij dan aan ligt is dat Easylink 2.0 niet aan staat op mijn tv en ik die ook niet aan krijg (het is grijs en kan er niet op klikken). Enig idee waar dit mee te maken heeft?

1000014248.jpg