Beantwoorden
mijnham
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

90Mbps ipv 300Mbps - oorzaak?

Ik kon niet direct een gerelateerde post vinden, daarom stel ik de vraag eens hier. 

 

Via mijn UDM (Ubiquiti Dream Machine) & een CV8560E in bridge-mode (zonder firewalls), haal ik tegenwoordig nog maar 90Mbps, daarvoor zelfs even 60Mbps. Dit is de snelheid op UDM, met direct lijn verbonden aan de modem, dus geen vertragende factoren. Vroeger was het bijna altijd 300Mbps. De UDM doet speedtest op regelmatige tijden, ik heb een tijdslijn van de laatste 30 dagen bijgesloten - check de groene lijn - rond 10 januari werd het probleem constant. Laatste dagen hebben ik de toestellen gereboot en heel even 300Mbps gehaald maar daarna was het weer gedaan. 

 

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Aan de modem kan ik weinig instellen. Aan de UDM des te meer, maar voor deze issue weet ik het toch niet te vinden.

 

mijnham_0-1611399220466.png

 

 

0 Likes
9 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

90Mbps ipv 300Mbps - oorzaak?

Ik zou adviseren ook eens met een PC direkt op een LAN-poort van de CV8560E te testen, zodat je kunt uitsluiten of dit een UDM of TLN probleem is.

Mocht het een TLN probleem zijn, bel ze, en geef he door. Dan is het ook makkelijker bij het melden van een storing als je zegt direkt geconnecteerd te zijn,


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
b003042
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Happy New Year! Tien op tien! Handje vol!

90Mbps ipv 300Mbps - oorzaak?

Ikzelf ben geen al te grote fan van speedtest(s); de resultaten zou ik sterk relativeren.  Het is nu eenmaal niet eenvoudig om je pure snelheid te meten omdat er zoveel factoren een rol spelen.  Daarbij komt ook dat zelfs met een hoge snelheid in bvb speedtest je dit geen zekerheden geeft in wat je wenst te doen.  Wil je bvb iets downloaden ben je al snel afhankelijk van de servers waarop de bestanden staan.  Dit neemt niet weg natuurlijk dat je zeker de test kan doen zoals arnie meegeeft.  En dat je deze test doet als er geen andere breedbandvreters bezig zijn natuurlijk.  Bij mijn weten zijn er niet direct factory settings in de controller van Ubiquiti die de bandbreedte beperken.  Veel succes !

0 Likes
mijnham
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

90Mbps ipv 300Mbps - oorzaak?

Goed idee - ik heb dat gedaan en LAN 1 gaf ook met PC 90Mbps. Maar LAN 2 gaf 220, LAN 3 270, en LAN 4 280Mbps. Raar?

 

Helaas, UDM overgezet naar LAN 4, gereboot en hij wil toch niet verder dan 90 Mbps. Het zal dus een UDM probleem zijn. Ik vrees dat de UDM software toch niet echt matuur is, er zijn wel meer issues met die Ubiquiti Controller software.  Ik zal eens het eens op hun forum moeten posten, vermoed ik. Tenzij er hier nog mensen zijn met een UDM?

0 Likes
mijnham
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

90Mbps ipv 300Mbps - oorzaak?

Dat is waar. Ik doe het puur om uit te sluiten dat er effectief een cap zit op de snelheid waardoor elders problemen opduiken. Je mag er echter niet teveel conclusies uit trekken. Ik valideren zowel bij die van telenet zelf als bij speedtest.net. 

 

Ik vind het wel frappant dat ik maandenlang constant 300Mbps haal en dat het de laatste 30 dagen regelmatig meerdere dagen heel laag is. Constant, dus niet een eenmalige speedtest. Maar een rootcause bepalen blijft erg lastig.  

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

90Mbps ipv 300Mbps - oorzaak?

@mijnham dat heeft waarschijnlijk te maken met de Netwerkspeed limiter die op je UDM aanwezig is.Je kan die instellingen op volgende plaats vinden : 

 

Unifi-instellingen
Netwerken
WAN
Acties -> Bewerken (aan de rechterkant)
Algemene instellingen -> schakel 'slimme wachtrijen (Smart queues)' uit (vink de 'i'-knop aan ... het zal je vertellen dat het slechts 80% van de doorgang haalt)

Probeer ook eens de QOS af te zetten, want soms loopt dit wel eens verkeerd.

Nadat je de instellingen hebt veranderd moet je wel even alles rebooten en een kwartiertje wachten. Hierdoor zou alles terug in orde moeten komen.

Moest het dat toch niet zijn, moet je eens je modem zelf rebooten.

Moest dat ook niet werken, best even contact opnemen met de helpdesk van Telenet.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
mijnham
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

90Mbps ipv 300Mbps - oorzaak?

Thx, de smart queues staan al uit sinds dag 1, die geven inderdaad een reductie van 10 à 20%.  QOS kan ik echter niet direct vinden - heb je een tip waar precies?  

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

90Mbps ipv 300Mbps - oorzaak?

@mijnham Ikzelf heb geen UDM, maar ik veronderstel dat het ergens in de netwerk advanced settings moet staan. Meestal staan die dingen daar. 

Misschien hebben de collega netweters wel een idee waar het kan staan ? 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
mijnham
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

90Mbps ipv 300Mbps - oorzaak?

Rootcause gevonden! Blijkbaar downgrade de UDM de WAN kabel van 1000fdx naar 100fdx. Het is me niet duidelijk waarom precies. Er is niks speciaals mee aan de hand. Zou dit kunnen aangestuurd worden door de Telenet modem?

 

Na een aantal keren van poort te veranderen heb ik nu weer 1000fdx en dus 280Mbps. Een apart laptop via die kabel gaf ook bijna altijd 100Mbps, dus ofwel is de kabel kant-je-boordje of wordt dit aangedreven vanuit de Telenet modem (dus dat daar beslist wordt of het 100 dan wel 1000 is)?

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

90Mbps ipv 300Mbps - oorzaak?

Ik vermoed dat het dan aan de kabel ligt die je gebruikt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes