Beantwoorden
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Aanleggen binnenhuisnetwerk bij renovatie

Hallo,

We gaan renoveren en intussen ook het netwerk aanpassen.

Bij de telenet modem in de bergruimte komen een nas, server, arduino, switch, aansluiting zonnepanelen.

Van de switch ga ik naar de woonkamer met 6 kabels: tv, digicorder, internet radio, printer + 2 reserve. Daarnaast ook met een kabel naar mijn werkplaats.

Is dat een goede opzet? Als ik zo'n bundel van 6 kabels (lengte +/- 7 meter) naar de woonkamer leg, moeten deze afgeschermd zijn of is eventuele interferentie geen issue?

mvg

Wannes

0 Likes
8 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Aanleggen binnenhuisnetwerk bij renovatie

@wannesT 

Een belangrijk element ontbreekt in je vraagstelling.

Welk toestel heb je van Telenet? Er zijn drie mogelijkheden: 

  1. een modem only dan moet daarachter een switch hebben en dan de rest
  2. een modem router, daar kan je vier toestellen op aansluiten, dus drie uit je lijst van 5 plus de switch waaraan de rest komt
  3. de eRouter, is zoals de modem router maar heeft geen wifi en door het mac adres van één toestel in te voeren krijgt dat toestel een extern ip adres (wan adres).

De Digicorder werkt niet achter een modem only en moet aan de modem router of eRouter aangesloten worden, eventueel met een switch er tussen.

 

Kan je uw voorstel op basis hiervan herwerken?

wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Aanleggen binnenhuisnetwerk bij renovatie

Ik heb een modem router van Telenet.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Aanleggen binnenhuisnetwerk bij renovatie


@wannesT  schreef:

Van de switch ga ik naar de woonkamer met 6 kabels: tv, digicorder, internet radio, printer + 2 reserve. Daarnaast ook met een kabel naar mijn werkplaats.

Is dat een goede opzet?


Persoonlijk zou ik geen 6 UTP kabels naar de woonkamer trekken!

Ik zou vanuit de berging waar de Telenet modem staat twee UTP kabels naar de living trekken. Die kan je dan netjes afwerken in zo'n Niko inbouwdoos van 2 * RJ45.

  • Op één van de netwerk poorten sluit je de digicorder aan.
  • Op de andere een kleine gigabit switch (5-P of 8-P) waar je de tv, internet radio, printer op aansluit...

 

Mijn redenering is als volgt:

  • 6 kabels leggen naar één eindpunt is compleet overbodig, en kan vervangen worden door één switch.
  • als je een renovatie doet, moet je naar de toekomst kijken (future proof), en mag deze niet afhankelijk zijn van welke modem of router je nu toevallig hebt staan.
  • een aparte kabel naar de digicorder geeft je flexibiliteit:
    1. indien je een modem-only hebt met eigen router moet de digicorder toch apart aangesloten worden.
    2. indien je een E-router hebt met eigen router (Mac passtrough), moet de digicorder (of TV Box) ook rechtstreeks op de E-router aangesloten worden.
    3. Bij een HGW maakt het niets uit
    4. Misschien wil jij later (of een toekomstige bewoner) overschakelen op Proximus (VDSL, Fiber) ...
  • een switch in de living geeft je flexibiliteit en kan meegroeien naargelang je behoefte hebt aan meer aansluitingen (en is goedkoper dan extra UTP aansluitdozen). 

En vergeet ook niet om eventueel coax/UTP te leggen naar de andere kamers waar je misschien later een TV toestel of internet wilt hebben, of een extra WiFi access point kan aansluiten (slaapkamer, keuken)?

Hiervoor is een combinatie coax + 1 UTP ideaal (je kan voorbedrade preflex kopen met coax + UTP, en bij Niko kan je een inbouw aansluitdoos krijgen met 1 coax + 1 UTP)

 

Dat is hoe ik het zou doen 😉

wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Aanleggen binnenhuisnetwerk bij renovatie

Bedankt voor de feedback.

Wannes

0 Likes
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Aanleggen binnenhuisnetwerk bij renovatie

Dan nog de vraag: als er meerdere UTP kabels bij elkaar in een kabelgoot liggen, kan dat een probleem zijn, bvb door interferentie?

0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Aanleggen binnenhuisnetwerk bij renovatie

voordeel van meerdere kabels is dan wel weer dat je een grote switch kan plaatsen bij je telenet router, ipv kleine switchkes in elke ruimte waar je meer dan 1 aansluiting nodig hebt.  Just a thought 🙂

0 Likes
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Aanleggen binnenhuisnetwerk bij renovatie

OK. Als ik meerdere kabels bij elkaar leg, moet ik dan bepaalde regels respecteren, of hebben de kabels geen invloed op elkaar als ze 'door elkaar' liggen?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Aanleggen binnenhuisnetwerk bij renovatie

@wannesT  meerdere kabels bij elkaar is geen enkel probleem. Ik heb zelf thuis ook een bundel kabels die bij elkaar komen naar een 16 poort GigaBite switch. En het werkt perfect geen enkel probleem. Op die manier heb ik maar 1 punt waar de aansluitingen samen komen en kan ik zoveel mogelijk bekabeld werken.

Zorg er wel voor dat je je kabels niet knelt en geen knikken erin hebt dan kan het wel voor problemen zorgen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.