Beantwoorden
FJMP
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Goed gevonden!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

Kan iemand a.u.b. bevestigen dat een STP kabel die je op een LAN-poort van de CV8560E-modem inplugt inderdaad geaard zal zijn via de coaxkabel?
Als iemand de datasheet van CV8560E weet te vinden, hoor ik het ook graag.
Bij voorbaat dank,
Frank

0 Likes
20 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

@FJMPDat is het eerste dat ik ervan hoor dat een STP of UTP kabel zou geaard zijn. En coax op zich is ook niet geaard en de modem ook niet bij mijn weten. Ik zie toch nergens een aardingsdraad.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (2)
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

Bij UTP worden de 2 paar (100Mb) of 4 paar (1Gb) verbonden met de RJ45 stekker en is er geen sprake van aarding. Op een RJ45 stekker is er geen contactpunt voor een aarding.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
0 Likes
FJMP
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Goed gevonden!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

Dank voor antwoord @igvfer en @Janneke_Dust.

UTP-kabels hebben 4 twisted pair of wires en kunnen niet geaard worden, dat klopt.

STP-kabels daarentegen hebben naast de 4 twisted pairs ook een metalen shield en een dun draadje waarmee de kabel kan worden geaard. Verschil is duidelijk als je beide kabels knipt en stript, en vervolgens naast elkaar legt of gewoon dit filmpje op YouTube bekijkt.

Aarding van STP-kabels kan via de metalen poorten van een (professionele) router of switch.
De CV8560E heeft echter geen metalen poorten, maar dat betekent niet per definitie dat aarding van een STP kabel via die CV8560E onmogelijk is. Het zou immers kunnen dat die CV8560E via de coax-kabel is geaard en dat er een verbinding is tussen de coax-aansluiting en de rail met Ethernet-poorten waarlangs een STP-kabel kan worden geaard.

Vandaar mijn vraag: "Is de CV8560E geaard via de coax-kabel, aangezien de power plug alleen met fase- en nuldraad is uitgerust?"

Tags (2)
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

Ga er maar vanuit dat die  niet geaard is. Als de stekker van de CV8560E  niet geaard is, veronderstel ik dat er tussen de stekker en de CV8560E een transformator zit.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

@FJMP  Dit is misschien een stukje van de oplossing:

https://community.ziggo.nl/t5/TV/AOP-coax-aarding-jn-nee-en-vooral-waarom/td-p/109427 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

@FJMP  Als ik wat Google in het Engels, in het Nederlands vind je niets, dat is de grote conclusie dat STP kabel maar in zeer weinig omstandigheden nuttig is, dat aarding moet gebeuren via het patchpanel of de switch en dat dit enkel aan een zijde mag om "ground loop" te vermijden. Dus de switch of patch panel is het centrum van de ster voor de aarding. En uw modem/router is ook aan uw switch geconnecteerd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
FJMP
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Goed gevonden!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

Dankjewel om mijn conclusie als second opinion te bevestigen @igvfer.

De STP-kabels aan één kant aarden is precies wat ik van plan ben te doen. Alleen, zolang ik niet weet of die aarding via de coax-aansluiting op de CV8560E kan lopen of niet, kan ik niet voort.

Weet jij misschien waar ik een datasheet van die CV8560E kan vinden?

Bij voorbaat dank.

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

zeker niet geaard, de shield is bescherming voor externe stoorzenders (vaak toegepast in bedrijven, bureaus...)

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

@FJMP  Voor zover ik begrijp, volgens die link naar Ziggo, is de coax die van buiten komt geaard en stopt dit volgens mij op de NIU of op de modem. Dit om te vermijden dat er een conflict komt met de eventuele aarding die de klant zou toepassen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (2)
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

weet dat in Nederland de aarding anders werkt > soort van overname punt tss klant & ISP

 

bij Telenet moet de installatie zeld in principe geaard zijn (wandcontactdoos  NIU)

Netwerk van Telenet is ook geaard (gevoeliger dan binnenhuis installatie)

Tags (1)
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

@Cru  @FJMP   Voor zover ik begrijp, na wat opzoeking via Google (Engels), is het coaxnetwerk van Telenet, Ziggo en andere kabelmaatschappijen geaard en dit tot aan het overnamepunt. Binnen in de woning kan de klant aarden maar blijft dit strikt gescheiden van het buitennetwerk om "ground loop" te vermijden.

In de USA en VK houden ze dan blijkbaar nog de regel aan dat aarding kan via switch of patchpanel maar dit niet mag gebeuren via de aarding die gebruikt wordt voor uw electriciteitsnetwerk. Ze spreken van een losse aardpen verbonden via een ader van 6 carré. Zoals het vroeger al bij ons verplicht was en nog is als je geen aardlus kunt leggen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (2)
FJMP
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Goed gevonden!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

Dankje @igvfer,

Ik had niet begrepen dat die aarding via switch of patchpanel naar exclusieve aardpen specifieke regelgeving in UK en USA betrof.
Goed te weten dat de aarding van het Telenet-netwerk stopt aan het overnamepunt. Dat betekent dus dat ik de STP-kabels niet langs de zijde van de CV8560E kan aarden.
Iemand nog ergens een link gevonden naar de technische specs van die CV8560E?

Tags (2)
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router

Gemeten waarden in een recent appartement.

De NUI is met de aarding verbonden via de 230V voeding stekker. Deze aarding wordt doorgegeven op de mantel van de coax kabels dus ook naar de Telenet modem.

Dan heb ik de de binnenkomende Telenet kabel losgekoppeld. Tussen de aarding en de coax mantel meet ik 0 Volt DC en AC. Tussen de aarding en de mantel van de Telenet coax meet ik 1 Ohm dus denk ik dat er een galvanische verbinding is tussen de mantel en de aarding.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Aarding STP kabels via CV8560E E-Router


@igvfer  schreef:

@Cru  @FJMP   Voor zover ik begrijp, na wat opzoeking via Google (Engels), is het coaxnetwerk van Telenet, Ziggo en andere kabelmaatschappijen geaard en dit tot aan het overnamepunt. Binnen in de woning kan de klant aarden maar blijft dit strikt gescheiden van het buitennetwerk om "ground loop" te vermijden.

In de USA en VK houden ze dan blijkbaar nog de regel aan dat aarding kan via switch of patchpanel maar dit niet mag gebeuren via de aarding die gebruikt wordt voor uw electriciteitsnetwerk. Ze spreken van een losse aardpen verbonden via een ader van 6 carré. Zoals het vroeger al bij ons verplicht was en nog is als je geen aardlus kunt leggen.


heb een voorbeeldje gevonden van de states (comcast installatie)

 

https://preview.redd.it/xkrd5rnpzv241.jpg?width=3024&format=pjpg&auto=webp&s=ea4fd605e2accb3321f1dae...

 

in deze "box" zit het overnamepunt van ISP (aftakkabel "drop") en binnenhuis installatie klant, zit ook aparte kabel bij voor aarding/ground

 

tech sluit dit aan in de US, aarding komt van klant zelf, waar deze aangesloten is geen idee, vermoed gewoon op aarding inhome

 

de generatie voor mij kent waarschijnlijk nog de telenet installatie met oud type niu: vertrok een aardingskabel van overname doosje tot aan aarding-onderbreker

Tags (2)
0 Likes