Beantwoorden
Gino_vdm
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Airport extreme instellen als accespoint

Ik zou graag mijn airport extreme willen gebruiken als accespoint in mijn tuinhuis.

De telenet modem die ik nu heb is model CH8568LG. Ik heb via een switch (die aan de telenetmodem hangt) een netwerkkabel naar mijn tuinhuis gelegd.

Daar is hij in mijn airport extreme geplugd. (in de WAN-poort).

 

Als ik deze airport extreme op hetzelfde draadloos netwerk wil zetten (zoals de telenetmodem) welke instellingen moet ik dan doen op zowel de telenet modem als de airport extreme?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

0 Likes
6 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2587
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Airport extreme instellen als accespoint

Zorg er gewoon voor dat je dezelfde SSID en password gebruikt als wat bij Telenet gecongigureerd is. De security settings zet je best op “WPA/WPA2 personal”, maar da’s de default setting.

Idealiter kies je ook een ander kanaal als de andere AP, maar als je tuinhuis ver genoeg verwijderd is, speelt dat minder een rol.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1602
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Airport extreme instellen als accespoint


@Gino_vdm  schreef:

Ik zou graag mijn airport extreme willen gebruiken als accespoint in mijn tuinhuis.

Als ik deze airport extreme op hetzelfde draadloos netwerk wil zetten (zoals de telenetmodem) welke instellingen moet ik dan doen op zowel de telenet modem als de airport extreme?


Om een (oude) router als access point gebruiken, zijn er in principe 2 mogelijkheden:

  1. ofwel ondersteunt de router de "bridge" of "access point" mode, en kan je dat gewoon instellen via het configuratie menu. Dan kan je de netwerkkabel in de WAN poort pluggen, en gedraag de router zich als een "IP client" in het netwerk.
  2. ofwel ondersteunt je router dit niet, en moet je manueel enkele instellingen wijzigen.

Ik ken persoonlijk de Airport extreme niet, maar ik vermoed dat deze wel de "bridge" mode ondersteunt.

Indien niet, dan moet je het volgende doen:

  1. Schakel in de router DHCP uit (zodat de router zelf geen IP adressen eer uitdeelt).
  2. Geef de router een (LAN) IP in het bereik van de Telenet modem: 192.168.0.[2-99]
  3. Verbind je netwerkkabel met een LAN poort
  4. Stel de WiFi in (zie vorige post)
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Airport extreme instellen als accespoint

Je kan je AirPort Extreme hier eenvoudig voor gebruiken. Je hoeft hem enkel in te stellen in de brugmodus. Met de applicatie AirPort Configuratieprogramma is dit heel eenvoudig te doen. Deze app is zowel beschikbaar voor macOS en iOS.

Nadat je dat programma hebt opgestart kies je jouw AirPort Extreme toestel en klik je op 'Bewerken'. Op een Mac ga je dan naar het tabblad 'Netwerk' en verander je de Router Mode naar 'Uit (Brugmodus)'. Voor een iOS toestel tik je op 'Geavanceerd' en kies je voor 'DHCP en NAT'. Vervolgens zet je de Router Mode naar 'Uit (Brugmodus)'.

Na het toepassen van deze instellingen zal de Airport zich herstarten en neemt dan nadien mee deel aan het bestaande netwerk.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2587
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Airport extreme instellen als accespoint

Ja, inderdaad, in brugmodus.

Daar ging ik vanuit 😉, als je dit doet zit je met aparte netwerken, niet zo proper.

Ik had zelf tot voor kort 3 airport Extremes, allemaal in brugmodus. Werkt prima.

PS: In brugmodus maakt het eigenlijk niet uit welke poort je aansluit, de LAN poorten doen het ook.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Gino_vdm
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Airport extreme instellen als accespoint

Top! het werkt! Alvast bedankt voor jullie snelle reacties!

0 Likes
Gino_vdm
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Airport extreme instellen als accespoint

Top! het werkt! Alvast bedankt voor jullie snelle reacties!

Dat heeft me de aankoop van een nieuw AP bespaard 

0 Likes