Beantwoorden
JoeriP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Beste opstelling met 2 powerlines en 1 access point?

Hello,

ik wou gewoon even navragen of onze huidige opstelling goed is, of of deze praktischer kan.

Op het eerste verdiep staat de modem, aangesloten op een powerline.

Beneden achter de tv zit opnieuw een powerline.

Deze powerline is aangesloten op een acces point.

Vanuit het acces point gaat een internetkabel naar de tv en naar de Telenet tv box.

Is dit een goede setup of kan het praktischer aangepakt worden met 2 powerlines en 1 acces point van Telenet?


Alvast bedankt!

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Configuratie / opstelling

0 Likes
9 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Beste opstelling met 2 powerlines en 1 access point?

Lijkt me niets mis mee. Werkt het naar behoren?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Beste opstelling met 2 powerlines en 1 access point?

@JoeriP de regel is gewoon, hoe minder toestellen je gebruikt om internet te hebben op je toestellen hoe beter. 

Kan je die powerlines niet gebruiken als wifi punten ipv die access point ? 

Zo heb je geen extra schakel in het netwerk zodat het beter verloopt.

Als je AP in dezelfde ruimte staat heeft het weinig zin om dit te gebruiken. 

Je hebt dan 2 verschillende wifipunten. Geen meerwaarde dus


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JoeriP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Beste opstelling met 2 powerlines en 1 access point?

Hello

@kristofDW 

@Arnie 

 

De powerline en de AP staan naast elkaar aan de tv dus ik dacht inderdaad ook dat dit wat "overkill" is mbt de WiFi.

Maar de installateur zei ons de AP er toch te plaatsen omdat de Telenet TVBox en de tv dan beide met de kabel verbonden zijn en dit toch een beter resultaat geeft naar verbinding toe dan WiFi ..

 

Ik vermoed dat ik de powerline en de AP nergens anders kan zetten zonder te bekabelen ?

 

De Powerline moet wss bij de tv zitten omdat ik daar bekabeld internet nodig heb voor de Telenet TVBox ?

De AP kan ik waarschijnlijk (zonder kabel) nergens anders zetten omdat deze bekabeld moet zijn ?

 

thx voor jullie inzichten !

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Beste opstelling met 2 powerlines en 1 access point?

Het netwerk zou vereenvoudigd kunnen worden indien je powerline adapter bij de TV de volgende eigenschappen heeft:

- is tevens een wifi access-point

- heeft 2 aansluitngen voor bekabeld internet, om te gebruiken voor de TV en de TV-box.

De vraag is hier; gebruik je de bekabelde aansluiting van de TV? Sommige mensen gebruken enkel de TV-box, daarop heb je immers ook Prime, Netflix enz.
Je zou ook kunnen overwegen de TV te bekabelen, maar voor de TV-box wifi te gebruiken. Ze staan tenslotte dicht bij elkaar. Dan volstaat een powerline AP met maar één netwerk aansluitng. Persoonlijk gebruik ik liever bekabelde verbindingen, maaar misschien is dat omdat ik old-school ben.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JoeriP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Beste opstelling met 2 powerlines en 1 access point?

@Arnie 

 

op TV wordt er Disney+ gekeken dus niet via de Telenet Tvbox te zien ..

 

Geen idee of de Powerline ook een accès point is .. ik vermoed van wel .. zijn de standaard (gratis) powerlines van Telenet zelf.

Dus deze hebben ook maar 1 aansluiting voor bekabeling ..

 

Met verbouwingen in het vooruitzicht (tv - en dus de powerline die internet doorkrijgt van de modem boven - schuift nog wat verder weg naar de voorkant van het huis) vermoed ik dat we nog een extra powerline zullen nodig hebben.

 

Connecteren de (bv) TP-link powerlines ook op de Telenet Powerlines ? Of zal ik nog één moeten bijbestellen bij Telenet zelf ?

Heb nl nog geen zin om op de 360 van Telenet over te schakelen (en nog meer per maand te moeten betalen voor de Pods) 😉

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Beste opstelling met 2 powerlines en 1 access point?

@JoeriP 

Disney+ zit sinds vorige week op de tv box, dus je kan dit ook via de tv box bekijken vanaf nu 😉


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Beste opstelling met 2 powerlines en 1 access point?

@JoeriP 

Een WiFi powerline (slave) met een UTP fiche is per definitie ook een AP.  Die van Telenet heeft inderdaad slechts één UTP aansluiting maar als dat een breekpunt is dan kan je daar wel een switchke van enkele luttele eurokes aanhangen. Voorbeeldje hier

Verwacht echter geen wonderen van de bandbreedte van zo een powerline. Veel hangt natuurlijk af van uw E-Netwerk. Voor gewoon TV kijken zal het normaal gezien wel steeds voldoende zijn.

 

EDIT:

Als je wil/moet uitbreiden: powerlines van verschillende merken/type mixen is nooit een goed idee. Moest je geen extra clients via Telenet kunnen bemachtigen raad ik u aan om die van Telenet terug te geven en zelf een set met meerdere clients (niet bij Telenet dus) aan te kopen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JoeriP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Beste opstelling met 2 powerlines en 1 access point?

@Master-Magic - aha thx! zonet gecheckt en idd handig 😉

@StefaanH - kleine switch kan inderdaad de AP van Telenet vervangen maar dan sta ik daar met mijn AP hé 😛 

dan zou ik (vermoed ik) als ik een betere dekking wil aan de andere kant van ons huis of buiten, al via een lange kabel vanaf de switch naar de AP moeten gaan naar de andere kant van ons huis of buiten, om daar dan de WiFi te verbeteren ?

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Beste opstelling met 2 powerlines en 1 access point?

Buiten wifi kan nooit geen kwaad

Altijd zien wat overbodig is  weg te laten en te vervangen door iets beter

elk jaar komt er beter en beter materiaal op markt

0 Likes