Beantwoorden
Pot1571
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party! Hi there!

Beveiliging Telenet modem

Beste,

 

onlangs kreeg ik een melding van de virusscanner op mijn smartphone waarop te lezen stond dat de encryptie (WPA2) van de modem door een aanvaller werd uitgeschakeld. Hierop heb ik de naam en het paswoord van mijn Wi-Fi netwerk aangepast. Voorlopig lijkt alles terug in orde te zijn, maar ik ben niet overtuigd of deze maatregel voldoende zal zijn om toekomstige aanvallen te verhinderen.

 

Zijn er extra maatregelen die ik kan nemen om de modem en bij uitbreiding de Wi-Fi te beschermen?

 

Alvast bedankt.

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Beveiliging Telenet modem

@Pot1571  Bij mijn weten niet. Dus als uw virusscanner zegt dat de WPA2 was uitgeschakeld dan kon je zomaar zonder paswoord op uw WIFI? Want bij mijn weten kan je dit zelfs niet uitschakelen. Je kan kiezen uit WPA, WPA2 PSK, of de combinatie van beiden.

SSID maakt eigenlijk niet uit. Paswoord op zijn minst 8 tekens met Hoofdletters, kleine letters, cijfers en leestekens.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pot1571
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party! Hi there!

Beveiliging Telenet modem

Beste,

 

dank voor het antwoord.

 

Het bericht kwam van de Avast Anti-virus scanner op mijn smartphone. Hier werd gemeld dat het netwerk onveilig was omdat de encryptie niet geactiveerd stond. Toen ik de eigenschappen van het Wi-Fi netwerk bekeek op mijn smartphone stond er inderdaad bij dat het netwerk geen encryptie had. Aangezien onze toestellen sowieso automatisch in verbinding met het Wi-Fi netwerk staan weten we niet of het inderdaad mogelijk was om zonder paswoord in te loggen, maar ik vermoed van niet. Wij hebben verder geen vreemde activiteiten opgemerkt.

 

Nadat de naam en het paswoord van het Wi-Fi netwerk werden aangepast, gaf de virusscanner, laptop, smartphone, etc. allen aan dat WPA2 actief was.

 

Vriendelijke dank.

0 Likes
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Beveiliging Telenet modem

De meeste antivirussen op een smartphone zijn eigenlijk al een virus. Je kan daar verschillende rapporten over nalezen. Ook de bekende gaan zeer slordig om met je gegevens. Er wordt veel data verstuurd die zelfs niet beveiligd is. Mijn advies en ook van anderen verwijder die antivirus op je smartphone, het is niet echt een beveiliging maar maakt het meer onveilig

Stefan Groenen
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Beveiliging Telenet modem

Avast verzamelt op de PC al allerlei data. In de instellingen kan je een deel uitschakelen, maar toch... Ik verwacht dat dit niet anders is met de Avast app.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Beveiliging Telenet modem

@Pot1571  WPA2 kan je niet direct uitschakelen. Het kan wel zijn dat je virusscanner aangeeft dat het een "open" netwerk is maar dat het toch beveiligd is door bijvoorbeeld EAP , Authenticatie verloopt daarbij via de simkaart.Normaal gezien als je eigen netwerk met key beveiligd is zou dit moeten volstaan. Gebruik wel alleen WPA2 of indien beschikbaar WPA3. Ik zou als ik jou was toch een andere virusscanner aanschaffen, want diegene die jij hebt is inderdaad niet echt veilig te noemen. 

Ik weet uit ervaring dat Bitdefender zeer goed is voor gsm's. Zeer gebruiksvriendelijk en effectief.

Dit misschien eens lezen : https://computertaal.info/2020/02/05/avast-stuurt-browsergeschiedenis-door-naar-marketingbureaus/

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.