@StefaanH
Kan zeker; Ik wilde er ook niet zo gedetailleerd op ingaan…
Zoals ik al eerder vermeldde, heb ik een subnet middels een eigen Asus router plus, vanwege het bereik, een Asus-router die als AP wordt gebruikt (niet in AI-mesh stand). Op dat subnet hangen mijn PC’s, laptop, NAS etc., die zo niet direct vanuit het Internet benaderbaar zijn. Hier gebruik ik ook twee gescheiden WiFi banden.
Het netwerk op de Telenet router gebruik ik voor de ‘IoT’-achtigenzaken, zoals Smart-TV, smart LEDks/Philips Hue, internet-radio dat soort zaken, die veelal uit China komen; apparaten die graag met Internet connecteren, maar die niets op mijn LAN te zoeken hebben. Vanwege het bereik van de WiFi heb ik ook hier een Asus router in AP modus bijgeschakeld en Ook hier had ik 2.5 en 5 gescheiden, mede omdat hier wat oudere apparaten aan hangen. Nu moet ik dus kijken of ik met de gemixte modus uit de voeten kan.
Gisteten merkte ik met de iPad en met mijn laptop dat hun snelheid die van 2.5 GHz was, terwijl die de max van de 5 GHz aankunnen.
Later kreeg ik een bericht van de Telenet app dat het modem ‘geleerd’ had welke apparaten het best op welke band opereren, en was de snelheid van de iPad idd. wel die van de 5 Ghz band.
Dat was positief, als het voor alles werkt: Super, niet alles is slecht.
Als het niet werkt, moet ik er nog een 4e router/AP bijkomen, wat jammer zou zijn, gezien het ook allemaal in de F@stnet zit. Wat mij betreft, zouden providers ook weer gewoon een kaal modem mogen leveren, zonder router/switch/WiFi-AP. Maar als het er dan toch inzit, was het fijn als ik alle opties kan benutten.
Vanuit Telenet bezien begrijp ik dat ze vragen van veel klanten willen voorkomen die gewoon het ding willen aanzetten en er verder niet naar om willen hoeven kijken.