Beantwoorden
Waterboy1602
Freshman Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

CV7160 begeeft het + CV8560E bridge bug met FortiGate

De laatste tijd ondervind ik veel problemen met mijn huidige CV7160. Ik heb onlangs nog maar een nieuwe moeten halen in een telenetcentrum. Ik spreek hier dan over minder dan een half jaar geleden. Na lang zoeken heb ik toen nog een gevonden een beetje in de buurt. En die begint nu al opnieuw problemen te vertonen. 

Mijn internet viel afgelopen zaterdag weg voor 4 a 5 uur. Dit is dan vanzelf terug in orde gekomen. Nu heb ik vandaag hetzelfde probleem, weliswaar komt het internet niet terug. Het opnieuw opstarten van de modem CV7160 lost het probleem niet op. Ik ben ondertussen als tussenoplossing een andere modem gaan halen (CH7465LG-TN). Met deze krijg ik dus wel internet binnen, maar kan ik geen extern IP adres verkrijgen tot bij mijn firewall.

 

Ik gebruik als firewall een 60D FortiGate. Momenteel is er een bug (geweten bij Telenet) die ervoor zorgt dat fortigate firewalls geen extern ip adres kunnen verkrijgen via de bridge functie op CV8560E, daarom kan ik dus niet overschakelen naar deze nieuwe modem.

Enige oplossing die er momenteel voor mij is, is om de CH7465LG-TN in gebruik te nemen zonder mijn firewall te gebruiken. Hierdoor verlies ik heel wat functies van mijn huidig netwerk spijtig genoeg.

 

@Suzy Ik had graag geweten of de firmware update voor de CV8560E die deze bug fixt binnenkort komt of dat ik hier nog lang zal op moeten wachten. Momenteel kan het echt niet zo verder. Zo goed als geen enkel telenetcentrum in de buurt heeft nog een CV7160 op voorraad. Met dat Telenet deze ook niet meer ondersteunt, kunnen die ook niet bijbesteld worden.

Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor mijn huidig probleem.

0 Likes
39 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV7160 begeeft het + CV8560E bridge bug met FortiGate

Betekent dit dat je FortiGate nu staat te wachten op een ipv4 adres, die beschikbaar komt na het fixen van de bug, of heeft deze wel een IP adres ontvangen?

En mocht dit niet het geval zijn, heb je ook zonder mac pass-through geprobeerd? Wat is dan het resultaat? Ook geen IPv4 adres?

 

In dat geval zou je misschine toch beter af zijn geweest nog even de CH7465LG te blijven gebruiken.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Waterboy1602
Freshman Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

CV7160 begeeft het + CV8560E bridge bug met FortiGate

Als ik het macadres van de FortiGate niet instel in de bridge functie, dan krijgt het via DHCP een IP-adres in de range van 192.168.0.2-254

 

Eenmaal ik het macadres wel invul, krijgt de firewall geen IP-adres meer toegewezen. Dan blijft het eindeloos proberen en geeft dan na een tijdje de melding dat het mislukt is om een IP-adres te verkrijgen.

 

Ik merk momenteel wel dat als ik naar mijn.telenet ga, ik niets kan aanpassen aan de instellingen. Ze zijn bezig met verbeteringswerken. Iemand een idee voor hoe lang nog?

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

CV7160 begeeft het + CV8560E bridge bug met FortiGate

@Waterboy1602 

Volgens hun info zou het zijn tot 20u00.

In het verleden week dat wel eens wat af.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV7160 begeeft het + CV8560E bridge bug met FortiGate


@Waterboy1602  schreef:

Als ik het macadres van de FortiGate niet instel in de bridge functie, dan krijgt het via DHCP een IP-adres in de range van 192.168.0.2-254

 

Eenmaal ik het macadres wel invul, krijgt de firewall geen IP-adres meer toegewezen. Dan blijft het eindeloos proberen en geeft dan na een tijdje de melding dat het mislukt is om een IP-adres te verkrijgen.

Mocht het niet lukken met MAC pass-through, dan kun je op mijn.telenet DMZ installen voor het adres toegekend aan de WAN port van je FortiGate (uit het 192.168.0.0/24 netwerk). Geen config wijziginen nodig op de FortiGate zelf. Dit zou je een werkende setup moeten geven. In plaats van een "eigen" publiek IP address voor de router deel je dan een ander publiek IP adress met andere apparaten op je eigen Telenet-LAN. Al het inkomend verkeerd wordt dan naar je FortGate gestuurd. Clients achter je FortiGate, of de router zelf zijn dan extern bereikbaar via de porten die opengezet hebt. Als je dynamic DNS gebruikt zou dit perfect moeten werken, onafhankelijk of je een publiek IP address verkregen hebt via MAC pass-through of niet. Het enige verschil is dat er dubbel NAT plaatsvind, maar daar zou je niet veel van mogen merken.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

CV7160 begeeft het + CV8560E bridge bug met FortiGate

 

CV8560E Heeft die HGW zoveel problemen?  

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV7160 begeeft het + CV8560E bridge bug met FortiGate

Eigenlijk niet. Het is een echte router zonder wifi), aangeboden aan de mensen die voorheen een modem-only model hadden, en om verschillende redenen een ander device aangeboden krijgen (voorbeeld; replacement defect modem, of upgrade naar hogere snelheid).

 

In plaats van een modem-only biedt deze router als alternatief mac pass-through aan, voor IPv4 voor één mac-address. Hier bestaat een probleem voor ForitGate en enkele andere routers, die er voor kiezen om binnen het DHCP protocoal in hun request te vragen naar een broadcast antwoord. Dit is conform RFC, maar heel erg verouderd. De meeste routers van andere merken vragen naar unicast. Dat werkt goed.

Om conform RFC beide modi te ondersteunen zal er een bug-fix komen voor de CV8560E.

 

De CV8560E is tevens een volwaardige IPv6 router, die niet enkel adressen aan de lokale client aan kan bieden, maar eveneens één /60 prefix aan een eigen router kan aanbieden. Hier zijn bij de meeste gebruikers problemen mee, wat nu onderzocht wordt, en in een ander thema op dit forum uitvoerig behandeld wordt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Waterboy1602
Freshman Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

CV7160 begeeft het + CV8560E bridge bug met FortiGate

Ik ben vandaag weer wat aan de slag gegaan met de bridge functie, maar nog steeds hetzelfde verhaal. Firewall krijgt geen extern IP-adres toegewezen. Nu is het zelfs zo dat als ik het mac adres ingeef in de bridge optie na dat de firewall al een lokaal IP-adres heeft gekregen, het op geen enkele manier aan een extern IPv4 geraakt. Zelfs na heropstarten van de firewall of modem lukt het niet.

 

Ik weet niet of de verbeteringswerken er iets mee te maken hadden. Ze hebben alleszins niets verbetert aan mijn kant. Ik zal zoals ik al eerder zei blijven afwachten op een bugfix en nu gebruik maken van mijn netwerk zonder firewall. Ik heb wel het mac adres ingegeven in de bridgefunctie. zodat moest het eindelijk opgelost zijn, ik het direct merk.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

CV7160 begeeft het + CV8560E bridge bug met FortiGate

ik denk niet dat, technisch gezien, telenet je (en wie weet, anderen) niet (tijdelijk, en per uitzondering) uit de brand kan helpen, vraag is of ze het ook willen, het zou, nochtans, een mooie pluim op hun hoed opleveren, ...

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV7160 begeeft het + CV8560E bridge bug met FortiGate

Heb je al zonder "bridge" geprobeerd, maar mett DMZ? Is een kleine aanpassing in mijn.telenet, en zou denk ik een situatie bieden waarin je firewall wel kan werken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Waterboy1602
Freshman Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

CV7160 begeeft het + CV8560E bridge bug met FortiGate

Heb ik geprobeerd met DMZ, maar werkt niet met mijn opstelling. Ik zie het ook niet zitten om alles aan te passen om het wel te laten werken.

 

Er gaat geen enkele portforwarding door. Ik kan dus geen enkel apparaat dat achter mijn firewall hangt bereiken via portforwarding (terwijl ik dat anders wel kan). Daarnaast hebben alle apparaten die momenteel achter de firewall hangen geen internet. Ik snap niet direct hoe dat komt, maar het is wel zo.

 

Ik geef het op om er verder mee te prutsen en ga er maar van uit dat Telenet uiteindelijk ooit wel eens hun software update zal moeten releasen. Hopelijk eerder vroeg dan laat.

0 Likes