Beantwoorden
WouterC
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dat loopt vlotjes. TV-box / TV-app / telenttv.be Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

CV8560E & TV-box achter eigen router

Ik ben bezig met HomeAssistant in te richten: https://www.home-assistant.io/

Echter heb ik een aantal toestellen (bv airco's) die ik geen vast ip adres kan geven. De software laat het niet toe. Elke keer als we een stroomonderbreking hebben (en gebeurt vrij vaak), krijgen die een ander ip adres en moet ik Home Assistant aanpassen. 

 

Dit is te omzeilen door via dhcp vaste ip adressen te laten uitdelen, maar de telenet HGW ondersteunt dit niet. Alternatief is om een eigen router met bv dnsmasq te gebruiken. 

Hiervoor zou ik de CV856E willen aanvragen.

 

De tv-box (v1) zit nu op een switch (samen met tv, receiver & apple tv). Er loopt maar één utp-kabel naar de garage (waar de modem hangt). De tv-box rechtstreeks op de modem connecteren, gaat moeilijk worden.

 

Ik lees hier dat de tv-box achter eigen router niet gesupporteerd / aangeraden wordt door Telenet.

https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/CV6180E-modem-only-ongeschikt-voor-TV-bo...

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Welke-modem-voor-TV-box-Speedboost-eigen-...

maar het werkt wel. 

 

Zijn er bepaalde zaken die niet werken bij een tv-box achter een eigen router? 

0 Likes
12 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

CV8560E & TV-box achter eigen router


@WouterC  schreef:

Ik lees hier dat de tv-box achter eigen router niet gesupporteerd / aangeraden wordt door Telenet.

maar het werkt wel. 

 

Zijn er bepaalde zaken die niet werken bij een tv-box achter een eigen router? 

Neen.😊

Misschien best een nieuwe TV-box rechtstreeks aansluiten voor de eerste setup.

Daarna op je eigen router ...

0 Likes
WouterC
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dat loopt vlotjes. TV-box / TV-app / telenttv.be Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

CV8560E & TV-box achter eigen router

Ik heb al een tv-box 😉. De vraag is of die blijft werken achter een eigen router.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

CV8560E & TV-box achter eigen router

@WouterC ik heb een Tv box V2 die achter m'n eigen router zit die dan in bridge mode is aangesloten, krijg dus een direct ip adres van telenet waardoor m'n tv box werkt en ook gezien wordt als die op een telenet modem zit, 

gisteren met de technische dienst aan de telefoon gehangen omdat er internet problemen waren en die zegde me ook dat de tv box achter m'n Asus router mocht blijven hangen omdat die in bridge mode is verbonden via de telenet modem die jij ook wilt aanvragen of halen in een telenet center.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV8560E & TV-box achter eigen router

Ik heb deze HGW ook (het is overigens een CV8560E model router), met daaraan gekoppeld mijn eigen UDM Pro router (bridge/MAC passthrough geactiveerd).

Deze eigen router geeft via DHCP aan mijn TV-box het IPv4 adres 192.168.11.212 /24 (mijn eigen interne subnet).

Daarnaast krijgt de TV-box ook een IPv6 adres, omdat ik Prefix Delegation geactiveerd heb op mijn eigen router.

Alles werkt probleemloos, zonder enige beperking.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

CV8560E & TV-box achter eigen router


@WouterC  schreef:

Ik heb al een tv-box 😉. De vraag is of die blijft werken achter een eigen router.


Op jouw vraag "Zijn er bepaalde zaken die niet werken bij een tv-box achter een eigen router? " heb ik al "Neen" geantwoord ...

 

Op jouw vraag "of die blijft werken achter een eigen router?" is antwoord dus "Ja" ... 😊

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

CV8560E & TV-box achter eigen router


@Master-Magic  schreef:

ik heb een Tv box V2 die achter m'n eigen router zit die dan in bridge mode is aangesloten, krijg dus een direct ip adres van telenet waardoor m'n tv box werkt en ook gezien wordt als die op een telenet modem zit, 

Een TV box die achter een eigen router staat in bridge mode, kan niet gezien worden door Telenet "als een die op een telenet modem zit".🤔

Jouw eigen router krijgt dan een eigen IPv4 adres dat volledig los staat van de IPv4 adres van de Telenet HGW.

Indien de eigen router niet in bridge mode zou staan, dan zou deze wel met Telenet verbinden via het IPv4 adres van de HGW (met dubbele NAT) ...

Beetje omgekeerd van wat je beweert denk ik?

 


@Master-Magic  schreef:

gisteren met de technische dienst aan de telefoon gehangen omdat er internet problemen waren en die zegde me ook dat de tv box achter m'n Asus router mocht blijven hangen omdat die in bridge mode is verbonden via de telenet modem


Volgens mij heeft de bridge hiermee niets te zien. Een TV-Box achter een eigen router werkt gewoon. Punt. 😊

 

Trouwens, ik denk dat de TV-box vooral IPv6 gebruikt?

 

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

CV8560E & TV-box achter eigen router


@Arnie  schreef:

Ik heb deze HGW ook (het is overigens een CV8560E model router), met daaraan gekoppeld mijn eigen UDM Pro router (bridge/MAC passthrough geactiveerd).

Alles werkt probleemloos, zonder enige beperking.


@Arnie 

Ik weet dat jij nogal graag experimenteert ...

 

Het zou interessant zijn om dit eens te testen zonder de bridge/MAC passthrough ?

Jouw UDM router krijgt dan een WAN IP in de reeks 192.168.0.xxx, terwijl de TV-Box zijn IP 192.168.11.xxx

 

Deze test mag normaal geen invloed hebben op het IPv6 (PD) gebeuren ...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV8560E & TV-box achter eigen router

Dag @flip1953 . De vrouw is even boodschappen doen, dus ik had de mogelijkheid even wat testjes uit te voeren.

Als ik IPv4 bridging uitzet (dus dubbel NAT) blijft alles correct werken. Ik kan nog steeds bijvoorbeeld de functie teruglijk TV gebruiken.

Vervolgens heb ik ook nog IPv6 uitgeschakeld - zelfs dan blijft alles probleemloos werken. Dus enkel IPv4, dubbel NAT.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

CV8560E & TV-box achter eigen router

@Arnie 

zoals ik al zei: "een TV-Box achter een eigen router werkt gewoon. Punt".

quid erat demonstrandum 😊.

bedankt voor de test 👍.

Ex-Netweter
 

CV8560E & TV-box achter eigen router

quod erat demonstrandum 😉

Het betekent letterlijk 'Wat bewezen is' en je zet het onder je bewijs voor een wiskundige stelling. Cicero is ermee begonnen; hij sprak deze woorden aan het eind van een rechtszaak, en aangezien hij destijds superhip was, gingen anderen dat ook doen. Sluit je aan bij deze rij van geleerden en zeg het aan het eind van al je redevoeringen.
 
Voorbeeldzin: Netweters is serieus het allerallerallerbeste, -leukste, -hipste, prettigst lezende forum. QED.
WouterC
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dat loopt vlotjes. TV-box / TV-app / telenttv.be Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

CV8560E & TV-box achter eigen router

Thx allemaal.

0 Likes
Serge3
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

CV8560E & TV-box achter eigen router

Wat heb je als settings in je eigen router ingegeven voor IPv6?

0 Likes