Beantwoorden
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

DHCP: soms geen IPv4 DNS servers

Ik heb al een paar weken onduidelijke problemen waarbij soms sommige sites plots niet meer werken, en ik dan elders in huis met hetzelfde toestel het probleem ineens weer opgelost is. Gisteren lijk ik gevonden te hebben waaraan dit ligt. Op de iPad had ik gisteravond weer dit probleem, dus dook ik effen in de Wifi settings van IOS, en merkte in de automatische DNS config, dat er daar maar 2 adressen stonden, allebei IPv6. Van de gekende 195.130 adressen was geen spoor te bekennen. Ik deed dan een paar keer een disconnect en reconnect van Wifi, waarna dan 4 adressen onder DNS stonden, waaronder ook de twee 195.130 adressen. Ik testte even en de sites die voorheen weer niet bereikbaar waren (zoals bvb speedtest.net) deden het nu weer wel.

Komt dit iemand bekend voor ? Na het rebooten van de HGW is momenteel weer alles ok, maar ik had dat de voorbije weken ook al een paar keer gedaan, dus ik vrees dat het probleem ook wel weer zal terugkomen. Ondertussen ook wel al Telenet Support gecontacteerd via Messenger (want telefonisch gaat dit al veel te technisch zijn).

 

0 Likes
7 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DHCP: soms geen IPv4 DNS servers

@Tomby gebruik je de router van telenet of heb je een eigen router ? 

Gebruik je de DNS van Telenet of eerder van google of cloudflare? 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

DHCP: soms geen IPv4 DNS servers

Dit is met de Telenet HGW (24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)) en dus met clients waarop zuiver DHCP gebruikt wordt, dus geen eigen IP adres noch eigen DNS config. Meer zelfs, op devices waar ik manueel IP configureer (eigen IP adres en de 195.130.x.y DNS adressen van Telenet), zoals mijn vaste PC, heb ik nog geen problemen ondervonden.

Het heeft ook niet concreet met Wifi vs Ethernet te maken, want een ander toestel waar ik problemen mee ondervind is de Tado bridge van mijn slimme thermostaten. Die hangt rechtstreeks bedraad aan de HGW en is ook al een paar keer dagenlang offline geweest met volgens de LED error indicaties een probleem dat hij de Tado cloud service niet kan bereiken. Ik vermoed ook daar dus een DNS issue, maar die bridge heeft niets qua management interface, dus veel kon ik niet checken daar.

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

DHCP: soms geen IPv4 DNS servers

Vandaag heb ik alweer een ander probleem. Nu bleek ineens de Wifi instellingen zomaar vanzelf veranderd te zijn. Mijn specifiek 5.0GHz SSID is verdwenen en op Mijn Telenet zie ik dat "één netwerk" aan staat, terwijl daar niemand aan geweest is. Dus maar eens direct gebeld naar de Helpdesk en ik mag mijn Telenet HGW gaan omruilen.

Hopelijk dan eindelijk verlost van alle recente miserie :p.

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

DHCP: soms geen IPv4 DNS servers

Helaas niet verlost van de miserie.

Ook met een nieuwe HGW heb ik hetzelfde voor. Ik zie op iPads enkel 2 IPv6 adressen onder de DNS settings. En vandaag is mijn Tado weer compleet offline. Tado heeft al bevestigd dat hun Internet Bridge enkel IPv4 ondersteunt. Als die Bridge dus ook 2 IPv6 krijgt, is het normaal dat hij geen DNS kan resolven en dus hun cloud service niet kan bereiken.

 

Maar ik zou eigenlijk eens willen horen van anderen of ze onder DNS op een IOS device ook enkel IPv6 adressen krijgen, of ook IPv4.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DHCP: soms geen IPv4 DNS servers

@Tomby 

Op iPhone 12 krijg ik ipv4 adres en 2 ipv6 adressen, dns staat wel op automatisch.

en werk met een eigen router met WiFi de Telenet router geeft geen WiFi.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

DHCP: soms geen IPv4 DNS servers

Tnx, en ja het gaat over 'Automatic' onder DNS. Dat zorgt ervoor dat de Telenet HGW de DNS adressen doorgeeft aan de iPad/iPhone. In mijn geval zie ik dus onder DNS-SERVERS er slechts twee staan, allebei IPv6. Terwijl ik daar vroeger ook de twee IPv4 adressen (195.130.131.5 en 195.130.130.5) zien staan heb.

Het is dus daarvan dat ik me afvraag of dat normaal is. Ik vermoed eigenlijk van niet.

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

DHCP: soms geen IPv4 DNS servers


@Master-Magic  schreef:

@Tomby 

Op iPhone 12 krijg ik ipv4 adres en 2 ipv6 adressen, dns staat wel op automatisch.

en werk met een eigen router met WiFi de Telenet router geeft geen WiFi.


Ik vraag me wel af of ik je bericht juist interpreteer, zeker omdat je zegt 'ipv4 adres en 2 ipv6 adressen'. Ik heb het dus niet over de adressen van je je telefoon zelf, maar de DNS servers die de telefoon krijgt. Je ziet die door op Configureer DNS te klikken. Daar kan je kiezen 'automatisch' of 'handmatig' en eronder staan de adressen van de servers. Op mijn iPads momenteel dus 2 IPv6 adressen, wanneer ik op de iPhone van mijn zoon kijk, zie ik daar ook nog 2 IPv4 bij staan.

0 Likes