Beantwoorden
Benny3
Freshman Veelweter
Like a journalist. Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO!

DMZ adres

Ik was net even in mijn Telenet modem(CH6643E)aan het kijken en zie daar bij DMZ adres 192.168.5.2 staan. Wanneer ik via ip scanner naar mijn netwerk kijk staat dit adres er ook nergens tussen.

Ik zou niet weten waarom dit er staat en vroeg me af of dit gevaarijk is ?

Nu had vroeger mijn Synology nas wel het ip adres 192.168.5.2, zou dit daar naar kunnen verwijzen ?

0 Likes
17 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

DMZ adres

Als er vandaag niets op dat IP zit is dat niet perse erg, maar anderzijds heeft het ook geen nut en kan je het best gewoon terug op 192.168.5.0 zetten, (volgens mij is er momenteel wel nogsteeds een bug waardoor je dit niet zelf kan. De helpdesk via Sociale Media kan dit wel voor je doen!)

Je zal dit ooit ingesteld hebben voor je Synology NAS, dat is immers niet iets dat uit zichzelf ingesteld wordt.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

DMZ adres

Waarschijnlijk staat het er nog, omdat je een foutmelding kreeg toen je het terug wou aanpassen naar 192.168.5.0.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Benny3
Freshman Veelweter

DMZ adres

Mijn nas zit momenteel op 192.168.5.228, mag DMZ dan naar dat adres gezet worden ?

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

DMZ adres

Dat is geen vast IP-adres. Dus je hebt geen garantie dat je NAS daar binnen enkele dagen nogsteeds op zit.

Je gebruikt best een vast ip-adres en ik verkies persoonlijk toch UPnP of manuele port forwarding boven DMZ.

WG94 | Krak
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

DMZ adres

@Benny3  schreef:

Nu had vroeger mijn Synology nas wel het ip adres 192.168.5.2

.../...

Mijn nas zit momenteel op 192.168.5.228, mag DMZ dan naar dat adres gezet worden ?

Waarom zet je jouw NAS niet terug op 192.168.5.2 (vast IP)?

Dan werkt alles weer zoals vroeger, en moet je niets wijzigen in "Mijn Telenet"

Benny3
Freshman Veelweter

DMZ adres

Intussen de nas een vast ip adres gegeven, 192.168.5.2

Wat ik me wel nog afvraag is dat er bij lan subnet 192.168.5.1 staat, normaal is dit toch 192.168.0.1 ? Wanneer ik dit zou aanpassen van 5.1 naar 0.1 heeft dit dan impact naar andere toestellen in mijn netwerk ? (ip-cams, nas bv)

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter

DMZ adres

Meestal is dat 192.168.0.x of 192.168.1.x, maar in principe maakt dat niet uit.

Als je dat aanpast zijn er inderdaad gevolgen, alle apparten zullen 192.168.0.x gebruiken. Krijgen ze hun IP via DHCP dan zullen ze dit automatisch doen. Bij je NAS zal je dit manueel moeten doen, vanwege het vast IP.

WG94 | Krak
Benny3
Freshman Veelweter

DMZ adres

Ok, alvast allen bedankt voor de ondersteuning.

0 Likes
Benny3
Freshman Veelweter

DMZ adres

Ik zou hier nog even willen op inpikken.

Wanneer ik niet op mijn wifi zit maar op 4G geraak ik met mijn smartphone via DSfile van Synology niet meer op mijn nas.

Ik probeer dan rechtstreeks op het ip adres van mijn Telenet modem in te loggen maar daar lijkt iets mis te gaan.

Heeft iemand een idee waar het probleem fout kan zitten ?

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter

DMZ adres

Hangt er vanaf wat je nu uiteindelijk ingesteld hebt op je modem qua DMZ, UPnP en/of Port-Forwarding en de firewall instellingen op je Synology.

WG94 | Krak
0 Likes
Benny3
Freshman Veelweter

DMZ adres

Inmiddels ben ik een stap verder.

Het dmz adres is dus het adres van mijn nas. UPnP staat uit.

Bij poort doorsturen stond de poort van ds file namelijk 5001(https) doorgestuurd.

Nu heb ik ook poort 5000 die ds file gebruikt(http) doorgestuurd en nu geraak ik er wel op.

Opvallend ;

inloggen via het ip adres van mijn modem lukt niet, dan krijg ik : kan geen verbinding maken met de server. Inloggen met Synology quick connect via ds file lukt wel.

Wanneer ik rechtstreeks vanaf mijn pc op de nas wil inloggen krijg ik eerst : "Je verbinding is niet privé"  Is dat normaal ?

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter

DMZ adres

@Benny3  schreef:

inloggen via het ip adres van mijn modem lukt niet, dan krijg ik : kan geen verbinding maken met de server. Inloggen met Synology quick connect via ds file lukt wel.

Quick Connect werkt ook zonder port-forwarding, Synology zet hier (indien het geen verbinding kan maken via je lokaal netwerk of publiek IP-adres) zelf een verbinding op die via hun servers loopt.

@Benny3  schreef:

Wanneer ik rechtstreeks vanaf mijn pc op de nas wil inloggen krijg ik eerst : "Je verbinding is niet privé"  Is dat normaal ?

Verbinding via IP-adres naar je NAS (zowel op je eigen netwerk als via het internet) heeft geen geldig certificaat, daarom is je HTTPS sessie niet oké met de melding tot gevolg. Dat is op zich wel normaal, je zal als particulier enkel aan SSL certificaten geraken voor domeinnamen, niet voor een IP-adres.

@Benny3  schreef:

Bij poort doorsturen stond de poort van ds file namelijk 5001(https) doorgestuurd.

Nu heb ik ook poort 5000 die ds file gebruikt(http) doorgestuurd en nu geraak ik er wel op.

...

Je spreekt jezelf een beetje tegen, je zegt dat het werkt maar niet via het IP van je modem (ik ga er vanuit dat je hier getest hebt met een toestel buiten je netwerk, bvb een smartphone op 4G met je Publiek IP-adres?). Maar dan werkt het dus eigenlijk niet...

Maar als je met QuickConnect verder kan, dan is dat opzich ook oké!

WG94 | Krak
0 Likes
Benny3
Freshman Veelweter

DMZ adres

Ik log nu in met Quick connect en heb de firewall regels verwijderd.

Beste en snelste methode denk ik.

0 Likes
Benny3
Freshman Veelweter

DMZ adres

Nu krijg ik wel telkens ik inlog via mijn smartphone de melding : U maakt een verbinding via Quick connect. Hierdoor kunnen de toegangsprestaties worden beinvloed. Wij raden aan om poort doorsturen van u router te configureren.

Stel dat ik in mijn Telenet modem die poorten 5000 + 5001 doorstuur wat moet ik dan in mijn Synology app ingeven om in te loggen ? Is dat dan het ip adres van de telenet modem ? (het gene dat je te zien krijg wanneer je via Google wat is mijn Ip-adres te zien krijgt)

0 Likes