Beantwoorden
Solvathus
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

Hallo, Ik huur online een VM. Deze is web forward met free dns naar een .mooo domein. Nu merk ik op dat elke klant bij Telenet een 50 MB webruimte heeft. Is het ook mogelijk op een bepaalde manier dat ik mijn VM kan forwarden naar mijn persoonlijke webruimte van Telenet?  

0 Likes
15 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

Wat is een VM? Ik begrijp niet goed de bedoeling daarvan. Je website zal toch ergens fysiek moeten staan om naar door te verwijzen dus kan dat volgens mij naar de gratis webruimte van Telenet. Met alle beperkingen die daar zijn zoals alleen HTML, geen PHP, geen databases enz.

Ik weet niet wat je daarvoor betaalt en wat de eventuele voordelen zijn. Ik, en vermoedelijk ook anderen, leren graag bij.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

DNS forward van telenet webruimte naar een VM


@igvfer  schreef:

Wat is een VM?


Volgens mij een Virtual Machine

Solvathus
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

Inderdaad, een VM is een Virtual Machine. Ik huur dus online een Virtual Machine met een ip adres. Ik werk nu met free dns om die ip te sturen via .mooo domein ( zo dat niemand het ip weet van de VM zelf ). Ik wil gewoon weten of het op een bepaalde manier mogelijk is om mijn VM te forwarden naar men Telenet domein. Dat heb ik nog niet gevonden.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

Ja via een cname record naar de url van je telenet web server.
Dan heb je die vm ook niet meer nodig.
Denk wel dat die gratis telenet web space niet echt flexibel is. Als je bijv php/mysql nodig hebt, denk ik dat je beter een echt hosting pakket aanschaft.

  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

mooo domein? Sorry maar ik ben maar een dommerik. Er zijn er hier die misschien wel weten wat dat is maar ik nu eenmaal niet.

Ik snap nu dat je een virtuele server hebt. Dat je deze server net zoals een echte server kunt inrichten als file server, webserver  of iets dergelijks. Maar ik snap niet wat je dan met je gratis webruimte wil doen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

Voor zover ik weet, en mijn kennis is ook zeer beperkt en fragmentarisch, kan je slechts met twee poorten je webruimte van Telenet benaderen: de tcp poort en de hrml.

Ik zie echt niet in hoe je op zo een passieve ruimte, buiten een website, iets meer kan doen dan er een bestandje op te zetten om zo met derden te delen

Solvathus
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

Ik zal wat meer in detail treden. Dus mijn Virtual Machine heeft een IP adres dat benaderbaar is via internet ( in chrome bijv http://xxx.xxx.xxx.xxx:poort. Omdat ik niet wil dat derden het rechtstreeks IP adres zal weten, heb ik via freedns.afraid.org een web forward geplaatst naar een gratis domein  ( in dit geval een .mooo.com domein. Dus ik geef in chrome http://www.xxxxxx.mooo.com in, en wordt omgeleid naar het ip adres van mijn VM. ( Je kan dit vergelijken als een nummerdoorschakeling van nummer A naar nummer B ). 

Probleem is dat die gratis domeinen voor problemen zorgen bij sommige antivirussen dat die als "onveilig" beschouwd worden. 

 

Dus in feite is het de bedoeling dat de doorschakeling van die .mooo.com naar de VM wil veranderen naar de users.telenet.be/webruimte. 
Dit is iets dat niet wil lukken via  freedns.afraid.org.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

@Solvathus  Beantwoord uw VM aan de definitie op Wikipedia?

 

Heb ik  het juist begrepen?

Ofwel heb je bij Telenet (of elders) een vast ip-adres ofwel niet, maar in beide gevallen gebruik je de techniek van een DDNS (dynamic DNS) om een naam te geven aan je ip adres. 

Het ip adres van uw of mijn telenet webruimte is het ip adres van telenet.be met subdomein users. Hetgeen dat na de schuine streep komt is een folder of map in de webruimte van Telenet.

Als je in je webruimte op Telenet een tekstbestandje aanmaakt met de naam index.html en als je daarin enkel de verwijzing naar http://xxx.xxx.xxx.xxx:poort zet, ga ik ervan uit dat het zal lukken. 

Wat de zichtbaarheid betreft van je werkelijke ip adres, met een ping   http://www.xxxxxx.mooo.com zul je dat ook zien.

 

Als je https gebruikt met mooo.com zal je niet zo rap als onveilig aangemerkt worden. Je moet dan uiteraard wel een geldig certificaat hebben. Je kan ook een eigen certificaat aanmaken, maar dan krijg je weer een melding van onveiligheid.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

@Solvathus  Ik denk dat je hier ergens een denkfout maakt in verband met het verbergen van het IPadres.

Dit is en blijft makkelijk te achterhalen. Als je vanuit windows command line een tracert doet domein.mooo.com zal je altijd het gelinkte IP adres zien. Die zijn, volgens mijn bescheiden kennis, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je een doorverwijzing doet naar je VM zal je het adres van je VM zien, als je een doorverwijzing doet naar uw telenet webruimte zal je het IP adres van de webruimte zien.

Maar ik snap nog altijd de bedoeling van de connectie niet tussen je VM en die webruimte.

Ik ben een beetje traag van begrip, zoveel is zeker.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

Eventjes getest.

Je moet op de pagina van FreeDNS klikken op webforward. Je kan niet het domein gebruiken dat je al hebt aangemaakt want dat is een rederict naar een IPadres.. Dus je maakt er een nieuwe.

In mijn voorbeeld geval is dit: netwelweter.mooo.com en dat verwijst door naar mijn gratis webruimte die ik heb aangemaakt http://users.telenet.be/igvfer. Het is een heel simpele pagina hoor. Maar wel met het geintje dat je na 10 sec. doorverbonden wordt naar de Netweters pagina.

Klik maar eens op de link en je zal de werking zien. Dit om aan te tonen dat je van uw webpagina ook automatisch kan doorverwijzen naar je VM mocht je dit willen.

Indien nog vragen? Shoot.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

@Solvathus  Het heeft lang geduurd maar ik denk dat ik de logica die je hanteert begin te snappen.

Je hebt een uwnaam.mooo.com domein die als je alleen dit in geeft in een browser automatisch verbinding maakt met webserver op uw VM. Logisch webverkeer is standaard poort 80.

Via uwnaam.mooo.com:poortnummer ga je naar andere toepassingen op je VM.

Jij wil nu eigenlijk dat je via dezelfde uwnaam.mooo.com op de webpagina's van uw gratis webruimte komt.

Dan moet je eigenlijk in de header van de webpagina op je VM webserver (meestal index.html) een metatag inbrengen (voor redirect), iets in de zin van: <meta http-equiv="refresh" content="10; URL=users.telenet.be/uwnaam">
Het getal is het aantal seconden en URL dat is duidelijk.

Nog eens voor de duidelijkheid.
Het IP adres van uw VM is niet onzichtbaar, nooit. Daarvoor dient een DNS nu eenmaal.

De gratis webruimte op Telenet is heel beperkt qua gebruik. Ik vermoed dat dit op je VM veel uitgebreider is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (4)
Solvathus
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

@igvfer  Hey, Ja die werking begrijp ik , die web direct is nu ook wat ik doe voor de VM met een ip cloack ( ja ik besef dat je met ping in cmd elk ip adres kan zien ). Maar omwille dat die .mooo.com wordt beschouwd als een "onveilig" domein ( mede ook wegens dat t gratis is en gebruikt kan worden voor criminele activiteiten ), wil ik liever dat de web forward van user.telenet.be/solvathus naar mijn VM gaat ( en ja men VM die heeft een vast IP adres benaderbaar van t web )

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

Ik vrees dat wat  je wil nu niet mogelijk is. Daarvoor moet je een https site hebben met een certificaat. Dat is niet mogelijk met een DDNS. En nog minder op de Telenet gratis webruimte want daar kan je bij mijn weten ook geen certificaat installeren.

Voor een website ben je dan beter af om webruimte met een echte domeinnaam te huren bij een provider zoals one.com of mijnhostingpartner.nl. Kan al vanaf een paar euro per maand (all in)  en daar kan je wel degelijk een certificaat installeren, zelfs gratis. Dan krijg je een groen slotje.

Je kan ook een domeinnaam alleen aanschaffen en die linken aan je VM. En daar dan een certificaat op installeren. Bij mijnhostingpartner.nl heb je al een domein only vanaf 8€ per jaar (.be, .nl).

De knoop ligt in het feit dan uwnaam.mooo.com eigenlijk maar een subdomein is de echte domeinnaam is mooo.com en niet beveiligd is.

Ik geef je als voorbeeld een eigen webpagina op. Je zal zien dat dit automatisch naar HTTPS en groen slotje gaat. Klik eens hier om te testen.

Nog een vraagje: Die VM bij welke provider zit je daarvoor of staat die bij jou thuis op een zware PC?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

DNS forward van telenet webruimte naar een VM

Edit: met dan aan de wakkere @igvfer 

Sorry ik heb twee zaken vermengd. Ik zal meer moeten slapen en minder aanwezig zijn op de netweters.

 

 

Er is toch nog iets dat me ontgaat. Als je naar uwnaam.moo.com:poortnummer gaat maak je toch een http verbinding zoals ook @igvfer schrijft .

Van moo uit gaat het verder naar uw VM. Wat is de reactie van uw VM? Is dat een htttp bericht met vraag tot inloggen met wachtwoord? Indien het zo is, weet dan dat de meeste browser elke http bericht met invulvelden die site als onveilig zal markeren en pas na de nodige actie toch door zal gaan en de bewuste pagina tonen. Dit kan alleen maar vermeden worden onder de dubbele voorwaarde van een https verbinding (standaard poort 443) en beveiligd met een certificaat.

Wat  mij in deze redenering ontgaat is dat je dat blijkbaar niet hebt bij een normale verbinding van thuis, maar wel bij een verbinding met Wifree. Ik heb het moeilijk om aan te nemen dat het de schuld is van Wifree ermoet iets anders zijn. Als je nu eens een test doet met een andere vrije hotspot, zoals bijvoorbeeld die van de NMBS (was vroeger Telenet, maar nu in eigen beheer) of een hotspot van de één of andere stad. 

0 Likes