41863
netweters
|
18375
gesprekken
|
19859
vragen
|
De technieker van Telenet is langs geweest en ik heb via SMS melding gekregen dat mijn diensten correct zijn geactiveerd.
Maar volgens mij klopt dit niet.
Ik krijg op mijn ASUS router dat de DHCP van mijn ISP niet correct werkt.
Ik gebruik dus mijn eigen ASUS RT-AC86U router.
De modem van Telenet is een CV8560E die normaal gezien in bridge modus zou moeten staan.
Ik heb mijn apparatuur ook rechtstreeks op de modem geplaatst maar krijg geen internet.
Wat denken jullie?
Dank bij voorbaat
Krijg je helemaal geen IP adres via DHCP van de Telenet router, of een 192.68.0.x adres?
Bij het laatste wordt dit meestal veroorzaakt door een foutief MAC adres in de bridge instelling. Iedere interface van de eigen router heeft een eigen MAC adres, dus het is soms moeilijk het juiste adres te vinden. De makkelijkste is via mijn telenet te kijken bij aangesloten apparaten. Indien je een 192.168.0.x adres ontvangen hebt, zal dat daar zichtbaar zijn. Copy-paste het bijbehorende mac adres naar de bridge instelling, en reset de Asus.
Indien je helemaal geen adres ontvangt, controlleer de DHCP client instelling voor de WAN poort van de Asus. Controlleer ook de kabel.
Sorry, nog eens goed gelezen, en gezien dat je schreef:
Ik heb mijn apparatuur ook rechtstreeks op de modem geplaatst maar krijg geen internet.
Dat lijkt dan toch op een Telenet probleem. Waarschijnlijk is je modem nog niet goed geactiveerd. Reset deze misschien eens, anders Teleent contacteren.
De CV8560E kan niet in bridge modus.
Je kan enkel Mac-Passtrough inschakelen.
Bij mijn.telenet.be moet je bij de modem het Mac adres van je Asus router invullen.
Dan zou alles moeten werken.
Ik probeer dit!
Alvast vriendelijk dank voor de snelle respons!
Volgens mij ook! Bedankt alvast voor het snelle antwoord terug!
Hoe lang kan het duren eer je modem geactiveerd is na de melding via SMS dat mijn diensten correct geactiveerd zijn?
Enig idee?
Ik denk dat er normaal gezien 3 lampjes op de modem moeten branden, niet?
Ik weet niet of u dat kan helpen maar er is hier ooit een thread geweest.
HET WERKT!
Iedereen bedankt voor de snelle hulp.
Een beetje stom wss maar ik had een verkeerde aansluiting gemaakt tussen Router en Modem.
Ik was vertrokken van de WAN van de modem naar de LAN poorten van de router. Maar blijkbaar moest ik van LAN MODEM naar WAN ROUTER.
Ik ben hier leek bij en je maakt natuurlijk niet elke dag zo een schakeling 🙂
Maar nu is mijn vraag, waarvoor wordt die WAN poort op de modem algemeen dan gebruikt? Bvb voor de fiberkabel van Proximus op aan te sluiten?
@Daredevil1967 schreef:
Maar nu is mijn vraag, waarvoor wordt die WAN poort op de modem algemeen dan gebruikt? Bvb voor de fiberkabel van Proximus op aan te sluiten?
Neen, die WAN-poort kan je onmogelijk gebruiken, Telenet heeft die gedeactiveerd. De modem blijft trouwens eigendom van Telenet, je hebt alleen gebruiksrecht zolang je klant bent.
Om de fiberkabel van Proximus te gebruiken heb je een XGS-PON-modem nodig met een SC/APC-poort.
Ok, bedankt!
@Ex-Netweter schreef:
@Daredevil1967 schreef:Maar nu is mijn vraag, waarvoor wordt die WAN poort op de modem algemeen dan gebruikt? Bvb voor de fiberkabel van Proximus op aan te sluiten?
Neen, die WAN-poort kan je onmogelijk gebruiken, Telenet heeft die gedeactiveerd.
Inderdaad, net zoals Proximus de WAN poort op zijn B-box3 / internet box ook deactiveert voor de VDSL2 gebruikers.
De WAN poort kan voor verschillende zaken (softwarematig) ingezet worden, zoals bijvoorbeeld:
Maar voorlopig dient deze poort tot niets ...
Mooie technische theorie @flip1953 maar als je een provider-modem kiest, blijft de provider eigenaar van het toestel en beslist de provider welke functionaliteit je kan gebruiken.