Beantwoorden
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Je kan bridging nu instellen via My Telenet. 

 

Succes!

486 reacties
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Goed idee om hier een aparte topic over te openen.

Laat ons in deze topic zoveel mogelijk ervaringen en informatie delen over de bridge mode:

- hoe werkt?

- op welke poort heb je een extern IPv4 adres?

- maximaal aantal IPv4 adressen?

- IPv6?

- werken de andere poorten nog? decoders? TV-box?

- wat met de wifi?

- screenshots (vb hoe bridge instellen op "mijn Telenet")?

 

En laat ons on-topic blijven.

Dit gaat over de Docsis 3.1 E-router bridge mode 🤔

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

- hoe werkt?

Je geeft het mac-adres van je toestel in waarvoor je bridging wil instellen

 

- op welke poort heb je een extern IPv4 adres?

Gewoon één van de vrije LAN poorten, dus niet de WAN poort

 

- maximaal aantal IPv4 adressen?

1

 

- IPv6?

Ja, ook.

 

- werken de andere poorten nog? decoders? TV-box?

Dat is de bedoeling ja, ik test het morgen

 

- wat met de wifi?

hoe bedoel je?  De CV8560E is een router zonder Wifi

 

- screenshots (vb hoe bridge instellen op "mijn Telenet")? 

zie hieronder


Ik probeer het morgenavond dus, maar ben quasi 100% zeker dat mijn antwoorden correct zijn.

 

Fullscreen_08_12_2019__23_30.jpg


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Steven-E  schreef:

- wat met de wifi?

hoe bedoel je?  De CV8560E is een router zonder Wifi


Ja, juist. Domme vraag 😴.

Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ik ben zo een beetje een leek op it gebied, dus ga ik hier een paar (domme) vragen stellen:

wat is bridging? Wat doet dit of waarvoor is dit nodig? Is dit iets wat voor iedereen nuttig is?

wat zijn de voor en nadelen van bridging?

ik heb de volgende installatie: 

1 HGW witte docsis 3.0

1 eigen router TP-Link Archer C5400X met alle functionaliteiten 

1 weldra een NAS SYNOLOGY SD218+ 12TB = 6TB in raid 1 configuratie

alles van mijn LAN en Wireless netwerk zit achter mijn eigen router. In mijn HGW instellingen staat maar 1 aangesloten apparaat en das de TP-Link router. Nu is mijn vraag: gaat alles blijven werken als ik mijn HGW omruil voor een EMTA modem only? Is dit verstandig and last but nog least, is bridging iets voor mij dan?

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Op mijn HGW kun je de wan configuratie niet wijzigen. Dat wordt vast toegekend door Telenet. Of moet ik eerst iets anders wijzigen vooraleer ik daar toegang toe krijg? Het enige dat ik daar kan veranderen is de lan subnet of de default gateway. Dacht ik toch dat men dit zo noemt??

Never trust in Dust
0 Likes
Tek_No
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Yelo Play-app voor Windows? Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Dit gaat over bridging op de CV8560E kabel modem, dus niet van toepassing op je witte docsis 3.0 modem...

0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Sjekke @Suzy 

Zou de topic titel kunnen gewijzigd worden, zodat het voor iedereen duidelijk wordt dat dit gaat over de nieuwe Docsis 3.1 "E-router" (CV8560E)?

Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Ex-Netweter Ik zie niet direct waar ik dit kan wijzigen.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ik dacht (verkeerdelijk) dat een topic starter de titel van zijn post kon wijzigen) 🤔

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Binnen het uur wel dacht ik, maar @Suzy ook daarna 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Ex-Netweter  schreef:

@Suzy Zou de topic titel kunnen gewijzigd worden, zodat het voor iedereen duidelijk wordt dat dit gaat over de nieuwe Docsis 3.1 "E-router" (CV8560E)?


@Ex-Netweter bij deze de titel aangepast, zo is het inderdaad duidelijk dat dit enkel kan bij de CV8560E of Docsis 3.1 E-router. 

 

Heb zelf trouwens nog geen bevestiging gehad dat bridging beschikbaar is op Mijn Telenet. Maar gezien er al enkele Netweters zijn die het zelf hebben ondervonden, zal het vermoedelijk wel zo zijn. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Het gaat niet om een full bridge mode (uitzetten routing functie), maar om een mac passthrough.

Velen zullen hun modem only (CBN 24*8 CV7160E EMTA 3.0) houden,kan nog lang mee.

Kan 1Gbps vlot aan.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Domi1963  schreef:

Ik ben zo een beetje een leek op it gebied, dus ga ik hier een paar (domme) vragen stellen:

wat is bridging? Wat doet dit of waarvoor is dit nodig? Is dit iets wat voor iedereen nuttig is?

wat zijn de voor en nadelen van bridging?

ik heb de volgende installatie: 

1 HGW witte docsis 3.0

1 eigen router TP-Link Archer C5400X met alle functionaliteiten 

1 weldra een NAS SYNOLOGY SD218+ 12TB = 6TB in raid 1 configuratie

alles van mijn LAN en Wireless netwerk zit achter mijn eigen router. In mijn HGW instellingen staat maar 1 aangesloten apparaat en das de TP-Link router. Nu is mijn vraag: gaat alles blijven werken als ik mijn HGW omruil voor een EMTA modem only? Is dit verstandig and last but nog least, is bridging iets voor mij dan?


Vergelijk bridging met wat een modem-only doet. Je eigen router krijgt dan een publiek IP adres van Telenet.  Er gebeurt dan enkel NAT op je eigen router, maar niet meer dubbel op de modem van Telenet.

De CV8560E router is een homegateway die standaard een router is en ook NAT verzorgt.

Maar met de bridging functionaliteit kan je 1 toestel rechtstreeks op het internet hangen met een publiek IP.

 

Heb jij dit nodig ?  Niet echt, bridging is bedoeld voor gevorderde gebruikers, en aangezien je jezelf als een leek beschouwt denk ik dat je niet tot die categorie behoort, no offence 😉

Maar je hebt wel een eigen router, dus mits die bridging functionaliteit heb je geen dubbele NAT meer.  Aangezien alles bij jou werkt zonder problemen, is dit misschien niet zo belangrijk.

 

Waarom is dit voor mij interessant?

Ik had vroeger een modem-only, maar deze is niet gesupporteerd in combinatie met de nieuwe TV-Box.  Bovendien is deze nieuwe modem (CV8560E) future ready, want DOCSIS 3.1 en klaar voor giga speedboost.

Ik kan nu weer mijn eigen firewall aansluiten op dezelfde manier zoals vroeger met mijn modem only.

 

De CV8560E is dus geen modem-only he, maar wel een homegateway (zonder WIFI) die je hetzelfde kan bieden als een homegateway dmv de bridging functionaliteit.

 

Het enige wat ik jammer vind is dat je bridging slechts voor 1 toestel kan activeren. Ik had er graag 2 of 3 gehad.  Maar ik ben wel al superblij met dit eentje 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Domi1963 

 

Bridging , heel kort, is een techniek waarbij de router gebypassed wordt, zonder meer. Dit betekent dat het is alsof hetgeen op die poort aangesloten is rechtstreeks op de modem aangesloten is en niet door de router beheerd is.

 

Dit is eigenlijk enkel belangrijk voor mensen die liever met hun eigen router willen werken en geen last willen hebben van dubbele NAT. De meeste van die mensen hebben nu een modem-only.

 

Ik lees wel dat jij ook een eigen router hebt, en dat na een HGW. Jij hebt dus dubbele NAT. Indien je er geen last van hebt, no problem. Moest je dingen gaan doen waarbij je wel problemen ondervind van dubbele NAT, zou het voor u een oplossing zijn om die nieuwe modem aan te vragen en je eigen router daarop aan de gebridgde poort aan te sluiten.

 

Als dit allemaal chinees is voor u en alles werkt zoals je het wenst moet je hier niet van wakker liggen en gewoon verder doen met hetgeen je hebt.

 

EDIT: ik zie net dat @Steven-E  weer 2 minuten rapper getypt heeft dan ik en alles reeds uit de doeken gedaan heeft. Nuja, beter tweemaal dan geen uitleg hé.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.