Beantwoorden
Threesa
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Docsis 3.1 Link Aggregation

Hey,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om Link Aggregation te doen met de nieuwe Telenet Docsis 3.1 router.

Het is namelijk zo dat ik een best uitgebreid netwerk heb, en dus eigenlijk alles verloopt via 2 gekoppelde 24 poorts switchen.
Tussen beide switchen is een 40 GB link opgezet voor de communicatie onderling.

De Telenet router is verbonden met de eerste eigen switch en levert zowel internet als DHCP voor alle verbonden toestellen.

Maar ik zou dus graag mijn Telenet router verbinding met de eigen switchen uitbreiden met alle 4 de LAN poorten van de router naar een 4 GB uplink ipv een 1 GB uplink.

Is dit mogelijk?

0 Likes
7 reacties
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Ik denk niet dat dat mogelijk is, ttz, een default docsis 3.1 router is mainly een residentiele router.

Dus link aggregatie, in welke vorm dan ook, is niet iets wat u gaat kunnen configurere op zo een toestel.  De modem gaat u XMbps leveren, en uiteraard doet u op uw eigen LAN wat u wil.  Ik denk dat, ales je beetje meer "avontuurlijk" wil omspringen en meer in eigen beheer dingen wil doen, je best opteert voor een eigen router achter de modem, en dus voor een CV8560E gaat, met je router erachter.  Deze router krijgt dan gewoon publieke IP (je kan die in mijn Telenet instellen on traffic ernaar te bridgen) en vanaf dat punt doe je uiteraard wat je wil met je eigenrouter, dus ook aggregatie, ...

0 Likes
Ex-Netweter

De Telenet-modem ondersteunt geen Ethernet Link Aggregation (802.3ad/LACP). Over de EuroDOCSIS-bandbreedte heeft de eindgebruiker nooit controle, een node op het Telenet-coaxnetwerk kan trouwens hooguit enkele gigabits leveren en de abonnementen zijn beperkt tot 1 Gbps downstream en 40 Mbps upstream.

Dus als je een intern netwerk wil met Link Aggregation moet je zelf je netwerk zo inrichten met netwerkapparatuur die dit ondersteunt.

Dan is je huidige Telenet-modem wisselen voor een CV8560E die je in bridge-mode (MAC pass-through) configureert een logische keuze.

ErwinC
Experienced Weetjesweter
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Heeft ook niet veel zin. Je internetpijp is sowieso maar 1Gb en in de praktijk minder.
De nieuwe modems hebben een 2.5Gb aansluiting maar die zou naar verluid hard op 1Gb staan want zolang de pijp naar buiten max 1Gb blijft heeft dat ook geen zin.

0 Likes
loti
Experienced Veelweter
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Die 2,5Gbps komt nog lang niet de eerste 5 jaar.

Die 1Gbps haal ik anders wel,met de CV8560E.

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Threesa  schreef:

Maar ik zou dus graag mijn Telenet router verbinding met de eigen switchen uitbreiden met alle 4 de LAN poorten van de router naar een 4 GB uplink ipv een 1 GB uplink. 
Is dit mogelijk?

Vraag is, wat wil je daarmee bereiken ??

0 Likes
Threesa
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

@Iederen: dat het geen zin heeft voor de verbinding naar buiten toe, weet ik natuurlijk. De externe connectie is sowieso trager dan de interne connectie (zelfs zonder trunk).

MAAR: aangezien de Telenet router als default gateway staat, kan hij wel nog steeds een hele hoop intern trafiek zien passeren en daar haalt hij dan wel het voordeel van de trunk uit.

Het kon zijn dat de router bijvoorbeeld passief LAG ondersteunde, als de switch de actieve versie had ingesteld op de aangesloten poorten.

Dus Flip: dat wil ik bereiken 🙂 Dat de interne trafiek meer dan genoeg bandbreedte heeft naar de Telenet router toe.

En bovendien ook interessant naar de toekomst toe, want theoretisch gezien kan ook Docsis 4 op de huidige router, dus tot 10 GB inkomend, maar de LAN poorten zijn maar 4 GB.
Dus set and forget en toekomst klaar.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Threesa  schreef:

MAAR: aangezien de Telenet router als default gateway staat, kan hij wel nog steeds een hele hoop intern trafiek zien passeren en daar haalt hij dan wel het voordeel van de trunk uit.

De default gateway is voor het interne verkeer niet relevant, behalve dan voor DHCP, en misschien wat interne DNS lookups, maar dat verkeer is verwaarloosbaar. Hierna communiceren lokale apparaten rechtstreeks met elkaar, zonder dat dit via de Telenet HGW passeert.

LAG gaat daar dus geen toegevoegde waarde bieden.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.