24747
netweters
|
152250
antwoorden
|
20683
vragen
|
Ik heb een Wigo 9Gb abonnement, normaal zou ik dus 300 Mbps download moeten hebben, maar ik kom amper aan de 100 Mbps. Zijn er nog mensen die dezelfde problemen hebben? En kan ik daar zelf iets aan doen?
De prijzen van de Telenet abonnementen gaan stijgen wel elk keer, maar hun downloadsnelheid zak evenredig. 😠
Opgelost! Ga naar oplossing.
Eerst.
Zorg dat je netwerkkaart 10/100/1000 bevat.
Sluit je computer steeds rechtstreeks met een netwerkkabel aan op de Telenet-modem als je de snelheid wil testen.
Je kan bij de eigenschappen van je netwerkverbinding in Windows nakijken wat de linksnelheid is van de verbinding, die moet 1 Gbps zijn: https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/status-van-uw-netwerkverbinding-controleren-efb4fb41-f75...
Als dit niet zo is, dan heb je een probleem met je netwerkkabel of pc. Dat moet je dan eerst oplossen.
Als je lokale verbinding in orde is en je haalt met Wigo geen 300 Mbps download en 20 Mbps upload, dan ligt het probleem bij Telenet en moeten ze dit oplossen.
Welk type modem heb je.
Heb je eerder al +-250Mbps gehaald.
Eerst maar even vragen of je het over je WiFi snelheid hebt of bekabeld? Want dat maakt een wereld van verschil.
Bekabeld -dus je toestel rechtstreeks via kabel op je netwerk aangesloten, hetzij met lange kabel rechtstreeks op je router of AP, of via een UTP verbinding in je woning. zou je je theoretische maximumsnelheid* moeten behalen, is dit niet zo: kan het liggen aan een verouderde of beschadigde kabel, maar ook andere bottlenecks zijn mogelijk bvb: je kabel kan nieuw en voldoende zijn maar het toestel waarmee je downloadt heeft bvb. een HDD die gewoon de schrijfsnelheid niet heeft om het binnenkomende verkeer meteen weg te schrijven, waardoor het aanvoelt dat je toestel traag downloadt, maar het eigenlijk ligt aan de schrijfsnelheid van je fysieke harddrive. Het kan natuurlijk ook aan Telenet zélf liggen.
...Maar ik ga ervan uit dat je het over je WiFi downloadsnelheid hebt.
Laat me dan meteen de olifant in de kamer bespreken:
WiFi - heeft - altijd - verlies!
* die 300Mbps is je theoretische maximumsnelheid: je mag dit letterlijk nemen: 'theoretisch!' het is de snelheid waar je downloadsnelheid dus niet over kàn gaan, die je wel zou moeten bereiken of benaderen indien bekabeld, maar nooit draadloos zal bereiken! In het béste geval benader je draadloos 2/3'den tot 3/4'den van je maximale bandbreedte, dus in jouw geval, als je geluk hebt, zou je de 200Mbps - 250Mbps moeten kunnen benaderen over WiFi... in ideale omstandigheden
En met 'geluk' en 'ideale omstandigheden' bedoel ik:
- de ideale afstand met zo min mogelijk interferenties tussen je router of AP en het toestel die je gebruikt om internet mee te benaderen (interferenties als fysieke muren, verdiepingen, maar ook andere apparaten ertussen die één of ander draadloos signaal uitsturen - dit alles heeft invloed op je waargenomen snelheid en hoe meer interferenties, hoe meer ze de kwaliteit van je verbinding beïnvloeden)
- Gebruikt je toestel 2.4Ghz band of de 5Ghz band? want ook dàt heeft impact op je download/uploadanselheid
- alleen jij met jouw apparaat op je netwerk, géén gezinsleden of andere apparaten die ergens in je huis bandbreedte staan te gebruiken (digitale tv, netflix of muziek streamen via bvb. Spotify, een tablet die ligt te updaten, de smartphone in je zak die aan staat en synchronisatiepogingen doet met pakweg OneDrive of weet ik veel, een chromecast die aan staat -ook al staat televiesie af- een smart-koelkast, een smart-thermostaat, domotica over WiFi, Philips Hue of whatever, noem maar op, het zeijn allemaal verbruikers van je bandbreedte!)
- je WiFi kanaal staat op een vooralsnog ongebruikt kanaal -dit kan technisch worden maar in mensentaal: dit gaat over frequenties die gedeeld worden tussen de WiFi-routers van bewoners in jouw buurt, lang verhaal kort: je installateur zal je WiFi signaal standaard op een default kanaal zetten, zitten meerdere buren bij dezelfde provider (wat meestal het geval is) is de kans groot dat ook zij op datzelfde 'default' kanaal zitten, bvb: zit je met 4 buren via hetzelfde kanaal te surfen, élk met hun eigen WiFi netwerk, wordt de maximale bandbreedte van dat kanaal verdeeld over 4 buren en zal je dus óók je theoretische maximumsnelheid nooit kunnen benaderen.
Maar ook andere providers kunnen op hetzelfde kanaal zitten, je kan bvb. makkelijk met je Telenet-WiFi een kanaal delen waar op dat moment pakweg 2 Telenet-buren en 3 Proximus buren op zitten.
2.4Ghz en 5Ghz WiFi hebben elk hun kanalenlijst en er zijn handige appjes te downloaden om te kijken op welk kanaal jouw router zit, en welke kanalen al-dan-niet door buren worden gebruikt. Via de routerinstellingen via Mijn Telenet kan je vervolgens je eigen WiFi-netwerk over een ongebruikt kanaal doen lopen wat je bandbreedte positief kan beïnvloeden.
...maar onthoud dat je met WiFi nooit je maximumbandbreedte, in jouw geval 300Mbps zal halen, nooit en dat is niet de fout van om het even wie, dat is een bekende beperking van draadloze datatransmissie, niet meer of minder. Wil je maximumsnelheid >>> kabel.
ps: WiFi-boosters hebben eigenlijk een ongelukkige naam want ze doen niks 0,0 aan je down/up snelheid, ze verbeteren alleen je bereik in ruimtes die te ver liggen voor het signaal van je hoofdrouter.
Met de modem die hij heeft kan die het niet halen via WiFi maar wifi6 routers halen gemakkelijk de snelheid van 600 en meer met one up, dus dat dit niet kan is beetje dubbel besproken 😉
Bij WIGO was dat 300 Mbps dat zou ze moeten hallen
De modem zal niet goed zijn oud model welk model is het
300 Mbps moet het zijn
@Turdus_Maximus Het is geen Wifi maar een vaste kabel. Naar het type modem ga ik straks eens kijken.
En idd, de buren hebben ook Telenet, maar dan moet Telenet geen reclame maken dat je 300 Mbps hebt. Maar als je het ooit zou kunnen halen, je niet boven de 300Mbps kan.
En ik heb een 1000/1000 Mbps verbinding/netwerkkaart volgens de link die een andere gebruiker hier had geplaatst.
En iedereen alvast bedankt voor de moeite en tijd die je genomen hebt om mij verder te helpen. 🙂
Als je een van deze modems hebt,zit je goed voor 1Gbps.
Voor de eerste moet je wel zelf Giga speedboost aangevraagd hebben.
oef, dan kan ik -voor de verandering 😂 - kort en bondig zijn: met vaste kabel zou je je maximumsnelheid moeten halen.
Heel die uitleg over die kanalen en stoorzenders die ik eerder deed is dan ook niet relevant in het geval dat je toestel via kabel verbonden is, érgens is het positief voor je: je hebt een pàk minder variabelen om na te kijken; óf het ligt aan je kabel (ouderdom/beschadiging), óf het ligt aan je toestel dat ergens bottleneckt (oude laptop met oude trage HDD bvb.), óf het ligt aan Telenet die je bandbreedte "knijpt". (of je hebt echt nog een hele oude Telenet-router/modem?)
Succes i.i.g. in mijn ondervinding komt het wel in orde maar je zal wel wat geduld moeten hebben in deze periode, spijtig maar het is nu zo....
@Verwa schreef:
@Verwa schreef:Ik heb een Wigo 9Gb abonnement, normaal zou ik dus 300 Mbps download moeten hebben, maar ik kom amper aan de 100 Mbps. Zijn er nog mensen die dezelfde problemen hebben? En kan ik daar zelf iets aan doen?
De prijzen van de Telenet abonnementen gaan stijgen wel elk keer, maar hun downloadsnelheid zak evenredig. 😠
Ik heb een Wigo 9Gb abonnement, normaal zou ik dus 300 Mbps download moeten hebben, maar ik kom amper aan de 100 Mbps. Zijn er nog mensen die dezelfde problemen hebben? En kan ik daar zelf iets aan doen?
De prijzen van de Telenet abonnementen gaan stijgen wel elk keer, maar hun downloadsnelheid zak evenredig. 😠
@Verwa schreef:Ik heb een Wigo 9Gb abonnement, normaal zou ik dus 300 Mbps download moeten hebben, maar ik kom amper aan de 100 Mbps. Zijn er nog mensen die dezelfde problemen hebben? En kan ik daar zelf iets aan doen?
De prijzen van de Telenet abonnementen gaan stijgen wel elk keer, maar hun downloadsnelheid zak evenredig. 😠
Je kan via Dos zien of je geen verlies hebt , als je een ping uitvoert op je ip adres ?
Klik met linkerkant muispijl via start menu . Daar zie je staan uitvoeren daar op kikken om te openen , daar vul je in cmd en klik ok.
Je dos venster zal verschijnen , zoek je ip adres op kan via google opvragen my ip adress dat ip adres vul je in na ping en spatie.
In dos type je ping en dan spatie gevolgd door je ip adres en klik enter. Je zal zien dat je nu pakjes data vanuit je pc via internet terug stuurt naar je modem.
Nu kan je achterhalen of je verlies hebt op je verbinding ? Zie je bv staan 0 % loss en 4 send en 4 loss dan is dat 0 % dus geen enkel verlies als je bv wel verlies hebt dan staat aangeven , als het bv 100 % loss dan is er een probleem. Doe de test en zie wat er uit de bus komt ?
Je kan met het zelfde commando ping op juist de zelfde manier ook een webzlsite pingen. Ook weer de zelfde uitslag als eerder vermeld , je kan ook je router pingen , het ipadres van de pc die de router je uitdeeld , en je kan ook langere pakjes data pingen. Dat moet je even zoeken omdat ik dit niet juist weet uit men hoofd .
Hopelijk heb je iets aan ?
Ps op je utp kabel kan je oa zien wat type CAT het is bv CAT 5 , CAT 5 E. , CAT 6 enz. Goed kijken want het staat er wel erg klein op gedrukt.
Op deze website vindt je meer info over UTP kabels en het CAT Type
Het is 100% loss. 😒
Dan zal het enkel nog aan de Telenetmodem, de kabel of mijn netwerkkaart kunnen liggen, denk ik.