E-ROUTER > Double NAT > Bridging
Beste,
Na telefonisch contact met de technische dienst van Telenet hebben ze mij naar Netweters doorverwezen.
Kortgeleden is de technieker de nieuwe e-router komen installeren.
Zeer tevreden van, net wat ik nodig had... of toch ook niet?
Door een eigen router na deze nieuwe e-router te plaatsen ontstaat er een Double NAT.
Met een Double NAT kun je nog steeds het internet bereiken, maar bij sommige devices kan dit voor problemen veroorzaken. Zoals in mijn geval met mijn (2 x splinternieuwe) TP-Link Archer AX50.
Ik heb er ééntje net achter de e-router staan, in Router Mode. Tot op vandaag nog geen problemen ondervonden, blijft stevig geconnecteerd met het internet.
En ééntje dat verbonden is met een netwerk kabel naar de switch. Deze staat in AP mode.
Ik merkte vaak (soms 5 x per dag) geen connectie meer krijg met de AP (orange led = geen internet connectie). Na het herstarten van de AP is het probleem altijd (tijdelijk) opgelost.
Vanmorgen contact opgenomen met de TP-Link Support dienst. Zij vertelde mij dat mijn netwerk setup een Double NAT veroorzaakte. Een oplossing voor Double NAT is Bridge Mode.
De nieuwe e-router heeft de optie "bridging" door een MAC-adres in te voeren.
Is de oplossing van mijn probleem door het MAC-adres van mijn AX50 (in Router Mode) in te geven?
Een modem-only aanvragen is voor mij geen optie want ik maak ook gebruik van een Telenet digibox.
Een andere optie is dat ik beide AX50's in AP Mode instel. Dit zie ik niet zitten want dan verlies ik een ton van opties op mijn AX50.
Hoe werkt die bridging van Telenet? Welk MAC-adres moet ik ingeven?
Foto als referentie.
Alvast bedankt.