Beantwoorden
BanditsAtZero
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
π-DAY! Alles op zijn plek! De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

Beste,

 

Na telefonisch contact met de technische dienst van Telenet hebben ze mij naar Netweters doorverwezen.

 

Kortgeleden is de technieker de nieuwe e-router komen installeren.

Zeer tevreden van, net wat ik nodig had... of toch ook niet?

 

Door een eigen router na deze nieuwe e-router te plaatsen ontstaat er een Double NAT.

Met een Double NAT kun je nog steeds het internet bereiken, maar bij sommige devices kan dit voor problemen veroorzaken. Zoals in mijn geval met mijn (2 x splinternieuwe) TP-Link Archer AX50.

Ik heb er ééntje net achter de e-router staan, in Router Mode. Tot op vandaag nog geen problemen ondervonden, blijft stevig geconnecteerd met het internet.

En ééntje dat verbonden is met een netwerk kabel naar de switch. Deze staat in AP mode.

Ik merkte vaak (soms 5 x per dag) geen connectie meer krijg met de AP (orange led = geen internet connectie). Na het herstarten van de AP is het probleem altijd (tijdelijk) opgelost.

 

Vanmorgen contact opgenomen met de TP-Link Support dienst. Zij vertelde mij dat mijn netwerk setup een Double NAT veroorzaakte. Een oplossing voor Double NAT is Bridge Mode.

 

De nieuwe e-router heeft de optie "bridging" door een MAC-adres in te voeren.

Is de oplossing van mijn probleem door het MAC-adres van mijn AX50 (in Router Mode) in te geven?

Een modem-only aanvragen is voor mij geen optie want ik maak ook gebruik van een Telenet digibox.

Een andere optie is dat ik beide AX50's in AP Mode instel. Dit zie ik niet zitten want dan verlies ik een ton van opties op mijn AX50.

 

Hoe werkt die bridging van Telenet? Welk MAC-adres moet ik ingeven?

 

Foto als referentie.

Netweters.jpg

 

Alvast bedankt.

0 Likes
11 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

@BanditsAtZero   Je hebt voor zover ik lees de nieuwe e-router. Dat zou willen zeggen dat je via "mijn Telenet" de bridging modus kunt inschakelen door het ingeven van het macadres van je router.

Dat wil zeggen dat je router dan een publiek IP adres gaat krijgen aan de WAN of internetzijde. Dus geen gevreesde dubbele NAT meer. De reden waarom dit gevreesd wordt is me nog altijd niet geheel duidelijk. maar soit.

Op die manier moet je dan gewoon alle instellingen van je netwerk in je eigen router doen en is je probleem opgelost.

Je 2e router zal je nog altijd op AP mode moeten zetten en daar ga je heel goed moeten kijken hoe je dit doet want dubbele NAT of niet dat heeft er eigenlijk niets mee te maken.

Schema is eigenlijk grosso modo zo:

Telenet e-router in bridge modus ---> publiek IP adres van je ARCHER AX50 --> LAN IP van je router 192.168.1.1, subnetmask 255.255.255.0 DNS naar wens ---> switch ---> LAN poort 2e router in bridge modus  ---> LAN IPadres 2e router 192.168.1.2 subnetmask 255.255.255.0 default gateway 192.168.1.1. DHCP uit. SSID en passwoord hetzelfde als op de eerste router.

De rest van je toestellen via de switch of via de Wifi laat je een IPadres toegekend krijgen in de DHCP range ingesteld in router 1, al of niet via macadres.

Volgorde van werken:

Eerst de Telenet e-router in bridge modus zetten.

Vervolgens je router 2 instellen in Bridge mode.

Vervolgens router 1 instellen als router.

Dit zonder te verbinden met de Telenet router.

Nu pas de UTP kabel tussen de switch en LAN poort router 2 connecteren.

vervolgens UTP kabel tussen Lan poort router 1 en switch.

Dan pas UTP kabel van een geel poortje van de telenet modem naar de WAN poort van router 1.

Als je nu een PC connecteert op de switch zou je router 1 moeten vinden via een browser op IP 192.168.1.1 en router 2 (=AP) op 192.168.1.2.

Het macadres van de router1 vind je normaal gezien op het stickertje onderaan of achteraan het toestel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BanditsAtZero
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
π-DAY! Alles op zijn plek! De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

@igvfervoor mij was die dubbele NAT niet zo "gevreesd", maar de dame van TP-Link Support zei dat de oorzaak waarom mijn AX50 met AP-mode tot enkele malen per dag de connectie verliest, is omdat dubbele NAT voor conflicten zorgt op het netwerk.

Ik heb de bridge mode geactiveerd met macadres.

Het macadres dat ik in mijn telenet zag staan voor de router werkte niet, mijn netwerk lag hierdoor plat. Dus ben ik naar het macadres op de router zelf gaan zoeken (op de sticker onderaan de router). En die verschilde 1 cijfer met het macadres dat in mijn telenet stond.

Dat macadres nu ingevuld, alles herstart en ben terug online.

Ik krijg opeens wel maar een down snelheid van 80mbps, terwijl ik normaal 950mbps moet halen.

 

Een idee waarom de snelheid door bridge mode zo drastisch daalt?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

@BanditsAtZero   Spreek je dan over de snelheid naar een toestel dat bedraad is aangesloten op uw router of achterliggende switch? Dan is dat wel eigenaardig.  Heb je gekeken in uw router of je nu wel degelijke een publiek IP adres krijgt op je WAN interface? Dus geen 192.168.x.x of 10.x.x.x



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BanditsAtZero
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
π-DAY! Alles op zijn plek! De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

@igvferik heb het aan de praat gekregen 😁 om te beginnen een factory reset op AX50 en daarna te weten gekomen dat de WAN poort een ander macadres gebruikt de LAN poorten op je router. Of toch alleszins op die van mij. Heb het WAN macadres in de bridging van mijn telenet gestoken. Daarna bridge mode geactiveerd op de AX50 (bij de TP-Link interface noemt dat by the way "MAC Clone").

Alles herstart en ik krijg nu een publiek ip adres te zien op mijn TP-Link interface dus ik denk dat het nu werkt.

Ik krijg ook terug een "normale" snelheid. Ik merk toch nog verlies in snelheid, door die bridge mode? Op dit moment 830mbps waar ik soms 900 tot 950 haal.

Kan misschien liggen aan dat het avond is en meer mensen nu internet gebruiken?

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

@BanditsAtZero 

 

Fijn dat je het werkend hebt gekregen. 😊

 

Ik heb wel een vraagje: wat bedoel je met "bridging op de eigen router geactiveerd"? De zin daarvan ontgaat mij compleet. Voor zover ik er iets van ken moet je enkel het MAC adres van uw eigen router ingeven via "mijn telenet" en klaar is kees.

 

Wat je aanhaalt, MAC cloning, dit kunnen de meeste routers en dat heeft niks met bridging te maken. Die functie dient om aan de WAN zijde van uw eigen router een ander MAC adres toe te kennen. Zou je bvb kunnen gebruiken indien je van router wisselt en graag toch uw publiek IP adres wil behouden. Dan kan uw nieuwe router zich voordoen als de oude en krijg je geen nieuw publiek IP adres toebedeeld.

 

En tussen haakjes, dat uw router aan WAN en LAN zijde een verschillend MAC adres heeft, dat is volkomen normaal. Het zijn twee verschillende netwerkverbindingen en iedere netwerkkaart heeft een uniek MAC adres.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

Ik ben het met @StefaanH eens dat er geen enkele nood is om het MAC adres te "clonen". Als je dat toch doet, dan zal de bridge functie van de E-router niet meer werken, tenzij je dat nieuwe MAC adres dan invoert voor de bridge op Mijn Telenet.

 

Wat betreft het originele probleem:

Dat kan onmogelijk iets te maken hebben met de dubbele NAT wegens de opstelling van jouw Archer AX50 als router achter de E-router.

 

De fundamentele oorzaak van jouw probleem was volgens mij een IP conflict.

Het default LAN IP adres van de AX50 is 192.168.0.1, en dat is toevallig ook hetzelfde als het LAN IP adres van de Telenet E-router.

 

Het is nooit een goed idee om dezelfde IP range te gebruiken aan de WAN zijde van de router als aan de LAN zijde.

Dit IP conflict heb je nu natuurlijk kunnen "omzeilen" door de bridge mode van de E-router, zodat de AX50 aan zijn WAN zijde een publiek IPv4 adres gekregen heeft.

 

Maar ik zou je toch aanraden om het LAN IP adres van jouw Archer AX50 te wijzigen naar een ander subnet, bijvoorbeeld 192.168.2.1

Daarmee "omzeil" je het probleem niet, maar geef je het een "propere" oplossing.

Dan zal het ook blijven werken, ook als de bridge op de E-router (om de een of andere reden) uitvalt ...

 

 

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

@StefaanH   @BanditsAtZero 

"Daarna bridge mode geactiveerd op de AX50 (bij de TP-Link interface noemt dat by the way "MAC Clone")."

Dat is niet echt meer nodig in huidige tijd. Dat komt eigenlijk uit de beginjaren van het internet toen providers nog abonnementen verkochten waarbij je maar 1 toestel mocht aansluiten.  En ze verwachtten toen dat je een mac adres ingaf. Als je dan wilde veranderen had je natuurlijk een probleem. Vandaar dat clonen.

Ik meen niet dat dit in België ooit toegepast werd maar dat is nog een gebruik die overkomt van de dinosaurus tijd.

In elk geval je hebt nu nog werk om je 2e router als AP werkend te krijgen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BanditsAtZero
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
π-DAY! Alles op zijn plek! De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

@StefaanH 

@Ex-Netweter 

@igvfer 

Iedereen alvast bedankt voor de reacties.

Ah ok... dat van MAC clone was ik me niet van bewust. Ik zal zo dus de clone functie terug uitschakelen. Ik ben nog niet zo gekend met die bridge mode.

 

Van morgen opgestaan en mijn AP had weer de orange led, zo dus kreeg ik weer geen internet door de AP. Na het rebooten van de AP was het probleem weer opgelost.

De bridge mode heeft dan toch mijn probleem met de AP niet opgelost. Ik vraag me nu echt af wat het probleem dan kan zijn.

 

@Ex-Netweter 

Het default LAN IP adres van de AX50 is 192.168.0.1, en dat is toevallig ook hetzelfde als het LAN IP adres van de Telenet E-router.

 

Wel neen, AX50 is slim genoeg om dat op te merken en automatisch het IP en subnet te veranderen naar 192.168.1.1

Al mijn devices zitten nu in het subnet 192.168.1.10 tot en met 192.168.1.150

Denk je dat het toch nog nodig is om het subnet te veranderen naar 2?

De e-router staat op 192.168.0.1 dus ik denk niet dat dit het probleem veroorzaakt.

 

Ik heb nu ook de netwerk kabel van de AP en mijn desktop geswitched om te kijken of het probleem daar misschien zou liggen, maar ik denk het niet want zelf als de AP even connectie via de kabel zou verliezen. Dan zou die automatisch terug moeten connecteren, omdat er na terug connectie op zit.

 

Trouwens ook vorig weekend over heel het huis splinternieuwe CAT6 gelegd dus ik denk echt niet dat het probleem aan de netwerk kabels ligt. Maar goed ik moet alle mogelijke oorzaken uitsluiten.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

@BanditsAtZero  Ben je zeker dat uw 2e router die je als AP wil configureren juist ingesteld is?

Ik zou opnieuw beginnen.

Reset de router.

Sluit die nog nergens op aan. Enkel sluit je een laptop of PC aan bedraad.

Kijk nu in welke range die laptop een IP adres krijgt

Je gaat in het menu via IPadres 192.168.x.1 van die range.

In het LAN gedeelte stel je nu 192.168.1.2 in als IP adres met de gebruikelijke subnetmask 255.255.255.0. Uw router zal je nu moeten rebooten.

Je zal vermoedelijk eens je laptop moeten losmaken van de UTP kabel, deze opnieuw insteken en opnieuw verbinding maken naar 192.168.1.2.

Nu zoek je het DHCP gedeelte op. Dit schakel je uit. en sla je op.

Nu pas mag je een verbinding maken via een LAN poort naar de LANpoort op je 1e router of de switch.

De volgende stap is via 192.168.1.2 uw WiFi in te stellen. Gelijk zetten met je eerste router, dus SSID en paswoord hetzelfde.

Zorg dat beide toestellen voldoende uit elkaar staan anders heeft het geen nut.

Nu zou je in je netwerk volgende IP adressen moeten vinden als je met een tool zoals advanced IP scanner werkt:

192.168.1.1 IP adres router 1 tevens default gateway

192.168.1.2 IP adres van router 2 ingesteld als AP

192.168.1.100 tot 150 aangesloten devices al of niet via WiFi.

Je kan eventueel ook de DHCP range in router1 aanpassen naar 192.168.1.100 tot 254

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BanditsAtZero
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
π-DAY! Alles op zijn plek! De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

@igvfer 

In AP mode zijn de opties vrij beperkt dus ik denk niet dat ik daar echt iets verkeerd kan doen.

Ik heb in de DHCP van mijn router enkele devices een adres reservatie gegeven.

192.168.1.1 is de router (standaard dat heb ik niet moeten ingeven op de DHCP)

192.168.1.2 is de AP (ingesteld via adres reservatie in DHCP van router)

192.168.1.3 is de desktop (ingesteld via adres reservatie in DHCP van router)

192.168.1.10 tot 192.168.1.100 is de lease pool voor al de andere devices. De adres lease time is 60 minuten.

Dit is allemaal ingesteld op de router ter info.

 

Als ik nu naar de interface van mijn AP ga via 192.168.1.2 zijn de opties echt beperkt zoals ik hierboven al zei.

Het enige dat ik nu wel heb veranderd na je bericht is de DHCP op mijn AP uitgeschakeld. Die stond ervoor op auto mode.

SSID en wachtwoord zijn gelijk aan die van de router

 

 

Untitled.png

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

E-ROUTER > Double NAT > Bridging

@BanditsAtZero    Dat zou normaal moeten voldoende zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes