Beantwoorden
NikiT
Professional Beetjesweter
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

F@ST3896LG-TN: wifi blijft uitzenden, Mijn Telenet vast

Beste Netweters,

Ik zit met een hardnekkig probleem met mijn Telenet F@ST3896LG-TN modem en hoop dat jullie hier misschien ervaring mee of advies over hebben.

Mijn huidige set-up:

F@ST3896LG-TN modem.

TP-Link Deco X10 aangesloten via MAC pass-through (krijgt perfect een publiek IP).

PlayStation 5 en een powerline-adapter rechtstreeks bekabeld op de Telenet-modem.

Het probleem is dat de modem continu wifi blijft uitzenden, hoewel dit in Mijn Telenet al lang op 'uitgeschakeld' staat. 

Daarnaast lijkt de communicatie tussen de modem en Mijn Telenet volledig corrupt. Als ik zelf een instelling wijzig (bijvoorbeeld de MAC pass-through proberen uitschakelen) en ik sla dit op, lijkt het even te lukken. Doe ik daarna een refresh van de pagina, dan springt alles doodleuk terug naar de oude staat.

Wanneer ik de klantendienst bel en zij de wifi geforceerd uitschakelen via hun backend, gebeurt er iets anders geks: de wifi gaat dan wel uit, maar plots verdwijnen al mijn verbonden apparaten uit de lijst in Mijn Telenet. Ik heb nog wel internet via UTP en op mijn Deco, maar de interne routeringstabel (of de telemetrie naar de cloud) crasht blijkbaar volledig na die ingreep.

Mijn vragen aan jullie:

1. Herkent iemand dit vastgelopen 'Mijn Telenet'-gedrag bij deze specifieke F@ST-modem?

2. Is hier een workaround voor om de wifi toch permanent uit te krijgen en de instellingen weer te laten synchroniseren?

3. Of bespaar ik mezelf de moeite en vecht ik best direct voor een omruiling naar de CV8560E (E-router zonder wifi)?

Alvast bedankt voor het meedenken!

18 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel.

@Eddyfr  schreef:

Maar die knop “Wijzigen”/“Opslaan” komt gewoon helemaal niet tevoorschijn

Meestal wil dat zeggen dat er iets verkeerd staat: bijvoorbeeld UPnP & DMZ tegelijk aan, of ongeldige port forwarding rules. (Dit zijn maar voorbeelden, het kan vanalles zijn en wij zien natuurlijk niet wat er op jouw scherm staat)

Terugzetten naar fabrieksinstellingen (en daarna even geduld hebben tot alles klaar is) is meestal de oplossing.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Eddyfr
Freshman Beetjesweter
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

UPnP & DMZ nooit aangeweest en staat af. Als ik op die manier moet redeneren, denk ik dat het probleem is dat de modem het IP en MAC van de ASUS router gewoon niet herkent en daarom de port forwarding rule niet wil opslaan. Bij verbonden toestellen staat nog altijd 0. Ik ga voorlopig nog niet resetten. De technieker van Telenet mag zich er volgende week maar eens mee bezighouden...

WAN 2026-09-06 141305.png

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel.

@Eddyfr  schreef:

denk ik dat het probleem is dat de modem het IP en MAC van de ASUS router gewoon niet herkent en daarom de port forwarding rule niet wil opslaan.

Bij het opslaan van port-forwarding of bridging controleert de modem helemaal niet of het het vermelde IP of MAC kan vinden.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Curiosity
Freshman Weetjesweter
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Tot voor het weekend had ik een double NAT opstelling, dus zonder bridge mode.
Omdat dit niet ideaal is heb ik mijn Asus access points in AP mode geplaatst. Voor het gemak dacht ik de IP range te wijzigen naar 192.168.X.0/24, wat de overstap makkelijker maakt voor de toestellen met een fixed IP. Die aanpassing lukte echter niet en werd telkens bij een refresh teruggezet op de default 192.168.0.0/24.
Na wat zoeken kwam ik op deze topic uit en merkte inderdaad dat er nog steeds een SSID wordt uitgezonden vanop mijn modem, terwijl deze ook uit staat.
Terugzetten naar standaardinstellingen lost dit helaas niet op voor mij.
Via de chat vroeg ik wat hulp bij Telenet. Hun antwoord:
"Bij het nakijken van je modem zag ik dat je wifi nog geactiveert is via de modem. Als je liever een modemonly hebt, waar dus geen wifi inzit, kan je de modem omruilen in een winkelpunt. Bij deze modem is het niet de bedoeling om deze uit te zetten. "