|
26.757
netweters
|
166.401
antwoorden
|
|
22.313
vragen
|
Ivm de recent afgesloten en goedgekeurde deal tussen Telenet/Wyre en Proximus/Fiberklaar:
Zijn er al tijdlijnen gekend voor wanneer Telenet via het Proximus fiber netwerk beschikbaar zal komen?
(ik woon in een wijk waar al 7 jaar proximus fiber ligt, geen grootstad. Beringen)
@flip1953 schreef:
Het samenwerkings akkoord tussen Proximus en Telenet gaat volgens mij vooral over het FIBERKLAAR gebied
Het samenwerkingsakkoord gaat over "passieve" toegang tot glasvezelnetwerken in de gebieden met gemiddelde bevolkingsdichtheid. Passieve toegang betekent dat elke provider zelf een lichtsignaal op de glasvezelverbinding naar de eindklant zet. Dit is alleen mogelijk bij een Point-to-Point-netwerk.
In Beringen heeft Fiberklaar nog geen netwerk uitgerold. Door het samenwerkingsverband zijn gebieden met een gemiddelde bevolkingsdichtheid nu toegewezen aan Wyre of Fiberklaar, maar het is nog niet bekend welke van beide er zal uitrollen.
Met andere woorden, in Beringen kan het tot 2037 duren voor Telenet beschikbaar is via fiber. De timing is onbekend.
@Pimpampoentje schreef:
Het samenwerkingsakkoord gaat over "passieve" toegang tot glasvezelnetwerken in de gebieden met gemiddelde bevolkingsdichtheid. Passieve toegang betekent dat elke provider zelf een lichtsignaal op de glasvezelverbinding naar de eindklant zet. Dit is alleen mogelijk bij een Point-to-Point-netwerk.
Waar heb je gelezen dat het samenwerkingsakkoord galleen gaat over "passieve" toegang tot glasvezelnetwerken (point-to-point). In de persmededeling van Telenet is er geen sprake van "passieve" toegang: https://press.telenet.be/wyre-telenet-proximus-en-fiberklaar-ondertekenen-samenwerkingsovereenkomste...
Ik denk dat de nadruk en het hoofdmechanisme zal liggen op actieve toegang (Bitstream wholesale).
Bij een volledige opsplitsing via uitsluitend passieve toegang zou elke operator nog steeds veel geld moeten investeren in eigen straatkasten en apparatuur per wijk. Vandaar dat er gekozen is om toegang te verlenen tot elkaars netwerk via wholesale overeenkomsten. Zo begrijp ik het.
In de steden zal dit zeker gebeuren elk zijn eigen straatkast en eigen kabel
Dit blijft nog altijd de goedkoopste vorm zeker in stedelijk gebied met zeer veel klanten en eigen prijzen
Je kan dit nalezen bij de BMA: https://www.bma-abc.be/nl/over-ons/actualiteit/persbericht-nr-32-2026
Actieve toegang via Proximus wholesale blijft mogelijk zoals dat vandaag bestaat voor de alternatieve operatoren. Maar volgens mij heeft Telenet geen interesse om klanten van coax naar Proximus wholesale te migreren omdat hun winstmarge dan opdroogt.
Over de maandelijkse toetreding van de 20 euro geraakte ze het niet eens
Prox kan dit niet zomaar doorrekenen aan hun aanbieders deze hebben al een contract en deze zullen nooit het dubbel betalen dat ze nu betalen
Wat er nu van geworden is niet duidelijk er zal een tijdelijke korting zijn van 10 jaar heb ik ergens vernomen
Dan zullen ze de prijs langzaam verhogen naar de 20 euro per maand , tegen dan zullen wel genoeg andere providers zijn met eigen kabel maar niet overal
@luc55 schreef:Over de maandelijkse toetreding van de 20 euro geraakte ze het niet eens
(…)
Dan zullen ze de prijs langzaam verhogen naar de 20 euro per maand , tegen dan zullen wel genoeg andere providers zijn met eigen kabel maar niet overal
Ik ken uiteraard de wholesaletoegang tarieven niet, maar die €20 zou net minder zijn dan de huidige prijs
Het verlenen van toegang tot de passieve glasvezelnetwerken van Fiberklaar en Wyre in voorstedelijk Vlaanderen onder eerlijke, redelijke en niet-discriminerende voorwaarden, zoals vastgelegd in gedetailleerde prijsbepalingsprincipes en andere technische toegangsvoorwaarden, wat resulteert in een verlaging van 30 % van de basistarieven voor wholesaletoegang tot minder dan 20 euro per aansluiting per maand;