Beantwoorden
DavidDG
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?

Sinds kort kunnen we aansluiten op glasvezel. Kunnen we dan toch nog bij Telenet blijven. Ik had gelezen van de Gigaboost. Kan Telenet dit regelen voor ons? Ik ben al weken op zoek naar een provider die ons op het supersnelle fibernet kan aansluiten en ons tevens een TV oplossing kan geven waarbij we toch nog dingen kunnen opnemen. 

 

Titel gewijzigd door: Daan (MOD) | Originele titel: Fibernet 

0 Likes
27 reacties
Ex-Netweter
 

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?


@Cru  schreef:

telenet is al een tijdje bezig maar is vooral testen en opvolgen en beetje bij beetje

 

voorbeeld in Roeselare: komt een verkaveling van 1000 woningen, hier wordt ook fiber to the home voorzien (ligt er al)


Maar als ik het goed begrijp, wordt bij Telenet, het FTTH signaal dan terug geconverteerd naar DVB-C en Docsis?

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?

Spoiler

@Ex-Netweter  schreef:

@Cru  schreef:

telenet is al een tijdje bezig maar is vooral testen en opvolgen en beetje bij beetje

 

voorbeeld in Roeselare: komt een verkaveling van 1000 woningen, hier wordt ook fiber to the home voorzien (ligt er al)


Maar als ik het goed begrijp, wordt bij Telenet, het FTTH signaal dan terug geconverteerd naar DVB-C en Docsis?


dacht van wel, voordeel is dat je signaal verlies moet berekenen per kilometer ipv per meter drop 🙂 en je hebt dan nog minder verlies
zelfde van ruis/verstoring: heb je praktisch niet
0 Likes
DavidDG
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?

Dat had ik ook begrepen. Dus telenet kan wel aansluiten op fiber, maar wat doet dat met de snelheid. behouden we de 1Gbps up en down of vallen we terug op de kabelsnelheid?

En wil telenet aansluiten in Gent op de fiber? En kan ik dan ook TV kijken via deze weg?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?


@DavidDG  schreef:

Dat had ik ook begrepen. Dus telenet kan wel aansluiten op fiber, maar wat doet dat met de snelheid. behouden we de 1Gbps up en down of vallen we terug op de kabelsnelheid?

En wil telenet aansluiten in Gent op de fiber? En kan ik dan ook TV kijken via deze weg?


Maak je daar maar geen zorgen over. Als ge de kabel vergelijkt met een autobaan van 3 (down) en 1(up) rijvak dan kan je fiber vergelijken met een autobaan van 6 rijvakken in de beide richtingen.

Dus alles zal verbeteren en 4K en 8K TV zal ook mogelijk zijn. Natuurlijk krijgt men dan thuis een volledig andere modem en TV ontvanger.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?


@DavidDG  schreef:

Dat had ik ook begrepen. Dus telenet kan wel aansluiten op fiber, maar wat doet dat met de snelheid. behouden we de 1Gbps up en down of vallen we terug op de kabelsnelheid?

En wil telenet aansluiten in Gent op de fiber? En kan ik dan ook TV kijken via deze weg?


Ik denk dat je het niet helemaal hebt begrepen 🤔 ...

 

  1. Telenet levert geen internet op een Proximus Fiber. Als jij in Gent aansluitbaar bent op fiber, bedoel je heel waarschijnlijk de Proximus Fiber.
  2. In de gebouwen waar Telenet FTTH voorziet, ligt er een Proximus fiber naast de Telenet fiber.

Voor zover ik begrijp zet Telenet dan een (coax) Fibermodem.

Maar in tegenstelling tot Proximus, waar de Fibermodem glas overzet naar ethernet, zet de Telenet Fibermodem glas om naar coax.

Voor de klant verandert er dus niets:

  • hij krijgt TV via DVB-C.
  • voor internet/telefonie wordt een Docsis 3.1 modem/router gezet, net zoals op de coax.
  • je krijgt dus dezelfde snelheden als op de coax, vb Telenet All Internet 300/20 of 1000/40 (Speedboost).

Het enige voordeel is wel dat de snelheden beter gegarandeerd zijn (zie post @Cru hierboven), gezien er maar een héél kort stukje coax zit tussen de "node" en jouw modem.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?


@Ex-Netweter  schreef:

@DavidDG  schreef:

Dat had ik ook begrepen. Dus telenet kan wel aansluiten op fiber, maar wat doet dat met de snelheid. behouden we de 1Gbps up en down of vallen we terug op de kabelsnelheid?

En wil telenet aansluiten in Gent op de fiber? En kan ik dan ook TV kijken via deze weg?


Ik denk dat je het niet helemaal hebt begrepen 🤔 ...

 

  1. Telenet levert geen internet op een Proximus Fiber. Als jij in Gent aansluitbaar bent op fiber, bedoel je heel waarschijnlijk de Proximus Fiber.
  2. In de gebouwen waar Telenet FTTH voorziet, ligt er een Proximus fiber naast de Telenet fiber.

Voor zover ik begrijp zet Telenet dan een (coax) Fibermodem.

Maar in tegenstelling tot Proximus, waar de Fibermodem glas overzet naar ethernet, zet de Telenet Fibermodem glas om naar coax.

Voor de klant verandert er dus niets:

  • hij krijgt TV via DVB-C.
  • voor internet/telefonie wordt een Docsis 3.1 modem/router gezet, net zoals op de coax.
  • je krijgt dus dezelfde snelheden als op de coax, vb Telenet All Internet 300/20 of 1000/40 (Speedboost).

Het enige voordeel is wel dat de snelheden beter gegarandeerd zijn (zie post @Cru hierboven), gezien er maar een héél kort stukje coax zit tussen de "node" en jouw modem.



Dit zal wel een korte tijdelijke situatie zijn. Telenet zal geen fiber tot in de huiskamer brengen als ze maar de mogelijkheden van de coax kabel willen bieden.

Fiber bied veel meer mogelijkheden dan een coax en Telenet zal die in de toekomst ook gebruiken.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?


@Janneke_Dust  schreef:


Dit zal wel een korte tijdelijke situatie zijn. Telenet zal geen fiber tot in de huiskamer brengen als ze maar de mogelijkheden van de coax kabel willen bieden.

Fiber bied veel meer mogelijkheden dan een coax en Telenet zal die in de toekomst ook gebruiken.


Als je meer weet mag je die info altijd met ons delen 😊...

En waarom tijdelijk (wat is tijdelijk? 5-10 jaar?)

En wat bedoel je met "maar" de mogelijkheden van coax? Docsis 3.1 gaat tot 10 Gbps!

 

Telenet FTTH (zoals ik de roll-out begrijp voor residentiële klanten) heeft de voordelen dat er geen enkel coax signaalverlies meer is (goede SNR over da ganse bandbreedte, minder stoorgevoelig). Nu hebben ze het coax netwerk wel een upgrade gegeven naar 1.2 Ghz, maar die hogere frequenties hebben veel meer signaalverlies (demping).

Met een fiber tot in de huiskamer, en dan omzetten naar coax heb je geen verliezen meer, meer bandbreedte, en ook nog: geen aanpassingen nodig van de binnneninstallaties (meerdere TV toestellen op de coax, enz ..).

Ik vind dat idee nog zo slecht niet 😊.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?

Telenet heeft geen overschot meer op hun coax. Analoog TV en FM moet reeds wijken voor hogere internet snelheden. Als Telenet 4K en 8K TV wil aanbieden dan zal dat ook niet meer lukken om dit bij te zetten op de coax. Netflix bied wel 4K contents aan maar dat gaat via internet en niet via een TVkanaal. De logische stap om meer te kunnen bieden is fiber.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?

@Janneke_Dust de beste optie is voor dat kanaal in 4K of 8k dan via internet aan te bieden op de telenet box, die is daar voor voorbereid.

nu nog de juiste apparatuur bij Telenet en ze kunnen starten, als ze al niet aan het testen zijn intern 😉


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?

Het is niet omdat een (zeer) hoge snelheid mogelijk is, dat die wordt aangeboden en dit ongeacht de operator. Het is niet omdat je een glasvezelverbinding hebt dat je een hoger snelheid krijgt.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?


@janne_man  schreef:

Het is niet omdat een (zeer) hoge snelheid mogelijk is, dat die wordt aangeboden en dit ongeacht de operator. Het is niet omdat je een glasvezelverbinding hebt dat je een hoger snelheid krijgt.


dat is zo, maar als er geen hoge snelheid mogelijk is, kan man die zeker niet krijgen

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?


@Janneke_Dust  schreef:

Telenet heeft geen overschot meer op hun coax. Analoog TV en FM moet reeds wijken voor hogere internet snelheden. Als Telenet 4K en 8K TV wil aanbieden dan zal dat ook niet meer lukken om dit bij te zetten op de coax. Netflix bied wel 4K contents aan maar dat gaat via internet en niet via een TVkanaal. De logische stap om meer te kunnen bieden is fiber.


Ik denk dat we mekaar verkeerd begrijpen.

Jij bedoelt de gemeenschappelijke coax die door de straat loopt. Daar is inderdaad geen overschot op, omdat:

  • de coax een shared medium is, waar er >100 klanten op dezelfde coax / dezelfde node zitten.
  • klanten hogere snelheden/volumes nodig hebben, er is dus een grote overboekingsfactor (niet iedereen kan gelijktijdig 1gpbs downloaden).
  • Docsis 3.0 en Docsis 3.1 nog vele jaren naast elkaar ondersteund moeten worden, en dus onnodige bandbreedte gebruiken.
  • de coax vanaf de node tot de NIU kilometers lang is, over honderden verdelers en tientallen versterkers loopt: er zijn dus vele potentiële storingsbronnen, en de afstand zorgt ervoor dat het signaal (vooral de hogere frequenties) verzwakt.

Waar ik over praat is de technologie, waarbij het glasvezel signaal omgezet wordt naar RF. Dat heeft volgens mij toch een aantal voordelen, en niet vergelijkbaar met de "klassieke" coax.

  • als de omzetting naar RF thuis gebeurt (FTTH), dan is de coax geen shared medium medium meer. Er is dus één klant op de coax uitgang van de fibermodem, en die heeft dus het hele spectrum voor zich alleen.
  • er is dus geen overboeking op de coax (wel nog op de fiber, en op de uplink naar internet)
  • geen nood om Docsis 3.0 en Docsis 3.1 naast elkaar aan te bieden op de RF uitgang van de kabelmodem. Als de klant een Docsis 3.1 modem heeft staan, dan is er geen Docsis 3.0 signaal nodig.
  • geen enkel verlies of storingsbronnen: de coax lengte wordt beperkt tot een 50cm stukje tussen de RFoG (radio frequency over glass) modem. Er kan dus zelfs optimaal gebruik gemaakt worden van de hogere fequenties (het klassieke coax netwerk zal na de grote Netwerf gaan tot 1.2 GHZ, Docsis 3.1 kan frequenties gebruiken tot 1.75 GHz.

Ik zie niet in wat er aan deze oplossing minderwaardig zou zijn?

Kan je je inbeelden hoeveel klanten mistevreden zouden zijn indien ze alles zouden omzetten naar "All IP" (dus geen coax meer voor een 2de TV, geen TV met een kaartje meer, bij ieder toestel een TV-Box nodig, enz ..) ?

Met deze "RFoG" oplossing verandert er voor de klant niet zoveel, maar ook voor de Telenet back-office blijft alles gelijk (zelfde modems, zelfde provisioning, zelfde problemen 😊.)

 

PS.

Dit is natuurlijk een theoretische fictieve discussie, ik ken de toekomstplannen van Telenet wat betreft FTTH voor residentiële klanten 😕.

 


@Janneke_Dust  schreef:

 De logische stap om meer te kunnen bieden is fiber.


Hoe zie jij dan de Telenet FTTH toekomst? Technologie? termijn?

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Fibernet beschikbaar in mijn buurt?


@Master-Magic  schreef:

@Janneke_Dust de beste optie is voor dat kanaal in 4K of 8k dan via internet aan te bieden op de telenet box, die is daar voor voorbereid.


Zou ook zo handig zijn voor heel veel klanten die niet overal een coax hebben liggen! 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes