Beantwoorden
ahmedmert
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Fixed IP instellen op UDM Pro: Public IP afwijkend?

Achtergrondinfo:

• Modem: CV8560E
  • Opties: Fixed IP ingeschakeld
  • Router: UniFi Dream Machine Pro

Twee vragen die ik hierbij heb:

1. Om Bridge Mode correct in te stellen ging ik als volgt tewerk: MAC-adres van WAN1-poort van UDM Pro ((idem als MAC-adres bij 'Verbonden toestellen' in MyTelenet) ingevuld bij Modem Bridging > MAC-adres. Echter leek dit niet te werken ondanks enkele ogenblikken wachten en modem herstarten. De enige oplossing leek om MAC Address Clone in te stellen op de UDM Pro. Enig idee of ik hier iets mis? Het lijkt nu wel te werken, maar alsnog lijkt het "onnodig" dat men MAC Address Clone moeten instellen.
  2. Om effectief en correct gebruik te maken van de Fixed IP die werd toegewezen, heb ik het volgende ingesteld:
    1. Vast IPv4-adres ingeschakeld bij Fixed IP-instellingen. Men kreeg per gevolg een fixed IPv4-adres, ter voorbeeld noem ik dit '81.82.A.B' in deze thread
    2. MAC-adres van router/UDM Pro (aldus WAN1-poort van UDM Pro) ingegeven bij Fixed IP-instellingen > Vast IPv4-adres
    3. In de UDM Pro, onder Settngs > Internet > WAN1 > IPv4 Configuration heb ik ingesteld dat de connectie verloopt via DHCP, met DHCP Client Options = 60 (default), Auto DNS Server ingeschakeld.
    4. Ik zie dan dat men een geheel ander (Public) IPv4-adres krijgt op de UDM Pro bij WAN1 (bijvoorbeeld: 81.82.X.Y) dan de Fixed IPv4-adres dat wordt weergeven op MyTelenet (bijvoorbeeld: 81.82.A.B).
    5. Deze settings zijn er al sinds enige tijd zo ingesteld en heb het zitten monitoren, de Public IP op de UDM Pro lijkt niet gewijzigd sindsdien, echter baart dit me zorgen aangezien deze niet overeenstemt met de Public IP/Fixed IP dat Telenet aangeeft.

Ter info: Een online search naar "whatsmyip" geeft het publieke IP-adres aan van de UDM Pro, en niet van Telenet. Vermoedelijk omdat men ook verbonden is met de UDM (wifi).

ahmedmert_0-1779712043915.png

Alvast bedankt aan iedereen voor alle hulp en advies!

4 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Geef Bridging en Vast IP in op MyTelenet. Wacht even.

Herstart vervolgens zowel je Modem als de UDM Pro.

Op je UDM gebruik je inderdaad DHCP. MAC Address Clone heb je normaal niet nodig.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
zezima115
Freshman Weetjeslezer
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Is de WAN van je UDM RECHTSTREEKS geconnecteerd met de Telenet modem? En zag je de interface in "verbonden toestellen"? 

Het is normaal dat NA het activeren van bridging, er 2 aparte (publieke) netwerken zijn.

Dit aangezien de toestellen die verbonden zijn met bijvoorbeeld de default Telenet Wi-Fi in een compleet ander netwerk (en onder een apart publiek IPv4-adres) zitten die NIET kan communiceren met het netwerk die achter de Bridging-interface zitten (de LAN-kant van jouw UDM). 

In dit artikel staat alles redelijk goed beschreven maar het is dan wel met een pfSense: https://gklablocal.com/2026/05/28/telenet-isp-how-to-activate-bridging-mode/  

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@zezima115  schreef:

In dit artikel staat alles redelijk goed beschreven maar het is dan wel met een pfSense: https://gklablocal.com/2026/05/28/telenet-isp-how-to-activate-bridging-mode/  

Interessant artikel. Wat IPv6 betreft is het toch iets anders dan de uitleg in deze blog:

pfSense can request an IPv6 delegated prefix from Telenet, for example a /57, and then use that prefix for internal LAN/VLAN networks.

In werkelijkheid is het de Telenet modem die een /56 Prefix krijgt van Telenet. Hieruit krijg je dus 2 verschillende /57 netwerken:

• het éérste /57 netwerk gebruikt de Telenet modem zelf om hieruit aan de aangesloten clients een IPv6 /64 adres uit te delen.
  • het tweede /57 netwerk wordt via Prefix Delegation toegekend aan de pfSense in bridge.

Als je een eigen modem gebruikt, krijgt deze wel een /56 Prefix vanuit Telenet ...

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Nuttig artikel, maar niet overal 100% correct.

Step 3: Disable DMZ-Host Mode

DMZ en de IPv4 MAC pass through (bridging) staan volledig los van elkaar. Wanneer je voor bridiging kiest zal IPv4 verkeer voor en van dat ene specifieke MAC adres gewoon door de router gebridged worden, en geen NAT doorlopen. Bijgevolg speelt de DMZ functie geen rol.
Voor alle duidelijkheid, DMZ is een catch-all port-forwarding. Zonder DMZ instelling wordt inkomend verkeer in een NAT router geblokkeerd, tenzij 1) dit behoort tot een actieve sessie, gestart van binnenuit, of 2) wanneer er een port-forwarding regel bestaat met specifieke instructies voor het inkomend verkeer. 
Bij gebruik van DMZ zal al het inkomend verkeer wat niet behoort tot een actieve sessie, of waarvoor een port-forwarding rule bestaat doorgesturt worden naar de host, ingesteld als DMZ.

Wat betreft de IPv6 Prefix length instelling op de eigen router; dit betreft een hint. Telenet mag daarmee doen wat ze wil. de Telenet modems negeren deze hint, en zullen een prefix-delegation verzoek altijd met een /57 prefix beantwoorden zalfs wanneer je bijvoorbeeld enkel maar een /58 vraagt.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.