Beantwoorden
Jasper_W
Freshman Beetjesweter
Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Game disconnects tijdens ESO

Hallo,

Ik ben recent verhuisd en heb ik de ‘nieuwe’ F@ST3896LG-TN modem ontvangen. Deze is reeds 1,5 maanden in gebruik zonder merkbare problemen tot recent. Sinds kort ben ik terug een MMO game beginnen spelen (The Elder Scrolls Online). In deze game krijg ik op willekeurige momenten disconnects, praktisch identiek aan het probleem dat ‘TatsOn’ beschreef maar dan in de game Guildwars 2 (zijn post hier: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Game-disconnects-tijdens-Guildwars-2/m-p/... (Ik heb wel amper tot geen packetloss)). Discord en andere apps blijven werken, het is enkel de game die merkbare disconnects ondervindt. De disconnects treden op willekeurige momenten op (kan na enkele minuten, tot om de paar uur). Ik speel voornamelijk via wifi (via onboard Wifi 6 kaart) maar via kabel komt dit probleem ook voor. Waar ik voordien woonde (andere modem), had ik zowel via wifi als kabel nooit problemen.

Na wat research op o.a. de game-forums blijkt dat redelijk wat medegamers uit Nederland (Ziggo-klanten) ditzelfde probleem ervaren (zowel via kabel als via wifi). Zij hebben toen samen met de support-afdeling van de game heel wat trouble-shooting uitgevoerd om tot de conclusie te komen dat het niet aan de game-client en/of -servers ligt, maar dat om één of andere reden alsnog disconnects plaatsvinden. M.a.w. hardware en/of netwerk v.d. gamers.

Heel toevallig gebruiken zij de Sagemcom F3896LG-ZG (Ziggo-variant v.d. Telenet F@AST3896LG-TN) modem. Blijkt dat bij hun de problemen van start gingen bij een softwareupdate van de modem (naar v. LG-RDK_5.7.36-2210.4). Dit is uitgebreid uitgedokterd op de community-forum van Ziggo: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Internetsessies-verbreken-onverwacht-sinds-Sagemcom-firmware/.... Gezien de hardware en software van Ziggo & Telenet meestal overeen komt, lijkt de kans me reëel dat dit hetzelfde probleem is?

Zoals in de post vanop Ziggo beschreven staat kan het probleem opgelost worden door de firmware te downgraden naar de vorige versie of te upgraden naar de betaversie.

Kan ik ergens terugvinden welke firmware op de Telenet modem geïnstalleerd is en kan deze evt. terug gedowngrade of al geupgrade worden? Kan en zou Telenet op vraag de firmware op de modem kunnen downgraden of reeds upgraden zoals Ziggo doet?

Alternatieve oplossing is de modem in bridgemodus plaatsen in combinatie met een wifi6 router. Gezien Telenet niet toe laat om de F@ST3896LG-TN in bridgemodus te plaatsen zou dit dus willen zeggen dat ik mijn F@ST3896LG-TN moet inwisselen voor een CV8560E en dan zelf bijkomend een router voorzien.... Ik vind het persoonlijk niet de opdracht van de particulier om zelf bijkomend een wifi6 router te voorzien als in het Telenet-center deze functionaliteit aangeboden werd.

Alvast bedankt voor de feedback.

0 Likes
21 reacties
Ex-Netweter

@Jasper_W  schreef:

Ik vind het persoonlijk niet de opdracht van de particulier om zelf bijkomend een wifi6 router te voorzien als in het Telenet-center deze functionaliteit aangeboden werd.

Tja, deze persoonlijke overweging lost je probleem natuurlijk niet op en is behoorlijk kortzichtig. Er zijn miljoenen consumenten wereldwijd die tot grote tevredenheid zelf helemaal vrij hun Wifi-apparatuur kiezen. De ideale wereld bestaat niet, soms levert een bedrijf niet wat je verwacht. Dan mag je je beide handjes kussen dat er concurrentie is en er nog andere keuzes bestaan.

Bij Ziggo gaat het om andere firmware aangezien er op die modems wel een lokale webinterface beschikbaar is waar je veel meer instellingen kan raadplegen dan bij het gebrekkige online "Mijn Telenet"-systeem: https://providerforum.nl/topics/offici%C3%ABle-ziggo-kabelmodems-firmware-updates.92745/

Bij Telenet kan je de firmware-versie dus zelf niet nakijken.

Of Telenet het eventuele probleem met je F@ST3896LG-TN-modem wil verhelpen moet je aan de Telenet-klantendienst vragen. Ik weet niet of firmware-downgrades van individuele modems tot de mogelijkheden behoren van de Telenet-klantendienst.

Als de Telenet-klantendienst je geen antwoord op je vraag kan bieden zou ik aanraden om toch te wisselen naar een CV8560E-modem. Tenzij tijd besteden aan dit probleem voor jou een hobby of aangename bezigheid is.

0 Likes
StephenH
Freshman Weetjesweter
Dag van de Chocolade Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Zelf heb ik identiek hetzelfde probleem, online gaming is onmogelijk geworden. Meerdere malen gebeld naar de helpdesk, technieker op bezoek gekregen. "Alles is in orde meneer, u heeft geen problemen". Alé dan, moet ik nu maar zeggen tegen mijn 2 tieners thuis dat ze vanaf nu niet meer kunnen gamen omdat Telenet het probleem niet vindt?

Dus neen, tijd besteden aan dit is niet aangenaam, maar ik heb zelf niet de kennis om modems te vervangen en routers tussen te steken. Pech voor mij dan?

0 Likes
Ex-Netweter

@StephenH  schreef:

Dus neen, tijd besteden aan dit is niet aangenaam, maar ik heb zelf niet de kennis om modems te vervangen en routers tussen te steken. Pech voor mij dan?

Dat is zoals een nieuwe wasmachine aansluiten, je volgt de handleiding die meegeleverd is. Of je vraagt de verkoper of fabrikant van de Wifi-router om advies. Of je vraagt een familielid of vriend die wel moeite heeft gedaan om de nodige kennis te vergaren om eens te helpen.
Soit, er zijn ook nog andere providers waar ik gamers niet hoor klagen.
Het zit tussen je twee oren. Het is niet omdat Telenet-personeel dit probleem niet wil oplossen dat er geen andere oplossingen bestaan.

0 Likes
Jasper_W
Freshman Beetjesweter

Zonet met de klantendienst van Telenet gebeld. Ik werd eerst niet heel serieus genomen en er werd gezegd dat er enkel maar een standaard test uitgevoerd kan worden. Nadat ik exact kon zeggen welke softwareversie op de modem staat (LG-RDK_5.7.36-2210.4), werd mijn uitleg serieus genomen en aarzelde de persoon niet om een ticket aan te maken. De contactpersoon was heel vriendelijk. Het ticket staat op standaardtermijn (5 werkdagen) ingesteld ter behandeling. Dus afwachten op feedback.

Aangezien het exact dezelfde hardware en software betreft als bij Ziggo en de disconnects bij dezelfde apps voorkomen, lijkt het me heel reëel dat dit hetzelfde probleem is. Het zou dus op dezelfde manier (down of upgrade van de firmware) opgelost kunnen worden.

De vraag om de firmware aan te passen is letterlijk in het ticket geplaatst. Het is wel een heel beknopte versie in ticketvorm dus ik hoop dat ze genoeg info hebben... Ik heb ze proberen door te verwijzen naar deze post en naar de post op het Ziggo community forum, maar zonder succes... evt. kan een community manager dit mogelijks verder doorverwijzen voor de volledigheid? @Suzy?

Telenet hoort de mogelijkheid te hebben om de firmware aan te passen, de vraag is alleen of ze dit willen doen en wanneer. Ik hou jullie verder op de hoogte als ik feedback en meer informatie ontvang.

0 Likes
StephenH
Freshman Weetjesweter

Als je geen deftig antwoord kan geven, is het soms beter om gewoon niets te zeggen ...

Het is ondertussen duidelijk dat dit een modem probleem is (ik heb deze avond ook iemand aan de lijn gehad die dit uiteindelijk weifelend heeft toegegeven), dus nee, dit zit niet tussen onze oren.

Advies dat ik nu gekregen heb is om de modem in te wisselen, blijkbaar hebben niet alle modems dit probleem...

0 Likes
Jasper_W
Freshman Beetjesweter

@StephenH, als je wisselt voor een andere F@ST3896LG-TN (dus dezelfde modem die je nu hebt, veronderstel ik?) zal dit het probleem niet oplossen, omdat ze vermoedelijk standaard op al deze type modems momenteel dezelfde software aanbieden. Dit lijkt me wel het geval als de persoon van de post over guildwars 3 keer gewisseld heeft zonder succes...

Als je wisselt naar een ander type modem van Telenet (bv. de CH8568LG) zal dit opgelost zijn maar verlies je de mogelijkheid tot wifi6. Als jullie thuis wifi6 toestellen gebruiken, zullen deze redelijk wat internetsnelheid verliezen. Als alles bekabeld is, maakt dit minder uit.

Dus best even checken vooralleer je wisselt 😉

0 Likes
StephenH
Freshman Weetjesweter

heb op een gaming forum gelezen dat er sommigen problemen hadden en na wisselen waren deze opgelost.

Lijkt mij ook twijfelachtig eerlijk gezegd omdat je dezelfde modem terugkrijgt (misschien zitten die nog op een lagere firmware, maar als ze updaten ben je ook weer gezien). Voor mij is dit een telenet probleem, zij hebben de modem er gezet en ik betaal hen voor een service van deftig internet. Dus zij mogen het oplossen ..

Veranderen kan ik niet zomaar wegens telefoonnummers en gekochte toestellen met korting ..

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@StephenH 

Normaal hebben deze opties geen nadeel bij een modem wissel, je veranderd niet van abbo bij Telenet maar enkel een modem wissel, moest je een eigen router hebben kan je ook opteren voor de E-router.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
0 Likes
StephenH
Freshman Weetjesweter

ik bedoelde veranderen van provider zoals bv. naar orange of proximus gaan.

daarom ben ik nog een tijd met telenet "verbonden", maar wil ik dit wel opgelost zien 🙂

0 Likes
Ex-Netweter

@Jasper_W  schreef:

Nadat ik exact kon zeggen welke softwareversie op de modem staat (LG-RDK_5.7.36-2210.4), werd mijn uitleg serieus genomen

Waar heb je kunnen aflezen welke firmwareversie op de Telenet-modem staat?

@Jasper_W  schreef:

Telenet hoort de mogelijkheid te hebben om de firmware aan te passen, de vraag is alleen of ze dit willen doen en wanneer.

Dit is opnieuw een persoonlijke overweging die losstaat van de realiteit, dit betekent natuurlijk niet dat Telenet hiervoor een procedure heeft om dit uit te voeren. Alleszins veel succes met je ticket. Voor een modemwissel naar het type CV8560E zonder Wifi bestaat er wel een procedure.

@StephenH  schreef:

Als je geen deftig antwoord kan geven, is het soms beter om gewoon niets te zeggen ...

Herlees mijn eerste bericht in dit topic. Een modemwissel naar de CV8560E-modem zonder Wifi en de aankoop van een eigen Wifi 6-router kan dit probleem binnen één dag oplossen.
Dat jij deze mogelijkse oplossing niet wenst, kan ik niet op voorhand weten.
Ik ben realistisch, een mogelijks firmware-probleem met de F@ST3896LG-TN-modem waardoor je geen games meer kan spelen zal niet opgelost geraken als je halsstarrig vasthoudt aan dit type modem en in de waan leeft dat Telenet in staat is om hiervoor een snelle oplossing aan te bieden.

Het enige wat we nu weten is dat de Telenet-klantendienst voor één Telenet-klant hiervoor een ticket heeft geopend. Maar uitzicht op een oplossing voor dit ticket is er vandaag niet.
Het is ofwel een modemwissel naar een ander model ofwel afwachten na je melding bij de Telenet-klantendienst terwijl het probleem ondertussen blijft bestaan.

0 Likes
Jasper_W
Freshman Beetjesweter

Ikzelf heb dit niet kunnen aflezen. Nadat ik de firmwareversie spelde voor de klantendienst konden zij mij bevestigen dat het deze versie is die op de modem geïnstalleerd staat. De klantendienst kan dit dus makkelijk nakijken.

Als deze firmwareversie standaard op de nieuwe routers aangeleverd wordt, is de kans heel reëel dat ieder huishouden met deze router frequent disconnects heeft naar diverse TCP-sessies. Dit zorgt niet enkel bij gaming, maar bij nog veel zaken voor problemen en zou veel klachten van mensen met een F@ST3896LG-TN modem verklaren.

Na wat research wist ik heel goed dat ik dit in één dag kon oplossen. Zoals reeds gezegd, kan niet iedereen dit zomaar in één keer oplossen. Vaak gaan meerdere telefoontjes met de klantendienst, bezoeken van techniekers, extra aankopen, raad zoeken bij iemand of op het internet, ... hier aan vooraf.

Als Telenet een wifi6-systeem aanbiedt, dan mag men verwachten dat het ook zo goed mogelijk zal functioneren. Tuurlijk zullen er altijd wel wat problemen zijn, maar als er de mogelijkheid is om een frequent probleem relatief simpel op te lossen, lijkt het me geen slecht idee om deze optie op tafel te leggen. Laten we eerlijk zijn: als Ziggo het kan, kan Telenet dit ook. Mits de goede wil om een procedure op te starten. Het zijn praktisch twee identieke subsidiaries van Liberty Global maar ik weet natuurlijk niet in welke mate of als er tussen deze subsidiaries gecommuniceerd wordt. Downgraden naar een oudere firmware of upgraden naar de beta van de toekomstige firmware is natuurlijk ook niet ideaal, aangezien je dan mogelijks weer andere problemen hebt. Het is dan een kwestie van wat van belang is voor de consument en wat die verkiest.

Op het Ziggo forum zijn er dagelijks mensen die vragen naar een andere versie van de firmware en hier vrijwel binnen één dag antwoord op ontvangen. Er zullen waarschijnlijk nog wat mensen telefonisch dergelijke problemen melden, geen idee of ze bij de klantendienst dan ook deze oplossing toepassen.

Persoonlijk maakt het voor mij nu niet zo veel uit dat het nu nog een weekje zal duren. Ik zie wel wat ik als antwoord krijg van Telenet. Als ze dit niet willen oplossen, so be it. Dan kijk ik zelf wel voor het nodige.

0 Likes
StephenH
Freshman Weetjesweter

geef je seintje mocht je antwoord hebben ontvangen?

ben benieuwd, ga momenteel zelf ook nog niets veranderen maar als ze niets eraan doen dan zal ik toch moeten zien voor eigen router

0 Likes
StephenH
Freshman Weetjesweter

heb vandaag ook nog es gebeld naar de helpdesk en de persoon kon me zeggen dat de firmware op de modem inderdaad 5.7.36 is.

ze kunnen dat echter zelf niet aanpassen en verwijzen hiervoor door hun netwerk admins (die je niet kan bereiken), dus sja ... zal nog wel even duren voor ze dit oplossen denk ik..

0 Likes
StephenH
Freshman Weetjesweter

Nog een update : ik heb telefoon terug gekregen van iemand van hun netwerkbeheer, ze bevestigen inderdaad dat de firmware de "slechte" is. Er komen blijkbaar geen meldingen binnen over dit probleem. 
Ze hebben nog geen nieuwe firmware op de planning staan, zal dus nog een tijdje duren waarschijnlijk vooraleer de firmware eraan komt. Ze gingen wel het topic van Ziggo es doornemen en of er dan iets kan sneller gebeuren.