24791
netweters
|
152700
antwoorden
|
20730
vragen
|
Hoi,
Wanneer ik een MMO (guildwars 2) speel gebeurd het regelmatig dat ik disconnect ingame.
Spel is voor een groot deel open wereld, enkel als ik ingame in een gelsoten instance zit (raid content met 10 of meer mensen)
Of als ik story content doorloop, ook gesloten instance. komt het voor dat ik disconnect.
Het duurt een 5 10 sec voordat het spel me effectief terug naar lobby smijt, maar van in lobby kan ik meteen terug connecten en de instance joinen.
Probleem is dat men ofwel telkens moet wachten op mij, wat niet fijn is, of dat ik in story content alle progressie kwijt ben en opnieuw moet beginnen.
Anderen disconnecten dus niet terwijl ik wel.
Ook miss belangrijk om te vermelden, het gebeurd altijd in tussenstukken, waar we bvb op iemand moeten wachten omdat die nog moet joinen omdat iemand anders de party verlaten heeft. het gebeurd zelden of nooit tijdens een bossfight (wanneer er dus veel meer gebeurd ingame)
Terwijl ik op discord zit en ik disconnect ingame, blijft iedereen mij horen, daar blijft mijn verbinding dus ok.
Wanneer ik contact opneem met support, laten ze mij enkele test doen, meerbepaald winMTR. trace ip program
dit laten lopen op 1.1.1.1 8.8.8.8 en naar telenet.be geven allemaal gelijkaardige resultaten.
Ik heb een gemiddeld resultaat hieronder geplakt (ook html in geval het wordt omgezet)
Van op mijn 1e lijn, men modem, heb ik10-15% loss naar algemene dns server 1.1.1.1
2e lijn 20% packetloss
Tussen de 10 en 20% is onaanvaardbaar volgens mij en kans is groot dat mijn disconnect probleem daar aan ligt.
De coax van in huis naar de straat heb ik zelf, op aanraden van hen, vervangen. een paar dagen graafwerk voor de sleuf en een 100 euro kabel (deftige kabel+wachtbuis)
Allemaal zonder resultaat.
Verder ken ik wel iets van netwerk maar onvoldoende om uit te vlooien waar het probleem nu net ligt.
Maar is dat dan niet aan Telenet zelf om dergelijke problemen bij hun klanten op te lossen?
|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host ----------------------- % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 192.168.0.1 - -----------------11 | 772 | 688 | 1 | 10 | 24 | 11 |
| 78-20-16-1.access.telenet.be -- 21 | 613 | 489 | 7 | 10 | 27 | 10 |
| dD5E0CA22.access.telenet.be -- 2 | 1059 | 1048 | 6 | 11 | 25 | 12 |
| No response from host - ------100 | 222 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| dD5E0F91A.access.telenet.be - 100 | 224 | 2 | 14 | 17 | 20 | 14 |
| x.xx.xx.xx -------------------- 1 | 1089 | 1086 | 6 | 17 | 82 | 34 |
| ae2.2.edge3.Brussels1.level3.net - 1 | 1097 | 1096 | 0 | 16 | 86 | 15 |
| xxx.x.xxx.xxx ----------------- 0 | 1101 | 1101 | 7 | 16 | 63 | 15 |
| one.one.one.one --------------- 0 | 1101 | 1101 | 5 | 11 | 44 | 12 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider
Hieronder HTML copy/pasted
<html><head><title>WinMTR Statistics</title></head><body bgcolor="white">
<center><h1>WinMTR statistics</h1></center>
<p align="center"> <table border="1" align="center">
<tr><td>Host</td> <td>%</td> <td>Sent</td> <td>Recv</td> <td>Best</td> <td>Avrg</td> <td>Wrst</td> <td>Last</td></tr>
<tr><td>192.168.0.1</td> <td> 11</td> <td> 772</td> <td> 688</td> <td> 1</td> <td> 10</td> <td> 24</td> <td> 11</td></tr>
<tr><td>78-20-16-1.access.telenet.be</td> <td> 21</td> <td> 613</td> <td> 489</td> <td> 7</td> <td> 10</td> <td> 27</td> <td> 10</td></tr>
<tr><td>dD5E0CA22.access.telenet.be</td> <td> 2</td> <td>1059</td> <td>1048</td> <td> 6</td> <td> 11</td> <td> 25</td> <td> 12</td></tr>
<tr><td>No response from host</td> <td> 100</td> <td> 222</td> <td> 0</td> <td> 0</td> <td> 0</td> <td> 0</td> <td> 0</td></tr>
<tr><td>dD5E0F91A.access.telenet.be</td> <td> 100</td> <td> 224</td> <td> 2</td> <td> 14</td> <td> 17</td> <td> 20</td> <td> 14</td></tr>
<tr><td>4.68.70.53</td> <td> 1</td> <td>1089</td> <td>1086</td> <td> 6</td> <td> 17</td> <td> 82</td> <td> 34</td></tr>
<tr><td>ae2.2.edge3.Brussels1.level3.net</td> <td> 1</td> <td>1097</td> <td>1096</td> <td> 0</td> <td> 16</td> <td> 86</td> <td> 15</td></tr>
<tr><td>212.3.237.170</td> <td> 0</td> <td>1101</td> <td>1101</td> <td> 7</td> <td> 16</td> <td> 63</td> <td> 15</td></tr>
<tr><td>one.one.one.one</td> <td> 0</td> <td>1101</td> <td>1101</td> <td> 5</td> <td> 11</td> <td> 44</td> <td> 12</td></tr>
</table></body></html>
Inhoud gewijzigd door Lieselotte (mod) | Reden: Persoonlijke informatie
Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Game disconnects
Opgelost! Ga naar oplossing.
Aan de hand van je WinMTR-test kan ik concluderen dat je packet loss hebt op de Telenet-modem (de eerste twee lijnen zijn netwerkinterfaces op de Telenet-modem).
Ik weet niet welke Telenet-modem je hebt, maar een mogelijke oplossing is je huidige modem wisselen voor een CV8560E die je in bridge-mode (MAC Pass-through) configureert voor gebruik met een eigen router. Je eigen router krijgt dan een publiek IP-adres en heeft dan een rechtstreekse verbinding met het internet.
Voor iemand met een gelijkaardig packet loss-probleem was dit effectief de oplossing: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Packet-Loss-met-CH8568LG-modem/td-p/14496...
Eventueel kan je ook eens uitproberen of het packet loss-probleem opgelost is wanneer je je huidige Telenet-modem "ontlast" van alle niet-noodzakelijke belasting:
Uit de WinMTR-test kan ik niet afleiden dat er een probleem zou zijn met het coaxnetwerk in de straat.
Hoi Raf,
Thanks voor de uitleg en hopelijk oplossing.
Ik ga daar morgen mee aan de slag, alleen vroeg ik me af of een eigen router na de telenet modem nodig is gezien mijn pc het enige vast toestel is dat er op aangesloten is en het internet toekomt onder mijn bureau.
Ik laat sowieso weten wat de uitkomst is.
gr.Tats
Wanneer je de CV8560E in bridge-mode (MAC Pass-through) configureert, is een eigen router noodzakelijk voor de veiligheid van je pc.
Anders krijgt je pc rechtstreeks een publiek IP-adres en dan staat je pc mogelijks wagenwijd open voor cybercriminelen.
De router werkt als een firewall en beschermt je pc voor ongewenste verbindingen van buitenaf.
Je kan de CV8560E ook als router gebruiken, dat is de standaard-instelling, maar ik weet niet of de packet loss daarmee opgelost is.
Je kan het wel zo eens testen, eerst je huidige Telenet-modem wisselen, een tijdje testen of dat goed functioneert, eventueel op een later moment overschakelen op bridge-mode met een eigen router.
@Ex-Netweter Bij MAC Pass-trough is er maar 1 poort dat een extern ip adres krijgt als je het mac adres van bijvoorbeeld je pc in "mijn Telenet" zet.
De rest van de poorten op de e-router blijven werken als router met een 192.168.x.x adres.
Het is inderdaad niet aan te raden je pc in bridge-mode te zetten maar eerder je eigen router of firewall.
Indien je een echte Bridge mode zou hebben zou je op iedere poort een extern ip adres krijgen ipv nu met MAC Pass-trough op 1 poort.
Daarom dat je maar 1 MAC adres kan instellen op Mijn Telenet.
@TatsOn je kan de test ook doen door het volgende commando uit te voeren : ping -t 1.1.1.1
Als je dan een time-out hebt weet je dat er iets mis is.
Kijk ook eens naar de response "Time" die je krijgt als je een ping doet. Deze waarde zou laag moeten zijn.
Indien deze waar hoog is en je time-out krijgt, is er iets aan je kabel.
Ik veronderstel dat je coax kabel dat je zelf aangesloten hebt een CE-certificering heeft?
Dit is nodig om gebruik te maken van het Telenet internet.
Kijk ook eens dat je geen dubbele NAT hebt op je netwerk door gebruik te maken van je eigen router.
Want dit kan time-outs geven en vertragingen.
Je kan hiervoor de e-router gebruiken die MAC-Passtrough heeft zodat je eigen router een extern ip adres krijgt op de WAN poort.
Om te testen kan je ook je eigen router tijdelijk niet gebruiken en alleen maar de router van Telenet om te zien of het daar aan ligt.
Test ook eens met een andere UTP kabel en gebruik bij voorkeur een S/FTP kabel. Deze heeft geen of weinig last van interferenties.
Dag Kristof,
Bedankt voor de toevoeging.
Ik zal even mijn situatie beter uitleggen.
De coax die ik gelegd heb, is op aanraden van Telenet, die zijn deze zelf komen aansluiten.
Ping loopt prima en qua kabels, er zijn al 3 verschillende telenet techniekers langsgeweest over een hele tijdspanne.
Allemaal hebben ze hetzelfde voorgesteld om al mijn cat6kabels eens te vervangen, ook gedaan nog steeds 10-20% packetloss.
Ik heb de indruk dat de techniekers die men langs stuurt ook maar zozo zijn. modem vervangen en kabels vervangen, sorry meneer maar meer kan ik niet doen.
Ondertussen heb ik al ongeveer 150 euro uitgegeven om de zaken aan mijn kant te vervangen maar het probleem blijft bestaan.
Begrijp me helemaal niet verkeerd, ik vind het super dat jullie er zijn en oplossingen aanbieden, maar.. is dat niet het werk van telenet?
Als ik de voorgestelde oplossing hier zou willen toepassen, (wat ik eerst niet gezien had) heb ik geen wifi meer en ben ik dan niet zeker dat het ok zal zijn, kost me dat nog eens 100 euro voor een deftige router.
En ik ken wellicht ook onvoldoende om een router zodanig in te stellen dat hij deftig fungeert als firewall.
aansluiten en online krijgen is het probleem niet.
Dus een mogelijk een hoop extra miserie en stress om dat allemaal ingesteld en afgesteld te krijgen, terwijl ik vind dat telenet hier de oplossing moet aanbieden voor dit probleem en niet jullie.
Mijn "netwerk" momenteel bestaan heel eenvoudig uit de router van telenet met daarop mijn pc aangesloten en de mobiele toestellen. Thats it
Nogmaals, ik vind het super dat er mensen zijn die oplossingen aanbieden, maar die kosten mij geld (geen wifi kost om den duur ook voldoende met 2 tieners in huis)
Dus ga ik vandaag niet langs het telenet center zoals gepland of ik zit zonder wifi.
Sowieso neem ik nog contact op met telenet zelf, daar ik van mening ben dat zij voor een oplossing moeten zorgen. (of ben ik daar zo verkeerd in?)
Alvast merci!
@TatsOn schreef:
Begrijp me helemaal niet verkeerd, ik vind het super dat jullie er zijn en oplossingen aanbieden, maar.. is dat niet het werk van telenet?
Ja, maar veel Telenet-installateurs lijken me technisch onbekwaam om packet loss-problemen op te lossen. Een netwerkingenieur ter plaatse sturen kost ook geld. Ik weet niet hoeveel en waar je packet loss had met een WinMTR-test met de oude aftakkabel, maar de aftakkabel vervangen lijkt me een drastische eerste stap. Een modemwissel als eerste stap lijkt me logischer. Misschien is dat reeds gebeurd, ik weet het niet.
@TatsOn schreef:
Als ik de voorgestelde oplossing hier zou willen toepassen, (wat ik eerst niet gezien had) heb ik geen wifi meer en ben ik dan niet zeker dat het ok zal zijn, kost me dat nog eens 100 euro voor een deftige router.
Klopt, de CV8560E is een eenvoudige modem/router zonder Wifi en het enige model dat Telenet ter beschikking stelt dat bridge-mode ondersteunt. Ik adviseerde dit om eventuele problemen met de routerfunctie van de Telenet-modem uit te sluiten. Dit was ook een oplossing bij een andere klant.
Ik veronderstelde dat je budget hebt om zelf nieuw of tweedehands een eigen Wifi-router te kopen. Of misschien had je er al één.
Maar je kan ook je huidige modem wisselen voor een ander model. Is je packet loss-probleem dan opgelost? Dat is steeds wat giswerk. WinMTR toonde aan dat er packet loss zit op de Telenet-modem maar hoger op het Telenet-netwerk niet. Dus, modemwissel.
@TatsOn schreef:
En ik ken wellicht ook onvoldoende om een router zodanig in te stellen dat hij deftig fungeert als firewall.
aansluiten en online krijgen is het probleem niet.
Een router is door de manier waarop die functioneert automatisch een firewall als je die uit de doos haalt en aansluit. Niets om je zorgen over te maken. Er is ook steeds een handleiding beschikbaar bij zulke apparatuur en een dienst na verkoop bij de fabrikant als er iets niet correct zou functioneren.
@TatsOn schreef:
Sowieso neem ik nog contact op met telenet zelf, daar ik van mening ben dat zij voor een oplossing moeten zorgen. (of ben ik daar zo verkeerd in?)
Niet per se, maar voor je volledige thuisnetwerk op Telenet vertrouwen leidt misschien niet snel tot een oplossing. Alleszins veel succes ermee!
@TatsOn Als uw netwerk redelijk simpel is, is het misschien een idee om naar een Telenet Center te gaan en de nieuwe F@ST3896LG-TN modem te vragen met ingebouwde wifi 6.
Ik heb deze onlangs getest en ik moet zeggen, het werkte zeer goed voor een Telenet Modem 😉
Ook al heb je alleen maar wifi5 toestellen, je zal hier al een voordeel bij hebben en je moet geen eigen router voorzien.
Wifi 6 gebruikt wifi op een andere manier dan wifi5. De technische uitleg bespaar ik u 😂
Indien er toch nog iets aan de Telenet kabel zou liggen, zal dit wel niet opgelost geraken door een nieuwe modem aan te vragen, maar je kan het wel uitsluiten.
Hoi,
Ik wou op dezelfde wijze antwoorden zoals u alles zo mooi aanhaalt en op reageert, maar om 1 of andere reden krijg ik enkel het volledige bericht gequote.
In ieder geval, ja de modem is reeds gewisseld, het is de 3e ondertussen (van hetzelfde type).
Ik heb geen oneindig budget helaas, en ik wil (ook helaas) meestal wel iets van kwaliteit in huis halen als ik iets koop.
Vandaar dat ik liever een andere oplossing zou proberen.
Hoe meer ik aan informatie win, hoe minder ik denk dat Telenet er zelf zal in slagen om het probleem op te lossen.
Ik ga voorlopig aan de slag met de informatie die kristofDW nog heeft toegevoegd.
Alsinds al bedankt voor de info!
Dag kristofDW,
Dat is correct, mijn netwerk is vrij eenvoudig gezien ik rechtstreeks op de modem van telenet aangesloten ben met de vaste pc en overige toestellen functioneren via wifi.
Ik tracht deze week langs het telenet center te gaan om zo'n modem die u voorstelt te wisselen.
Bedankt.
Hoi,
Vandaag eindelijk wat tijd en ruimte gevonden om mijn modem te gaan wisselen.
Gezien het pas gebeurd is kan ik moeilijk zeggen wat het resultaat is.
ik reageer nog wel binnen een aantal weken.
Hoi allen,
Tot op heden nog geen issues gehad met de nieuwe modem, dus ik vermoed dat het probleem vand e baan is 🙂
muchas gracias!
Hallo allen wie dit nog volgt.
Gezien ik niet altijd de tijd/mogelijkheid heb om te gamen ervaar ik de problemen dus niet altijd.
En ik zie er soms tegenop om heel de problematiek opnieuw aan te kaarten of er iets te proberen aan te doen.
Maar bovenstaand probleem is helaas nog niet opgelost, want het frustreerd na al die tijd nog steeds. (zoiets word je wss niet gewoon)
Ondertussen een telenet technieker interventie rijker waarbij hij beweerde dat de coax kabel een beetje los zat en dat dat de oorzaak wel zal geweest zijn.
De 5 andere techniekers die hier voor hem geweest waren zullen dat issue wss net over het hoofd gezien hebben.
Helaas de dag nadien nog steeds random disconnects.
Met de nieuwe modem is het probleem in 1 game (welk ik het vaakst speel) veranderd tegenover de witte modem.
voorheen vloog ik uit de gesloten instance terug naar character selectie, terug naar game connecten en terug de instance in gaan.
Terwijl er anderen (9 anderen, soms meer) aan het wachten zijn omdat ik weeral eens disconnect.
Met de nieuwe modem blijf ik precies wel verbonden en blijf ik in de instance (mensen zien mij offline status gaan en ik zie mijn hele friendlist offline gaan en nadien terug online komen).
Als er tijdens zo een onderbreking dingen wijzigen (markers of ready check of wat dan ook) dan komen deze wijzigingen niet door en moet ik vragen om dat allemaal opnieuw te doen... wat uiteraard hoe langer hoe vervelender is.
Het vreemde is dat ik tijdens deze disconnects in game verbonden blijf op discord(voicechat) en kan blijven communiceren (mogelijks ook met vertraging ofzo maar dat is moeilijker op te maken).
Het ligt ook niet aan de games zelf of servers waar ik op speel, want al de rest blijft wel verbonden.
Mijn pc is afgelopen jaar ook al vervangen dus het zou me verbazen mocht het daar aan liggen.
Zijn er nog andere opties om dit probleem na meer dan een jaar uiteindelijk opgelost te zien of dien ik gewoon te verandern van provider? (waarbij ik ook geen garantie heb op een stabiele verbinding).
Het vervangen van mijn modem naar
Ik speel ook soms online met PS5 en heb daar geen problemen mee, heb wel een eigen router en het netwerk is ook stabiel,
toen ik nog op de modem aangesloten was zonder extra router dan had ik die problemen ook soms, sinds de eigen router ervaar ik niks meer van problemen.
is misschien toevallig maar ik klaag niet meer 😉