Beantwoorden
gw
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

Goede middag.  Graag zou ik in mijn netwerk een netwerkschijf zetten - of een NAS - maar ik ben 100% leek op dit gebied. Wij hebben thuis enkel een Telenet router (die het wifi signaal uitzend) en een verdeling vh netwerk door het huis via 2 powerlines  (1 naar de TV - 1 naar mijn bureel - waar ik aldus een bedrade netwerkaansluiting heb voor mijn iMac )  De oplossing die ik zoek is hoe ik een schijf (welke?) of een Nas (welke?) bij in dit netwerk zet, om aldus deze te kunnen gebruiken voor back-ups op te zetten (via TimeMachine) en ook gewoon data op te kunnen zetten. Indien ik zou opteren voor een NAS, kan je die dan ook makkelijk van op "locatie" benaderen om bvb deze bestanden te kunnen benaderen van op een tweede verblijf. Alvast bedankt voor jullie hulp en raad.

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | originele titel: netwerkschijf of nas

0 Likes
17 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5804
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

@gw  

Zelf persoonlijk heb ik een NAS genomen. Daar kan ik backups op maken maar ik kan ook gewoon bestanden daarop zetten en die ook nog van op afstand benaderen. De NAS staat aan de modem aangesloten en kan die dus via eender welk apparaat benaderen. Ik kan er ook films en dergelijke op zetten dus ik heb eigenlijk een ruime keuze mogelijkheid wat er ik er mee wil doen. 

 

Heb een Synology hier thuis staan en ben daar zeer tevreden van. Er zijn natuurlijk ook nog andere te verkrijgen maar dat moet je een beetje vergelijken met elkaar. Het is ook te zien hoeveel geld je hier aan wil uitgeven.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

Ik heb ook voor een Synology gekozen, omdat ze heel veelzijdig zijn en veel meer mogelijkheden bieden dan enkel NAS (Network Attached Storage) te zijn.

Zo is mijn Synology tevens DLNA server (Gerbera in Docker), webserver, syslog-server, tftp-server en nog veel meer.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

Ook ik heb een Synology in huis maar gebruik hem momenteel enkel als NAS, dus opslag en BU.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gw
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

@StefaanH, @Arnie , @patrick37  Heren, alvast bedankt voor jullie antwoorden.  Als je zo een NAS koopt, is dat eigenlijk gewoon "plug-and-play" , koppel ik dat gewoon aan een vrije netwerk poort op de Telenet Router ?   @Arnie Wat is een DLNA server ? Welk model van Synology zouden jullie kunnen adviseren als een "aanvaardbare starter ?".  MVG

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

@gw 

 

Een NAS is niet zomaar een externe harde schijf. Dat ding heeft zijn eigen beheersmodule, juist omdat je er zoveel meer dan simpelweg een externe harde schijf van kan maken.

 

Een model met twee schijven is reeds voldoende om in te stappen. Veel hangt af van uw budget. Hoe meer schijven erin kunnen hoe hoger het redundantie-niveau kan instellen.

 

Ikzelf heb een vrij basic model met twee schijven. Die zijn gemirrored, dat wil dus zeggen dat beide schijven exacte kopieën zijn van elkaar. Gaat er eentje stuk, eruit zwieren, een nieuwe erin, en het eigen systeem gaat alles restoren op de nieuwe schijf.

 

Heb je drie of meer schijven kun je de hogere RAID versies gebruiken voor nog meer veiligheid. Niet tegen inbraken, wel tegen gegevensverlies door defecten.

 

Om terug te komen op uw vraag: bij het aansluiten van uw NAS ga je dus moeten in de beheersmodule gaan aangeven wat je wil doen, gebruiker(s) aanmaken, paswoorden instellen, en nog meer dingen.

 

Een NAS is dus niet zomaar een externe harde schijf. Het is echt een toestel op zich waar je zeer veel mee kan doen, maar dus ook gewoon kunt gebruiken om veilig data op te slagen en te delen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5804
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

@gw  

En om het nog iets uit te bereiden heb ik er zelfs een cloud opslag in aangemaakt. Dus bestanden die je echt nodig hebt onderweg of foto's kan je dan ook overal opvragen en gebruiken. Op die manier heb je dus ook een cloud zonder afhankelijk te zijn van Apple of Microsoft met One drive. Het is dus een cloud die bij je thuis staat die je kan gebruiken en zoals @StefaanH  ook aangeeft dat kan je dus ook delen met andere gebruikers in je gezin of buiten je gezin dus vrienden of kennissen. 

 

Daarnaast staan er bij mij films op die ik kan bekijken maar ook die weer te bekijken zijn thuis op de Apple TV . Maar in een aparte map heb ik dan weer bestanden zijn die ik nodig kan hebben op het werk en die zijn dan op afstand op te vragen. Je kan ook eventueel emails erop ontvangen of je beveiliging camera's in toe te voegen en dan je beelden rechtstreeks erin op te slaan en terug te kijken. 

 

Zoals je merkt vele mogelijkheden die toepasbaar zijn en die je kan gebruiken. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

Hier een screenshot van het hoofdscherm van mijn Synology NAS:

 

hoofdscherm NAS.JPG

Je ziet, één van de items is het configuratiescherm. Daar ga je vooral in werken  in den beginne:

 

configuratie NAS.JPG


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?


@gw  schreef:

@ArnieWat is een DLNA server ?


Eenvoudig gezegd een streaming server. Ik heb op de NAS films staan (bijvoorbeeld ge-ripte DVD's). De smart TV (DLNA client) kan die afspelen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

Hi @gw,

Externe harde schijf of NAS de keuze ligt in 3 hoofdzaken:

- Privé of zakelijk gebruik?

- Hoe gevoelig zou de informatie?

- Hoeveel wil je aan besteden?

 

Goedkoopste Synology NAS [DS118] waar je "maar" 1 schijf kan plaatsen zou rond 165€ uitkomt, probleem met 1 schijf is als die dood gaat ben je "alles" kwijt dus best is om minstens 2 schijven te hebben, vanaf [DS220] series...

 

Let op, Synology toestellen worden zonder schijven meegeleverd dus boven op de prijs moet nog schijven voor kopen.

 

Voor zakelijk gebruik raad ik DS920+ aan, kan 4 schijven aan met 2 netwerk poorten en 4 GB dat je nog naar 8 GB kan uitbreiden.

 

Naast Synology heb je ook QNAP en Netgear van zeer bekend maar daar heb ik zelf niet zo veel kennis van.

 

Grtz


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
gw
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

allen,

 

Bedankt voor de goede raad en adviezen.  Daar moet ik allemaal nog eens over nadenken, want een NAS is in zijn geheel inderdaad best wel prijzig.  Mocht iemand een oplossing kennen om gewoon een harde schijf in het netwerk te zetten, zou voor mij mogelijk voldoende zijn...

 

MVG

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

Een harde schijf behuizing met netwerk aansluiting = NAS.

Een redelijk goedkoop alternatief is bijvoorbeelde de WD 2TB My Cloud Home.

Bij amazon.de heb je die voor 125 euro (of voor 132 de 4TB versie).

Dat is maar een paar euro meer dan enkel de schijf, dus echt wel een goede prijs.

Dit model heeft het nadeel een 1-bay NAS te zijn, dus zonder schijf redundantie.

 

Natuurlijk afhankelijk van je budget zou ik toch een 2-bay NAS aanraden, met in het begin eventueel maar 1 schijf om op de kosten te besparen.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

@gw,

Voor 150 EUR zou je al iets deftig moeten hebben van WD (Western Digital) zoals @Arnie zegt.

 

Een externe harde schijf zonder netwerk kan je op afstand benaderen, enige nadeel is dat de PC waarop die aangesloten is aan moet blijven, dit is “handig” en kan je redelijk goedkoop en simpel opstellen, in afwachting van over een Network Attached Storage (NAS) te beschikken!

 

Als je over een oude PC/LAPTOP beschikt dat je niet meer gebruikt kan je ook voor Xpenology kiezen, je zou DSM (Synology besturingsysteem) er op kunnen installeren, dit heeft het beste van 2 werelds, stabiliteit van een Synology NAS en uitbreidingsmogelijkheden (snelheid, schijven, netwerk kaarten) van een PC!

 

Grtz,


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes
gw
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

@KelvinUcetaBedankt.  Begrijp ik u goed dat ik van buitenhuis een harde schijf kan benaderen zolang die maar aan mijn PC (Mac) hangt, en zolang mijn PC maar aan staat ? Zo ja, hoe doe je dat dan? MVG

0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Gebruik ik best een netwerkschijf of een NAS?

Zou hier toch opteren voor een NAS, als je van buitenaf aan je bestanden wilt lijkt het me toch een behoorlijk security risico om je pc open te zetten om op een locale share te kunnen. Ook daar bewijst een NAS zijn nut.  Heb zelf een DS918+ in gebruik en nog geen seconde spijt van gehad.

0 Likes