Beantwoorden
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Gekocht: NAS Synology SD218+ met 12TB

Vandaag besteld en morgen in huis, een Synology NAS met 2 seagate schijven van 6TB. Ik heb mij zo al wat ingelezen en er kan behoorlijk wat mee gedaan worden met zo een NAS. Zo vermoed ik dat ik best kies voor een RAID 1 opstelling van de schijven, en dit om het data verlies te vermijden. Dat halveert wel de capaciteit van mijn NAS, maar 6TB is genoeg om te beginnen ik kan de NAS steeds uitbreiden tot 20TB. Ik heb er alvast een extra geheugenkaart bijgenomen van 4GB. Zo breid ik het werkgeheugen uit naar 6GB want er zit reeds 2GB voorgeïnstalleerd. In eerste instantie ga ik hem gebruiken voor back-up’s en muziek en film opslag. Daarna als onze verbouwingen gedaan zijn, ga ik er nog camera’s mee sturen ook. Juist hem installeren en configureren gaat voor mij niet makkelijk zijn omdat ik voor bepaalde dingen niet weet wat ik moet kiezen als instelling. Op dat gebied ben ik een leek. Maar volgens de handleiding zou het gemakkelijk zijn, tenminste als je weet wat je moet doen...

Never trust in Dust
Tags (2)
0 Likes
7 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Gekocht: NAS Synology SD218+ met 12TB

@Domi1963  ik heb ook een NAS staan maar met 1TB opslag. Het is redelijk gemakkelijk hoor , heb daar ook wat bestanden en foto's op staan. Eenmaal je het door hebt is het een genot om dat ding in huis te hebben.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gekocht: NAS Synology SD218+ met 12TB

ik heb er 3 staan, eens allemaal op het netwerk kan je op elk toestel dat via de utp of wifi is aangesloten aan je bestanden.

altijd leuk voor dan een mediaplayer te hebben aan je tv bv om alles te bekijken of beluisteren.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gekocht: NAS Synology SD218+ met 12TB

Ik heb een DS413 met 2 x 3TB. Dat is dus een 4 Bay van 2013 waarvan maar 2 bays gebruik. Waarom? Toen kon je nog geen geheugen bijsteken en was je beter af met een 4 bay omdat die sneller was qua processor en geheugen. Dit terzijde.

Welke apps gebruik ik? DSPhoto, DSFile, DSvideo, surveillance, backup, VPN server, Webstation.

Veel plezier ermee. Als er vragen zijn.... shoot.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Gekocht: NAS Synology SD218+ met 12TB

Alvast bedankt op voorhand Ignace. Op het eerste zicht ziet het er niet moeilijk uit. Het enige wat ik nog moet leren begrijpen hoe ik port forwarding moet toepassen en waar overal?

Ik vermoed dat ik poorten zal moeten open zetten op mijn HGW en dan waarschijnlijk ook op mijn eigen router?? En ook op de NAS?? Daar begrijp ik niet veel van als leek. Voor de rest is het instellen van een NAS een beetje gelinkt aan wat je er mee wil doen. Ik heb ook alvast een paar apps gedownload zoals DSPhoto, DSFile, Drive, DSVideo, DSAudio, DSFinder, DSCloud, DSnote, DSCam. VPN server en Webstation das toekomstmuziek voor als ik een website zou op poten zetten als ik gepensioneerd ben binnen 3 jaar, bij leven en wel zijn.

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Gekocht: NAS Synology SD218+ met 12TB

@igvfer nu ik een NAS heb en mijn eigen router, heb ik dan eigenlijk nog een HGW nodig of zou ik verder kunnen met een EMTA modem only? Dan moet ik daar waarschijnlijk al geen poorten openzetten want dan zit er geen router van Telenet meer in??? En mocht ik een modem only gaan halen, kan ik dan nogsteeds alles doen wat ik nu met een HGW doe? Ik bedoel draadloos surfen en bekabeld werken, TV kijken, PlayStation 4 laten werken etc...?

Never trust in Dust
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gekocht: NAS Synology SD218+ met 12TB

@Domi1963  Als je de HGW vervangt door een modem only dan heb je uiteraard ook geen Wifi meer. Maar dat heb je vermoedelijk wel op je eigen router die je dan uiteraard terug moet instellen in zijn volle router en Wifi functie. Ook eventuele AP'S moet je daarop afstellen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Gekocht: NAS Synology SD218+ met 12TB

@Domi1963 

 

Met een modem-only en daarachter een eigen router kan je alles doen wat je ook kan met een HGW. En zelfs meer (voor gevorderden, als je weet wat je doet).

 

En die nieuwe modem/router van Telenet is een combinatie van beide: zowel HGW (zonder WiFi weliswaar) als modem-only (gebridged,maar dat is een detail), maar dan op verschillende poorten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes