Beantwoorden
stefanmechelen
Professional Beetjesweter
Berichten: 29
Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles

Modem herstart = nieuwe ip's voor alles iedere keer. En dat is een ramp voor zowat alles in mijn netwerk. Ook mijn VPN schijnt alleen maar te werken op één bepaald ip (weet iemand waarom dat in godsnaam zo is trouwens?).

 

Vast ip? Lijkt mij moeilijk (kan een Hue of Tradfri lamp of een Nest camera of een Sonos speaker zo ingesteld worden, I doubt it, en als het al zou kunnen dan zou ik dat wel in ip4 kunnen, maar nooit in ip6 (veel te ingewikkeld voor mij dat hexadecimale gedoe). Plus 30 toestellen configureren en dat bijhouden, zie ik niet zitten.

 

In de router dan maar een IP reserveren. Tja, het is een Telenet modem, dus dichtgetimmerd op dat gebied helaas.

 

Wat zijn jullie suggesties om dit op te lossen op een veilige manier voor een simple mens die wat basiskennis heeft, geen geavanceerde netwerk kennis? Want ik ben het kotsbeu. Beetje gefrustreerd op dit moment 🙂

0 Likes
11 reacties
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles

Je vraagt de nieuwe e-router, gebruik hiervan de Mac-passtrough functie en plaats je eigen router hierna. Zo kan jij zelf je ding doen.

0 Likes
stefanmechelen
Professional Beetjesweter
Berichten: 29
Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles

Stopt die nieuwe TV box dan niet met werken? Zit daar ook die giga speed boost en safespot op dan?

0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles


@stefanmechelen  schreef:

Stopt die nieuwe TV box dan niet met werken? Zit daar ook die giga speed boost en safespot op dan?


De aansluitingen van de tv box moet nog altijd op je modem gebeuren, je eigen Apparaten op je eigen router. Speedboost en safespot zijn producten die je bijbetaald en zijn niet noodzakelijk van toepassing.

0 Likes
Pietsnot56
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles

Toch even iets recht zetten.

Ik heb de nieuwe cv8560E en heb deze onlangs geconfigureerd in bridge modus op het mac adres van mijn eigen router.

Mijn eigen router is verbonden met zijn wan poort aan een lan poort van de cv8560e.

Aan mijn eigen router hangen mijn gebruikelijke toestellen ... en een TVBox.

Dit alles werkt voorlopig naar behoren.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles


@stefanmechelen  schreef:

Modem herstart = nieuwe ip's voor alles iedere keer. En dat is een ramp voor zowat alles in mijn netwerk. Ook mijn VPN schijnt alleen maar te werken op één bepaald ip (weet iemand waarom dat in godsnaam zo is trouwens?).

Wat bedoel je met "mijn VPN". Is dat een verbinding naar een externe provider of is dat een VPN server die je zelf hebt ingesteld.

 

Vast ip? Lijkt mij moeilijk (kan een Hue of Tradfri lamp of een Nest camera of een Sonos speaker zo ingesteld worden, I doubt it, en als het al zou kunnen dan zou ik dat wel in ip4 kunnen, maar nooit in ip6 (veel te ingewikkeld voor mij dat hexadecimale gedoe). Plus 30 toestellen configureren en dat bijhouden, zie ik niet zitten.

Moet je dan hier niet een beetje kwaad zijn op de makers van deze toestellen die je wel heel beperken in de instelmogelijkheden. En er aan voorbijgaan dat een klant niet alleen hun toestel in huis heeft. Een reservatie van IP's kan je niet maken in de HGW van Telenet. Maar een reservatielijst maken is ook een heel werk hoor. Maar dat kan je alleen in een eigen router met een modem only. Een zichzelf respecterend toestel kent zichzelf een IPv6 adres toe en als je het manueel wil doen kan dat heel simpel: Je neemt de prefix zet er 2 dubbele puntjes achter en voeg er als laatste een getal aan toe tussen 01 en ff. Dus dat kan gerust 01 tot 99 zijn. Of aa tot ff. bijvoorbeeld: Met prefix 2a02:1811:xxxx:xx00. 

2a02:1811:xxxx:xx00::10. Volgend toestel:2a02:1811:xxxx:xx00::11

maar ook 2a02:1811:xxxx:xxa00::aa of 2a02:1811:xxxx:xx00::ab.

Voluit geschreven is dat dan: 2a02:1811:xxxx:xx00:0000:0000:0000:00aa

x= natuurlijk een getal tussen 0 en f.

In de router dan maar een IP reserveren. Tja, het is een Telenet modem, dus dichtgetimmerd op dat gebied helaas.

 

Wat zijn jullie suggesties om dit op te lossen op een veilige manier voor een simpele mens die wat basiskennis heeft, geen geavanceerde netwerk kennis? Want ik ben het kotsbeu. Beetje gefrustreerd op dit moment 🙂


Algemene conclusie zoals hier al is aangegeven, modem only met eigen router. Of als je TVboxen hebt de nieuwste e-modem met eigen router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles


@Marc-c  schreef:

@stefanmechelen  schreef:

Stopt die nieuwe TV box dan niet met werken? Zit daar ook die giga speed boost en safespot op dan?


De aansluitingen van de tv box moet nog altijd op je modem gebeuren, je eigen Apparaten op je eigen router. Speedboost en safespot zijn producten die je bijbetaald en zijn niet noodzakelijk van toepassing.


Er is blijkbaar nog veel verwarring over de TV-box, want dit is al het derde onderwerp op korte tijd waar ik dit moet corrigeren 😉. De TV-box werkt perfect als je hem op je eigen router aansluit. Hij hoeft echt niet rechtstreeks op de Telenet modem of router aangesloten te worden.

 

Speedboost zit op de modem, en is onafhankelijk van wat voor router je erachter hangt. Dus dit kan je gewoon blijven gebruiken.

 

Safespot zal waarschijnlijk niet zoveel nut hebben als je een eigen router gebruikt. Als je de Telenet router niet in bridge mode zet zal Safespot waarschijnlijk nog wel werken om externe gevaren te blokkeren (bv. port scans, DoS attacks, websites met malware), maar hij zal bijvoorbeeld geen vulnerability scans op je eigen toestellen kunnen uitvoeren, omdat hij die niet "ziet".

 

Afhankelijk van welke eigen router je koopt, is er ook een mogelijkheid om een vergelijkbare service te gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld een Netgear Orbi systeem, en maak gebruik van de Netgear Armor service die je er bij kunt nemen.

 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles


@stefanmechelen  schreef:

Stopt die nieuwe TV box dan niet met werken? Zit daar ook die giga speed boost en safespot op dan?


@stefanmechelen Safespot werkt op dit moment enkel op een HGW modem. Op een EMTA zal dit niet werken en op de nieuwe Docsis 3.1 E-router, werkt Safespot op dit moment ook nog niet. Dit komt er wel aan in 2020, wanneer is nog niet geweten.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

stefanmechelen
Professional Beetjesweter
Berichten: 29
Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles

Ik heb expressvpn en bij wijziging van ip adres werkt die niet meer blijkbaar. Ik weet niet waarom, express vpn helpdesk tast ook in het ongewisse. Aangezien het ip adres veranderd is en dat enige is dat veranderd is en de vpn daarvoor correct werkte, ligt ergens de oorzaak daar.

 

E-modem in bridge-modus dus met eigen router (is dat het correcte taalgebruik, want iedereen gebruikt hier van alles door mekaar?).

 

Ok, hoe krijg ik zo'n e-modem? En wat kost dat?

En welke router kunnen jullie aanraden? Met de huidige van Telenet stopt Sonos wel eens en is 4k streaming via Plex zo goed als onmogelijk. Ondanks dus die gigaspeed en een ds918+ met 16 gig ram.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles

Vermoedelijk krijg je bij de herstart van je modem ook een nieuw publiek IPadres en dat veroorzaakt misschien de moeilijkheden met je VPN.

Als je bekabeld netwerk gebruikt zou je bijna nooit problemen mogen hebben met sonos e.d.. Wifi is natuurlijk de oorzaak van veel problemen en dit moet optimaal zijn. Meestal kom je er niet meer met die ene AP op je modem of router zelf.

Wat betreft je VPN is mijn vraag ook hoe dit ingesteld is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles


@stefanmechelen  schreef:

Modem herstart = nieuwe ip's voor alles iedere keer. En dat is een ramp voor zowat alles in mijn netwerk. Ook mijn VPN schijnt alleen maar te werken op één bepaald ip (weet iemand waarom dat in godsnaam zo is trouwens?).

 

Vast ip? Lijkt mij moeilijk (kan een Hue of Tradfri lamp of een Nest camera of een Sonos speaker zo ingesteld worden, I doubt it, en als het al zou kunnen dan zou ik dat wel in ip4 kunnen, maar nooit in ip6 (veel te ingewikkeld voor mij dat hexadecimale gedoe). Plus 30 toestellen configureren en dat bijhouden, zie ik niet zitten.

 

In de router dan maar een IP reserveren. Tja, het is een Telenet modem, dus dichtgetimmerd op dat gebied helaas.

 

Wat zijn jullie suggesties om dit op te lossen op een veilige manier voor een simple mens die wat basiskennis heeft, geen geavanceerde netwerk kennis? Want ik ben het kotsbeu. Beetje gefrustreerd op dit moment 🙂


Je schrijft dat je een probleem hebt doordat een ip adres veranderd is. Ik lees spijtig genoeg geen nuttige informatie over hoe al je spullen in elkaar zitten en wat exact niet werkt. Ik ga dus verder met veronderstellingen.

Ik veronderstel dat enkel het ip adres van je router verandert is.

Ik veronderstel dat je extern ergens opgegeven hebt wat je ip was.

Mogelijk heb je gebruik gemaakt van een DDNS, maar die DDNS weet nog niet dat je ip adres verandert is. Dat komt omdat je er nooit een automatische update van doet of dat je wel een automatische update doet, maar bijvoorbeeld slechts één keer per week (of per dag) en dat het nog niet gebeurt is na de verandering.

Ik veronderstel dat eigenlijk alles nog lokaal werkt.

De reacties hier krijg je ook maar van simpele mensen, al dan  niet klant van Telenet zijn, die graag andere mensen helpen.

0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Herstart van de modem genereert nieuwe IP's voor alles


@stefanmechelen  schreef:

Ik heb expressvpn en bij wijziging van ip adres werkt die niet meer blijkbaar. Ik weet niet waarom, express vpn helpdesk tast ook in het ongewisse. Aangezien het ip adres veranderd is en dat enige is dat veranderd is en de vpn daarvoor correct werkte, ligt ergens de oorzaak daar.

 

E-modem in bridge-modus dus met eigen router (is dat het correcte taalgebruik, want iedereen gebruikt hier van alles door mekaar?).

 

Ok, hoe krijg ik zo'n e-modem? En wat kost dat?

En welke router kunnen jullie aanraden? Met de huidige van Telenet stopt Sonos wel eens en is 4k streaming via Plex zo goed als onmogelijk. Ondanks dus die gigaspeed en een ds918+ met 16 gig ram.

 


Problemen met je ip zou ik moeten verstaan als dat je toestellen thuis een nieuw intern ipv4 adres krijgen. Waar maakt je express vpn verbinding mee ? een lokale PC die je wil bereiken ?

Mogelijk zal je ook poorten moeten configureren in je telenetrouter zodat de pakketjes correct gerouteerd worden naar deze lokale computer. Dat vraagt enigszinds wel meer dan basiskennis, maar is wel mogelijk bij deze HGW bakjes. Weliswaar is dat beperkter dan je eigen hardware.

 

Een E-router zou je niets mogen kosten, maar het kan dat ze hiervoor een klein bedrag vragen, een correct bedrag heb ik niet, maar als je lang genoeg zaagt en je eigen router wil gebruiken, dan hoop ik dat ze het aanvaarden.

 

Als je VPN wil blijven gebruiken, dan raad ik je een synology router aan, waarbij je een vpn gratis kan opstellen naar je router, hierbij kan je alles in principe bereiken wat op je thuisnetwerk op je eigen router hangt, dus niet alleen die ene lokale pc. Je moet dan wel de bridiging activeren bij de e-router (sinds kort beschikbaar, dank je telenet 🙂 ))) 

 

Wat het streamen in 4K betreft kan de oorzaak mogelijk niet bij je netwerk liggen, maar aan de manier waarop alles met elkaar samenwerkt. Als je vraagt aan je Nas dat hij nog wat moet hercoderen terwijl het afspeelt, dan vraagt dit recources aan van je synology en kan het happeren. 

Uit ervaring weet ik dat streaming met een synology het best werkt als hij niets moet aanpassen.

Bijvoorbeeld volgend scenario, als je TV alleen maar AC3 (dolby) afspeelt en je bestand uitsluitend DTS bevat, dan verandert je synology dit naar dolby. Als je terwijl nog wat andere dingen doet op je nas, dan loop je snel tegen de limieten aan. Controleer ook als het happert hoeveel cpu vermogen de nas hierbij nodig heeft.

 

Bij telenet noemt het bridging, maar eigenlijk noemt het mac passthrough. 

 

https://www.google.com/search?q=mac+passthrough&rlz=1C1CHBF_enBE879BE879&oq=mac+passthrough&aqs=chro...

 

 

 

0 Likes