Beantwoorden
Joeske
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

Beste allemaal,

 

Pas verhuist naar België. Sinds gisteren klant geworden bij Telenet en tot die tijd altijd bij Ziggo klant geweest. Nu heb ik mijn modem geïnstalleerd en wil ik graag de bridgemodus activeren. 

 

Al reeds zelf proberen te vinden hoe het moet maar kom hierin niet verder.

 

Verder in contact geweest met de klantenservice via Messenger(krijg wel nette antwoorden maar het probleem is er nog) en die zeggen... Geen ondersteuning vraag het de Netweters. Zowaar dat ik hier mijn verhaal post. Echter wil ik geen ondersteuning op de uitgezette bridgemode maar enkel hoe ik het toepas. 

 

Kan iemand mij hiermee helpen, aub?

 

Groet Jos

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: CH8568LG modem in bridgemode

 

0 Likes
15 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

@Joeske  Ik vrees dat dit niet zal lukken. Daarvoor moet je de CV8560E modem hebben. Naar een Center stappen met je huidige modem en omruilen. Eerst bellen of ze op voorraad zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Joeske
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

Ha igvfer,

 

Bedankt voor je snelle antwoord. Eigenlijk wel zuur dat het niet kan... Zeker omdat dat modem klaar lag maar toen ik vermelde dat ik de GB booster wilde... het modem omgeruild werd.

 

Ik zal met de telenetshop bellen en vragen of ze het kunnen omruilen. En is er dan gewoon een bridge functie in mijn Telenet? Of werkt dit anders?

 

Thanks!

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

Enkel met de CV8560E is de bridge functie mogelijk. Van zodra deze goed is geprovisioned zal je de optie hebben om dit via mijn telenet te configureren.

 

Het is belangrijk dat ze in het Telenet center de juiste MAC adressen in het bestand ingeven (3 in totaal). Als dit niet gebeurd heb je daarna thuis problemen.

Er staan er 2 op de sticker op de box. De derde is terug te vinden op de sticker op het modem zelf, en is normaal opvolgend.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

@Joeske  Ik zou niet weten waarom ze een andere modem zouden nemen voor die GB boost. Ik heb ook die modem en het is zeker geen probleem.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

@Joeske vergeet wel niet: de CV8560e heeft geen Wifi aan boord.

Een modem met ingebouwde Wifi in combinatie met Bridging bestaat vooralsnog niet.

 

Wat wel kan is een access-point van Telenet installeren. De eerste kan je gratis huren. Vanaf het tweede toestel is het betalend.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Joeske
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

@Arnie Bedankt voor alvast de beknopte uitleg. Dit is inderdaad anders dan dat ik gewend ben maar ga ik voorzien.

 

@igvfer Ik denk dat ze meer uit service dachten... Ow die meneer wilt Gbit... Laten we de nieuwste pakken. Niet zozeer omdat het moest of niet.

 

@Steven-E Modem staat in de kelder en direct erachter hangt de router, momenteel geen wifi nodig. Ik denk ook dat elke modem in bridgemode de wifi uitschakeld.

 

Telenetpunt heeft modem liggen dus dat ga ik een dezer dagen omruilen.

 

Bedankt allemaal voor jullie suggesties en tips!

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?


@Joeske  schreef:

Ik denk ook dat elke modem in bridgemode de wifi uitschakeld.

Als de CV8560E router in"bridge" mode staat, is dit enkel van toepassing voor één enkel MAC adres wat je via mijn telenet ingeeft. Normaal zul je hiervoor het MAC adres van de WAN interface van je eigen router gebruiken.

De "bridge" instelling betreft enkel het IPv4 verkeer voor/van dat MAC adres.

 

Voor al het andere verkeer is de CV8560E nog altijd een router:

  • IPv6 verkeer wordt gerouteerd, niet gebridged.
  • verkeer van direct verbonden clients aan de CV8560E zal ook nog gewoon een 192.168.0.x adres blijven ontvangen van de CV8560E en door deze normaal verwerkt worden (via NAT).

Dus voor alle duidelijkheid; met bridge-mode verander je de CV8560E niet in een modem-only model.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

Om @Joeske niet nog meer te verwarren of op te zadelen met verwachtingen die niet kunnen worden ingelost 🙂 :  een modem-only toestel werd tot voor kort aangeboden door Telenet, en was een pure modem (dus transparant voor zowel IPv4 als IPv6).  Die is echter niet meer verkrijgbaar, en heeft nooit bestaan in de Docsis 3.1 variant.

Dus de "next best thing" is de CV8560e (of E-router).  Ik ben er best tevreden mee.

PS: Docsis 3.1 is nog niet actief bij Telenet, maar ook voor Docsis 3.0 heeft de CV8560e een streepje voor omdat hij 32x8 kanalen ondersteunt.
De oude modem-only (CV7160E) ondersteunt slechts 24x8 kanalen = theoretisch lagere max snelheid.

Ik dacht dat het de policy was om op termijn Giga Speedboost klanten enkel nog te bedienen met modems die 32x8 ondersteunen, ook al kan een 24x8 modem theoretisch 1Gbps aan. Dus klanten die nu gigaspeedboost met een oude modem zullen gevraagd worden deze in te ruilen.
De modem die jij nu hebt gekregen ondersteunt trouwens ook 32x8.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?


@Arnie  schreef:

@Joeske  schreef:

Ik denk ook dat elke modem in bridgemode de wifi uitschakelt.

Als de CV8560E router in"bridge" mode staat, is dit enkel van toepassing voor één enkel MAC adres wat je via mijn telenet ingeeft. Normaal zul je hiervoor het MAC adres van de WAN interface van je eigen router gebruiken.

De "bridge" instelling betreft enkel het IPv4 verkeer voor/van dat MAC adres.


Ik begrijp de verwarring bij @Joeske gezien de ervaring met zijn vorige provider (Ziggo) in Nederland.

Door bij Ziggo een kabelmodem in "bridge" te zetten, verlies je alle routerfunctionaliteit en ook de WiFi wordt uitgeschakeld. Jouw "all-in" modem wordt dan als het ware een e-MTA modem (internet + telefonie). De 4 LAN poorten gedragen zich dan als een switch, waarop je de eigen router kan aansluiten (publiek Ipv4 + Ipv6), en ook de decoders.

 

Eigenlijk de oplossing waar wij hier - gebruikers met een eigen router - van dromen 😊...

 

PS. Wij gebruiken hier verkeerdelijk de term "modem-only" voor een e-MTA modem (= modem + telefonie). Deze term is echter ingeburgerd om het verschil aan te duiden met een "All in" (wat we hier een "HGW" noemen: modem + telefonie + router + WiFi).

Dit ter info van onze Nederlandse vriend 😏.

Joeske
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

Hi Philippe,

 

Super antwoord hier! Kleine nuance wil ik nog even maken met je uitleg. Indien je Ziggo modem in Bridge(dit kan ook enkel door te bellen naar Ziggo) gaat wordt inderdaad alle functionaliteit uitgeschakeld die je aangeeft maar ook de LAN poorten behalve poort 1. Deze gebruik je dan richting je eigen apparatuur. Verder staan decoders niet in connectie met je modem(dat kan wel maar dat kan gewoon in je eigen netwerk) aangezien ze met een smartcard verifieren ipv database. Uiteraard moet wel een Coaxkabel je decoder in. Enfin.

 

Verder heb ik hier een TV-Box van Telenet en die zit ook gewoon achter mijn eigen apparatuur en werkt naar behoren. Dus ik denk dat het voornamelijk bang maken is dat Telenet doet om te zetten dat je TV-box direct op modem moet. 

 

Ik denk dat ik zaterdag even naar de telenetwinkel ga om mijn modem om te ruilen en dan zie ik het wel. Kom goed in ieder geval.

 

Groet Jos

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?


@Ex-Netweter  schreef:


PS. Wij gebruiken hier verkeerdelijk de term "modem-only" voor een e-MTA modem (= modem + telefonie). Deze term is echter ingeburgerd om het verschil aan te duiden met een "All in" (wat we hier een "HGW" noemen: modem + telefonie + router + WiFi).

Dit ter info van onze Nederlandse vriend 😏.


Ik heb me daar al vaker over uitgesproken; het is inderdaad verwarrend hoe we hier de verschillende "bakjes" noemen.

Met "modem" bedoelen we een mutli-functioneel toestel, met als kern een router, met wat extra's geintegreed. De naam HGW (Home GateWay) is beter geschikt, maar veel minder ingeburgerd.

Om toch het verschil te maken met het andere model wat in functionaliteit beperkter is noemen we die dan een "modem-only".

 

Het onjuiste gebruik van deze begrippen kan tot verwarring en problemen leiden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Groezepoes
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

@Arnie 

Dit is dan toch eigenlijk hetzelfde als een DMZ adres ingeven?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

Bij een modem only, en zelfs ook bij "bridging" (IP4 / MAC passthrough) krijgt je eigen router een publiek IP adres, en is er geen sprake van NAT in de Telenet modem.

En indien geen NAT. ook geen port-forwarding.

 

Met DMZ wordt een "exposed host" bedoeld in een NAT omgeving. De HGW doet NAT. De DMZ is dan een catch-all port-forwarding bestemming. Alles wat niet met port-forwarding een andere bestemming krijgt zal naar het DMZ adres gestuurd worden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Groezepoes
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe CH8568LG modem in bridgemode plaatsen?

Excuses ik wilde zekerheid dat de bridge-mode van Telenet wel degelijk een bridge is en geen DMZ in vermomming.

Ik wil vermijden dat ik mijn modem omwissel om geen DMZ te hebben, en er dan toch een had.

 

Mijn vraag is dus: is de Telenet bridge modus, een echte bridge met de door u vernoemde functionaliteit?

0 Likes