Beantwoorden
cr81
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

Voor VoWIFi moet ik poorten openzetten. Als eens geprobeerd bij mijn netwerk in mijn telenet maar lukt niet. hoe doe ik dit?

UDP poorten 500 en 4500 moeten open staan en de MTU (Maximum Transmission Unit) moet 1500 bytes zijn voor IPv4 en 1800 bytes voor IPv6.

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: VoWiFi - UDP Poorten

0 Likes
18 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

@cr81Simpel hoor, voor zover je enkel de Telenet modem/router (HGW) gebruikt. Eerst een fixed IPadres instellen in uw VOWifi voor zover dit een apart toestel is., ergens tussen 192.168.0.10 en .99. Dit is buiten de DHCP range die Telenet hanteert. Dan kan uw IP adres niet veranderen als er stroomuitval is.

Vervolgens in "Mijn Telenet" je portforwarding instellen.

IPadres: hetgeen je daarjuist ingesteld hebt.

externe beginpoort: 500

externe eindpoort: 500

interne beginpoort: 500

interne eindpoort: automatisch ingesteld

protocol: UDP

Actief

idem voor poort 4500

Standaard staan de MTU waarden goed. Dat kan je trouwens niet veranderen bij Telenet.

Niet vergeten helemaal onderaan weg te schrijven.

 

Al vraag ik mij af of je wel degelijk iets moet instellen? Want dat werkt toch gewoon via uw traditionele WiFi?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
cr81
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

Ik heb een abonnement bij een andere provider voor tel/data en thuis heb ik telenet. 
ik kreeg van andere provider antwoord om poorten open te zetten

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

@cr81 

VoWifi werkt perfect over wifi en moet je geen poorten voor open zetten. Ik had voor eerst Orange en dat werkte perfect met de wifi van telenet en nu ben ik pas omgeschakeld naar ONEup en werkt het ook nog altijd perfect. Dus poorten open zetten is niet nodig om VoWifi te gebruiken. Als ik bij vrienden wifi verbinding zou hebben dan zou het daar ook perfect werken ook al zijn die Orange of Proximus of eender welke provider. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
cr81
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

Ja raar, ik heb nog niets gedaan. 
Gewoon op iphone bellen via wifi aangevinkt maar het werkt niet...

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

@cr81  

Ik heb ook iPhone , meerdere hier thuis , alles werkt via VoWifi aangezien het bereik thuis wat slechter is door het huis zelf , buiten is er geen probleem. Daarnaast gebruik ik mijn eigen netwerk op een mesh wifi systeem. Heb dus geen poorten open staan en kan dus perfect bellen door het hele huis. 

 

Het is natuurlijk wel zo dat de technologie ervan werkt als een extra versterker om bereik te hebben. Als je kijkt naar je iPhone ga je niet van 1 streepje bereik naar 5 streepjes bereik want dat blijft het zelfde , dus dat ene streepje blijft staan ( als je bereik slecht is thuis ). VoWifi zorgt er enkel voor dat je met de ene streepje goed kan bellen dat je bereikbaar bent. Op die manier heb je dus altijd bereik als je in de buurt van je wifi bent natuurlijk want als jij naar je zolder gaat waar geen wifi is dan zal je niet kunnen bellen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
cr81
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

Ok ja ik weet hoe het werkt maar bij mij kan ik het niet activeren. Er zou dan Proximus VoWiFi moeten staan en dat staat er niet...

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

@cr81 

Ah daar is de aap uit de mouw Proximus ondersteund het niet. Mijn tweede gsm nummer die ik gebruik is bij Proximus en op dat toestel kan ik VoWifi aanzetten maar wordt het niet ondersteund. Proximus heeft die ondersteunende techniek niet enkel VoLTE


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
cr81
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

Ze maken er reclame over maar mss moeten die poorten voor hun wel open staan want ik kreeg dat als antwoord

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

@cr81  

Heb eens even wat informatie gezocht voor je en het zou zijn dat Proximus nu deze techniek wel ondersteund , dus bij deze draai ik mijn eerste topic toch terug.

Het zou zo moeten zijn dat het werkt want heb net ook eens gekeken naar de instellingen die hun opgeven. 

Schermafbeelding 2021-05-10 om 12.52.43.png

 Je dient ook Proximus software 45 te hebben zoals ze het aangeven , heb net gezien ik heb 46.

Maar op mijn toestel zie ook niet staan Proximus wifi ....

 

Anders eens bellen naar de klantendienst en dat ze het ook op de simkaart moeten activeren ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
cr81
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

Ja hier staat toch ook dat poorten moeten open staan. Hoe kan ik dit controleren en/of instellen. 
bij mij zie ik 45.0 dit dus dat ziet er al goed uit maar zou vowifi moeten komen

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

@cr81 als je telenet internet hebt dan via mijn telenet de poorten openzetten, als je bij proximus internet hebt dan moet je daar in je Bbox inloggen om de poorten open te zetten, hoe dit is bij proximus kan ik je niet zeggen daar ik geen proximus heb.

veel succes ermee 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
cr81
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

Dat het via mijn telenet is weet ik. 
maar als ik dat doe krijg ik foutmelding dus doe wss iets verkeerd kan je me zeggen hoe in detail?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?

@cr81Kan je een screenshot geven van wat je doet, of wil doen in "Mijn Telenet"? Publieke IP adressen afschermen aub. Adressen in de range 192.168.0.x hoeven niet afgeschermd te zijn.

Je kan in feite maar poorten open zetten naar een bepaald IPadres en dit zou in dit geval uw smartphone moeten zijn maar wat dan voor andere smartphones in huis.

Volgens mij is het helemaal niet nodig om poorten open te zetten in "mijn Telenet" wel eventueel in uw smartphone.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe UDP-poorten 500 en 4500 openen voor VoWiFi?


@patrick37  schreef:

Het is natuurlijk wel zo dat de technologie ervan werkt als een extra versterker om bereik te hebben. Als je kijkt naar je iPhone ga je niet van 1 streepje bereik naar 5 streepjes bereik want dat blijft het zelfde , dus dat ene streepje blijft staan ( als je bereik slecht is thuis ). VoWifi zorgt er enkel voor dat je met de ene streepje goed kan bellen dat je bereikbaar bent. Op die manier heb je dus altijd bereik als je in de buurt van je wifi bent natuurlijk want als jij naar je zolder gaat waar geen wifi is dan zal je niet kunnen bellen. 


Wat bedoel je met een "technologie die werkt als een versterker om bereik te hebben" ???

Wat wordt er volgens jou dan "versterkt"?

 

Volgens mij wordt er helemaal niets versterkt.

"Bellen over WiFi" zorgt er gewoon voor dat de verbinding tussen jouw telefoon (of beter gezegd de telefoon app) en de provider via het internet loopt, in plaats van via de GSM mast.

 

Bij VoWiFi maakt jouw telefoon (via WiFi) een veilige verbinding met jouw GSM provider (vandaar poort 500/4500), de authenticatie gebeurt via de SIM kaart. De voice data gaan dus via het internet naar de ims server van de mobiele operator (vergelijkbaar met VoIP) ...

Het is dus niet dat er een zwak GSM signaal moet versterkt worden of zo, er komt gewoon geen GSM verbinding aan te pas ??

 


@igvfer  schreef:

Volgens mij is het helemaal niet nodig om poorten open te zetten in "mijn Telenet" wel eventueel in uw smartphone.


Ik ben het met jou eens

WiFi calling of VoWiFi werkt zelfs vanuit een Hotspot, of een bedrijfsnetwerk, waar je als gebruiker geen mogelijkheid hebt om poorten open te zetten.

 

Wat ze hiermee bedoelen is dat VoWiFi poorten 500/udp, 4500/udp (ook 143/tcp) gebruikt, en dat deze poorten in je firewall niet mogen geblokkeerd worden.

Gezien het jouw Smartphone is die een VPN verbinding opzet met je gsm provider (en niet omgekeerd) is dit een uitgaande verbinding, en is port forwarding absoluut niet nodig...

0 Likes