24748
netweters
|
152271
antwoorden
|
20687
vragen
|
Dag
Ik had graag IPv6 ingesteld, maar ben daar vrij leek in. Je zou kunnen zeggen "blijf eraf", maar ik wens wat te leren 😀
Alle advies of verwijzing naar instructies/handleiding/etc is zeker welkom.
Mijn situatie:
Ik heb thuis een CH8568LG, waarvan WiFi uitstaat en die enkel met de kabel verbonden is met mijn eigen router ASUS GT-AX11000 Pro. Dit via een vast IPv4 adres
Aan de LAN zijde ASUS heb ik dan in een ander Subnet al mijn toestellen.
Bij de IPv6 instellingen ASUS kan ik kiezen voor Native/StadardIP/Passthrough/Flets IPv6 Service/Tunnel 6to4/Tunnel 6in4/Tunnel 6rd).
Ik constateer dat als ik "Passthrough" kies de ASUS router verschillende IPv6 adressen krijgt. Ik weet niet of dit de beste methode is noch of dit impact op netwerk heeft
Bij test-ipv6.com krijg ik enkel bij Test if your ISP's DNS server uses IPv6 een slecht, de rest is ok.
Kan er mij hier iemand verder meehelpen? Dat is dan zowel het correct aansluiten ASUS router als hoe ik dan de achterliggende toestellen ook in IPv6 adres geef
Hartelijk dank voor alle info
Mvg
Opgelost! Ga naar oplossing.
simpel: gaat niet lukken, maar eigenlijk zowel voor Ipv4 als Ipv6 is dit de foute aanpak.
Je modem supporteert geen extra router erachter, ttz, in IPv4 ga je dubbele NAT injecteren, in IPv6 helemaal niets(wat opzich wel kan werken voor de meeste dingen, maar verre van ideaal is)
de oplossing: een swap van je modem naar CV8560E model, waar je je ASUS dan in kan adden als "bridged" en waar je ASUS dan een publiek IPV4 adres zal krijgen alsook een IPv6 prefix om uit te delen op je eigen LAN
Ik ben het met @BandR zijn advies eens dat het beter zou zijn een Telenet modem CV8560E te gebruiken voor deze opstelling. Je kan normaal gesproken je modem kostenloos omruilen. Je zult er misschien wel een aantal telenet-centers voor moeten bezoeken.
IPv6 zou je denk ik wel al werkend kunnen krijgen voor alle aan de Asus router verbonden apparaten wanneer je de passthrough optie kiest. Dan wordt IPv6 namelijk niet door de router gerouteerd, maar gebruidged.
Het is normaal dat elk apparaat meerdere IP adressen zal tonen. Eén of meerdere startend met 2a02 (publiek adres, uit de Telenet pool) en ook adressen startend met fe80 (link local, voor gebruik enkel binnen het lokale LAN/subnet).
@BandR schreef:simpel: gaat niet lukken, maar eigenlijk zowel voor Ipv4 als Ipv6 is dit de foute aanpak.
"niet lukken" is wellicht een beetje kort door de bocht, maar ik ben akkoord dat de CV8560E de betere oplossing is, gezien de TS de Telenet router/WiFi niet gebruikt.
@Arnie schreef:IPv6 zou je denk ik wel al werkend kunnen krijgen voor alle aan de Asus router verbonden apparaten wanneer je de passthrough optie kiest. Dan wordt IPv6 namelijk niet door de router gerouteerd, maar gebruidged.
Hoewel niet iedeaal, denk ik ook dat de IPv6 passtrough optie de enige is die misschien kan lukken ...
Jouw toestellen zullen dan normaal een IPv6 adres krijgen van de Telenet modem (via de bridge).
@homer68 schreef:Bij test-ipv6.com krijg ik enkel bij Test if your ISP's DNS server uses IPv6 een slecht, de rest is ok.
Kan er mij hier iemand verder meehelpen? Dat is dan zowel het correct aansluiten ASUS router als hoe ik dan de achterliggende toestellen ook in IPv6 adres geef
het feit dat je een 9/10 krijgt op de IPv6 test bewijst dat jouw PC/laptop een werkende IPv6 verbinding heeft.
Je hoeft verder niets te doen op de achterliggende toestellen (buiten IPv6 activeren).
Wat betreft DNS, waarschijnlijk kan je op uw ASUS router, op de pagina waar je "IPv6 bridge" hebt geactiveerd, ook manueel een IPv6 DNS server instellen?
Je kan hier de IPv6 DNS servers van Telenet ingeven: 2a02:1800:100::41:2 en/of 2a02:1800:100::41:1
Of een andere DNS server (vb Google 2001:4860:4860::8888 en/of 2001:4860:4860::8844).
Bedankt voor alle antwoorden. Helpt me zeker al een stuk
Wat betreft de combinatie van huidige telenet modem en ASUS router werkt al meer dan een jaar met IPv4. Ik zie dat jullie zeggen: moet gaan maar is niet ideaal. Wat wordt daar juist mee bedoelt? Niet ideaal qua beveiliging? qua snelheid? qua?
Als ik inderdaad de modem omwissel en met de ASUS router, lees ik dat de passthrough optie ook niet ideaal is, maar wat is dan wel de juiste setup met de nieuwe modem? Is er ergens een IKEA-handleiding😂?
Ik zal eens zien voor die IPv6 DNS
Alvast bedankt
Met je huidige Telenet modem (intern eigenlijk een NAT router) en daarachter nog eens een eigen router kan soms problemen geven, bijvoorbeeld bij games. Ook is het instellen van port-forwarding lastiger, mocht je een eigen interne toepassing bereikbaar willen maken vanaf het internet.
Aangezien je de wifi vsn de Telenet modem niet gebruikt is het te adviseren het model CV8560e te gaaan gebruiken. Deze biedt een aantral voordele ten opzichte van het model wat je nu gebruikt.
Je verwardt de opmerking dat de "passthrough optie ook niet ideaal is" wanneer je dit gebruikt op de Asus router om IPv6 te "bridgen" door de router. Dit is nu de enige modelijkheid die je hebt om achter de Asus toch IPv6 te kunnen gebruiken, maar de Asus treedt in die functie niet op als router voor IPv6, en dus ook niet als firewall.