Beantwoorden
storion
Freshman Beetjesweter
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Hoe eigen modem/router instellen?

Hallo, mijn vraag is 2-delig:

1/ ik heb ergens gelezen dat later op dit jaar het mogelijk is om je eigen modem te gaan gebruiken ipv Telenet modem. Klopt dat en zijn er bepaalde modellen aan te raden? Is dit nu reeds mogelijk? Is het dan nog nodig om je eigen router er achter te plaatsen of zit deze meestal ingebouwd?

2/ Stel dat ik toch zou kiezen om dit niet te doen. Dan zou ik achter onze huidige modem F@ST3896LG-TN een router willen plaatsen vooral om met adres reservering te kunnen werken. Ik kom zelf uit bij een eenvoudig model zoals een TP-link omada ER605 met OC200 cloud controller. Iemand ervaring als dit mogelijk is bij ons huidig type modem? Uiteraard zou ik dan zelf ook een WIFI6 oplossing voorzien zoals een aantal TP-link EAP670 die netjes via UTP kunnen aangesloten worden op de router (of achterliggende switch met PoE).

Ik neem aan dat dit wel mogelijk is door gewoon het lan subnet van de Telenet modem anders te kiezen dan die van de TP-link router? Moet ik mij voor de rest iets aantrekken van het DMZ adres? Kan er iemand op een eenvoudige manier uitleggen wat je hiermee kan doen? of blijf je daar beter af? Ik veronderstel dat safespot pro ook gewoon goed blijft werken als het achterliggende netwerk wordt aangepast? Alle toestellen die ooit eens rechtstreeks op de Telenet modem stonden blijven herkend dacht ik?

PS: TV is voor mij niet van belang. Ik gebruik enkel de speedboost internet oplossing (en mobiele oplossing) van Telenet.

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: eigen modem en/of router

4 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Vrije modem keuze zal komen (wettelijk bepaald), maar is nu nog niet beschikbaar. Ik verwacht dat er zowel modems als modem/router combos mogelijk zullen zijn, zoals dat ook in andere landen al het geval is. Een voorbeeld van een combo apparaat is de Fritzbox 6660 van het Duitse bedrijf AVM.

Tot die tijd kun je inderdaad gebruik maken van een eigen router achter de Telenet router. Voor zo een opstelling is eigenlijk de Telenet router CV8560E aan te raden, en niet het  F@ST3896LG-TN model, omdat er daarmee sprake zal zijn van dubbel-NAT, iets wat bij de CV8560E uit te schakelen is door gebruik te maken van de "bridge" functie die dat type router (en enkel die) biedt.  

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Freshman Meesterweter
Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Vanaf november kan dit

Er zal nog info volgen

Voor kabelmodems is er nog weinig keuze

Voor vdsl fiber glasvezel is er meer keuze

Nog even wachten zoals de rest

storion
Freshman Beetjesweter
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

en wat is het probleem met een dubbel nat? Ik neem aan dat mijn eigen router 192.168.0.X als ip adres krijgt (geen idee als ik dat op de Telenet modem kan vast zetten?). Alles achter mijn eigen router (ook mesh wifi versterkers ed) krijgen dan bv 192.168.10.X. Ik neem dat je dit bedoelt? Voor zover ik alles van netwerk achter mijn eigen router hang vormt dit dus geen probleem? Op deze manier kan ik blijven gebruik maken van Safespot Pro en "genieten" van de firewall van Telenet, ga ik van uit?

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@storion  Safespot pro werkt enkel op de Telenet modem, niet op je eigen router.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 4500/1500