42170
netweters
|
18596
gesprekken
|
20088
vragen
|
Hoi Allemaal
Ik heb de laatste tijd een enorm irritant probleem en zelfs verhuizen heeft het niet opgelost.
Sinds een maand of meer ondertussen al, heb ik te maken met willekeurige en heel korte verstoringen in mijn internet verbinding, zowel Wi-Fi als via de kabel. Het irritante is dat als ik in-game ben, dit wel altijd lang genoeg is om helemaal gedisconnect te worden uit de game. Via het gewone browsen heb ik daar niet super veel last van. Is dit een gekend probleem? Ik ben namelijk ondertussen verhuisd en heb een nieuwe modem, maar steeds hetzelfde probleem. Ik heb verschillende LAN kabels geprobeerd, tevergeefs, want via wifi is het dus ook. Volgens Telenet zelf is er niets aan de hand.
Wat zou ik kunnen doen?
Alvast bedankt voor de hulp!
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Random disconnects
Opgelost! Ga naar oplossing.
Bedankt voor de reactie! Tgoh, wat moet ik daarover vertellen? Ik heb een desktop en een smartphone. De desktop is rechtstreeks met een lan kabel aangesloten op de Telenet modem, mijn smartphone via wifi. Tot zover mijn lokaal netwerk.
Gebruik je een router? Zit jouw ethernet kabel in de WAN poort en niet de LAN poort?
Werd de coax kabel goed geïnstalleerd? Misschien zit het een beetje “los”.
UPDATE: Het is me opgevallen dat het stipt elk uur is, namelijk 18.22u, 19.22u enzoverder.
Elke keer exact op het uur.
@Ijskast schreef:UPDATE: Het is me opgevallen dat het stipt elk uur is, namelijk 18.22u, 19.22u enzoverder.
Elke keer exact op het uur.
Dat zijn dus geen "random" disconnects meer 😁
Zo'n disconnect, exact op hetzelfde tijdstip, doet mij eerder denken aan een DHCP probleem
Zoals je weet krijgt jouw laptop een intern IP adres van de Telenet router. Dit adres heeft een beperkte levensduur (de "lease"), bijvoorbeeld 2 uur.
Normaal gezien, gaat de DHCP client (= jouw PC), na het verstrijken van de halve lease (vb na één uur) aan de DHCP server (= de Telenet router) een nieuwe aanvraag indienen, en krijgt dan in principe de voortzetting van het reeds verkregen IP-nummer. Dit gebeurt in de achtergrond zonder enige onderbreking
Indien er om een of andere reden iets fout loopt, dan zal het IP adres nà het verlopen van leasetime (vb 2 uur) niet meer geldig zijn, en moet het hele DHCP proces opnieuw doorlopen worden (DHCP DISCOVER, DHCP OFFER, DHCP REQUEST, DHCP ACK) ..
Dat dat kan een korte onderbreking veroorzaken.
Oplossing: geef jouw PC een vast IP adres (in het subnet van de Telenet router), bijvoorbeeld 192.168.0.2:
IP adres = 192.168.0.2, Subnetmask 255.255.255.0, Gateway 192.168.0.1, DNS 192.168.0.1 (of een DNS naar keuze).
PS. Hetzelfde DHCP proces gebeurt ook tussen de Telenet servers en de Telenet router, zodat deze een publiek IPv4 adres krijgt op zijn WAN poort. Als er hier iets misloopt kan je daar zelf niet veel aan veranderen, dan moet Telenet het oplossen ...
De dag opschrijven en tijdstip veel info heb je nodig
Kijk ook eens thuis elke dag trek een toestel uit dat werkt op internet om te zien dat het voorkomt
zo ga je verder tot je iets vind
Vind je niets geef de data door aan telenet
Ze zullen iemand sturen om op dat tijdstip in de gaten te houden op straat kan het ook liggen of bij buren
@Ijskast sluit eens je pc of laptop direct aan via kabel en open CMD (commandline).
Daar type je het volgende in : ping -t www.google.be en geef je ons door wat er bij time en TTL staat en of je time-outs hebt.
Indien dit het geval is kan het zijn dat er iets is met je modem ofwel de dropkabel.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat er iets met je netwerkkabel is op dat moment.
Kan je ook eens aangeven welke setup je thuis hebt staan? Dus welke modem, router, switch, access point ,.... of dat het gewoon simpelweg een router van Telenet is 😉
Zo kunnen we je beter verderhelpen.
@kristofDW Mijn desktop is rechtstreeks aangesloten aan F@ST3896LG-TN, via kabel.
Bij time krijg ik telkens ongeveer tussen 16-23ms, geen time-outs.
@flip1953 Daar begint het inderdaad op te lijken. Afgelopen nacht heb ik mijn desktop volledig afgesloten, deze ochtend weer opgezet.
Nu lijkt de disconnect te gebeuren op de 56ste minuut van elk uur. Dus: 12.56u, 13.56u.
De oplossing die je aanhaalt: Ik zie niet meteen de optie om een bepaald device een vast IP adres te geven?
Telenet zelf stelt voor om een technieker te sturen om de modem uit te lezen, gezien zij vanop afstand (blijkbaar) niets (abnormaal) kunnen zien.
Hier staan de instructies voor Windows 11.
Ip toewijzing verander je in handmatig.
ipv4 aan
ip adres iets tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99 (je kiest zelf wat: mijn voorstel iets eenvoudig 192.168.0.10)
Gateway 192.168.0.1
Voorkeur DNS (hier kan je die van Telenet behouden en dan kan je 192.168.0.1 opgeven of als je nu al een andere dns gebruikt, die andere)
@Ijskast schreef:@flip1953
De oplossing die je aanhaalt: Ik zie niet meteen de optie om een bepaald device een vast IP adres te geven?
De oplossing die ik aanhaal is gegarandeerd de oplossing voor jouw probleem 😁
Een vast IP aan je PC te geven, moet je dat instellen in de eigenschappen van je netwerkkaart.
@kristofDW schreef:Kan je ook eens aangeven welke setup je thuis hebt staan? Dus welke modem, router, switch, access point ,.... of dat het gewoon simpelweg een router van Telenet is 😉
Zo kunnen we je beter verderhelpen.
Lees jij dan de topic niet? Hij heeft hierboven al gezegd dat hij een desktop en een smartphone heeft. De desktop is rechtstreeks met een lan kabel aangesloten op de Telenet modem, mijn smartphone via wifi. Tot zover mijn lokaal netwerk.
Zijn probleem is gewoon een DHCP probleem.
Je kan dit vast ip ook gewoon simpelweg in de modem vast zetten.
Ga in je zoekbalk van je windows pc en typ 'cmd'.
In het terminal venster type je vervolgens 'ipconfig'
Onthou het IPv4 adress ...
Ga nu naar mijn telenet, mijn producten, internet, je thuisnetwerk, modem, hier zie je normaal je PC met het IPv4 adres reeds staan (als hij aan staat) .... noteer of kopieer het MAC adres.
Zoek vervolgens naar je DHCP (nog steeds op de telenet modem pagina) server en reserveer daar je Ipv4 adres met het MAC adres.
Normaal gezien zal je lease time dan niet meer vervallen en je probleem opgelost zijn.
Succes!
Hartelijk dank voor het meedenken iedereen! Een statisch IP toewijzen blijkt gewerkt te hebben.
@xBigGx schreef:Je kan dit vast ip ook gewoon simpelweg in de modem vast zetten.
Deze optie heb ik nog nooit gezien, en ik heb al met heel veel verschillende Telenet modems gewerkt. Misschien wel op de Fast... ?
@xBigGx schreef:Normaal gezien zal je lease time dan niet meer vervallen en je probleem opgelost zijn.
Dat geloof ik niet.
Bij "gereserveerde" adressen verandert er niets aan het DHCP gebeuren. Het enige verschil is dat de modem dit IP adres reserveert voor één toestel (MAC adres).
Bij vervallen van de lease krijg je gegarandeerd hetzelfde adres, maar de gemelde "milliseconden onderbreking" zal hiermee waarschijnlijk niet opgelost worden.
@Ijskast schreef:Hartelijk dank voor het meedenken iedereen! Een statisch IP toewijzen blijkt gewerkt te hebben.
I knew ... Hoe heb je het statisch adres toegewezen? Welk IP?
1) op het toestel zelf 192.168.0.(2-50)?
2) op de modem met reservering (192.168.0.(>100)?
Benieuwd ..