Beantwoorden
wackowizzard
Experienced Weetjesweter
Berichten: 29
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Alles op zijn plek!

Hoe en wanneer is Telenet Fiber beschikbaar?

Momenteel is er via Telenet nog geen FTTH (fiber tot aan huis) maar wel snelheden tot 1 Gbps via coax. 
Er ligt wel al een fiber wachtbuis klaar via Fiberklaar tot binnen.
 
1. Vanaf wanneer kan ik tot binnen een fiber laten aanleggen van Telenet / Fluvius?
 
2. Kan de fiber buiteninstallatie nu al in orde gemaakt worden?
 
3. Vanaf wanneer bieden jullie een fiber abonnement aan zodat ik van fiber kan genieten?
 
4. Als er dan fiber ligt tot binnen, welke toestellen zijn daarvoor nodig? Ik lees over de "360° Fiberbox” maar welke modem is dit exact? 
 
5. Welke van onderstaande is dan waar:
 
- A: de "360° Fiberbox” is de OTP en er is ook nog een ONTP module nodig
 
- B: de "360° Fiberbox” is de ONTP en ik kan een eigen router via fiber kabels aansluiten
 
 
6. Indien optie A: kan ik een eigen router (Ubiquiti Gateway Pro = UXG-Pro) die ook fiber via SFP poorten ondersteunt rechtstreeks aan de ONTP hangen zonder onnodige tussenkomst van een Telenet router? Dit zou moeten kunnen volgens de “wet op vrije modemkeuze”:
 
 
 
"Art. 36.§ 1. Apparatuur die voldoet aan de wettelijke voorwaarden, mag worden aangesloten op de daartoe geschikte interfaces.
Een operator van een openbaar elektronische-communicatienetwerk mag een dergelijke aansluiting niet om technische redenen weigeren.”
 
"Op coaxnetwerken zal het BIPT de NIU als netwerkaansluitpunt beschouwen. Persoonlijk zie ik praktisch geen andere oplossing om een EuroDOCSIS-modem veilig en storingsvrij op een binnenkomende coaxkabel aan te sluiten.
 
Bij fibernetwerken beschouwt het BIPT de ONTP als netwerkaansluitpunt. Dat betekent dat Proximus de volledige specificaties van zijn PON-netwerk zal moeten publiceren en zal moeten toelaten dat je met het MAC-adres van je eigen fibermodem(ONT) toegang krijgt tot het PON-netwerk.
De bepaling om specificaties kenbaar te maken geldt voor alle diensten die via het netwerkaansluitpunt worden aangeboden. Dus ook voor tv of VoIP."
 
 
 
7. Is de Fiber connectie die binnenkomt van het type GPON (1 Gbps) of XGS-PON (10 Gbps)?
 
8. Indien nog geen fiber tot binnen komt: welke Telenet modem heb ik nodig als ik een eigen gateway / router gebruik (Ubiquiti Gateway Pro = UXG-Pro) die ook geen Wi-Fi signaal uitstuurt?
 

Titel gewijzigd door Anissa (mod) | Vorige titel: Telenet Fiber

Tags (1)
7 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Hoe en wanneer is Telenet Fiber beschikbaar?

Je stelt je vraag best aan  Telenet zelf, wij als klanten weten niet veel meer dan wat er te vinden is op de website van Telenet. Wij hebben dus meer info dan jij.

 

Op Fiber (telenet.be) onder voorwaarden lees ik het volgende:

3. We starten de uitrol van fiber bij Telenet met een beperkt aantal plaatsen. Maximum 200 personen kunnen tijdens die startperiode commercieel aansluiten op fiber van Telenet. Vanaf de zomer bieden we het fiberaanbod commercieel aan voor iedereen waarbij fiber beschikbaar is op hun adres.

Wyre (de netwerkbeheerder) is vandaag bezig met Fiber aan te leggen, je kan altijd eens contact opnemen met hen via 015 66 66 66 (dat is hetzelde nummer als Telenet, maar je moet dan vragen naar de dienst "Wyre Netaanleg") voor je eerste 2 vragen.

Wat je vraag omtrent de modem betreft.

Wat is het verschil tussen een modem en 360° Fiberbox?
Een 360° Fiberbox en de recentste modem zien er exact hetzelfde uit, maar verschillen qua aansluiting en werking. Een modem vertaalt coaxsignalen naar makkelijke 0-1 signalen én heeft daarom ook alleen een coaxkabelaansluiting. De router begrijpt die signalen en stuurt ze naar de juiste toestellen. Op de 360° Fiberbox daarentegen sluit je een fiberkabel of glasvezelkabel aan waardoor er lichtsignalen binnenkomen. Een lichtsensor en lazer in de 360° Fiberbox snappen die signalen waardoor je dus geen modem meer nodig hebt om de vertaalslag te maken.
Bron: Fiber (telenet.be)

De laatste zin is een beetje raar, want die vertaalslag is net wat een modem doet.

De wet op vrije modemkeuze is vandaag nog niet wat het moet zijn, vanaf 1 november dit jaar zou je zelf moeten kunnen kiezen... (zie de PDF in je link van BIPT)

 

Voor vraag 8; technisch gezien elke Telenet modem, maar vandaag kies je best voor CV8560E.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Hoe en wanneer is Telenet Fiber beschikbaar?


@wackowizzard  schreef:
1. Vanaf wanneer kan ik tot binnen een fiber laten aanleggen van Telenet / Fluvius? 

Het samenwerkingsverband tussen Telenet en Fluvius dat alle bestaande en toekomstige netwerkinfrastructuur (zowel coaxkabel als fiber) beheert, heet Wyre.

Over de timing van de uitrol van Fiber-to-the-Home op adresniveau is totaal geen informatie bekend. Telenet biedt op haar website geen adrescheck aan waarmee je kan nagaan of er in jouw straat al fiber beschikbaar is of in de nabije toekomst beschikbaar zal zijn.
Vorige week werd wel bekend dat Wyre haar eigen doelstellingen voor de fiberuitrol voor het jaar 2023 totaal niet heeft gehaald. Er is slechts 44% van de vooropgestelde doelstelling van 100 000 "homes passed" gehaald: https://itdaily.be/nieuws/infrastructuur/wyre-telenet-fluvius-glasvezel-2023/


@wackowizzard  schreef:
2. Kan de fiber buiteninstallatie nu al in orde gemaakt worden?

Neen, je kan op je privé-eigendom wel een lege wachtbuis tot aan de straat voorzien zoals aangegeven op https://www.wyre.be/nl/netaanleg


@wackowizzard  schreef:
3. Vanaf wanneer bieden jullie een fiber abonnement aan zodat ik van fiber kan genieten?

Over eventuele toekomstige abonnementsformules deelt Telenet geen informatie. Telenet biedt momenteel geen afzonderlijke fiberabonnementen aan en biedt de huidige abonnementen met identieke specificaties zowel via coaxkabel als fiber aan.


@wackowizzard  schreef:
4. Als er dan fiber ligt tot binnen, welke toestellen zijn daarvoor nodig? Ik lees over de "360° Fiberbox” maar welke modem is dit exact?

  •  een passieve glasvezelaansluitdoos (zogenaamd ONTP of FTU)
  • een 360° Fiberbox (all-in-one ONT/router): Sagemcom F5685LGB-TN (ziet er hetzelfde uit als de EuroDOCSIS3.1-kabelmodem Sagemcom F@ST3896LG-TN)

@wackowizzard  schreef:
5. Welke van onderstaande is dan waar:
 
- A: de "360° Fiberbox” is de OTP en er is ook nog een ONTP module nodig
 
- B: de "360° Fiberbox” is de ONTP en ik kan een eigen router via fiber kabels aansluiten

Geen van beide, de 360° Fiberbox is een all-in-one Wifi-router met als ingang een LC/APC glasvezelpoort en als uitgangen RJ-45 ethernetpoorten en RJ-11 telefoniepoorten.


@wackowizzard  schreef:
6. Indien optie A: kan ik een eigen router (Ubiquiti Gateway Pro = UXG-Pro) die ook fiber via SFP poorten ondersteunt rechtstreeks aan de ONTP hangen zonder onnodige tussenkomst van een Telenet router? Dit zou moeten kunnen volgens de “wet op vrije modemkeuze”:

Volgens de regeling die het BIPT heeft uitgewerkt moeten tegen 1 mei 2024 de telecomoperatoren gedetailleerde specificaties van hun netwerkinterface publiceren. Op 1 november 2024 moet je dan een eigen modem (dus ook een SFP-module) kunnen gebruiken die aan de specificatie van de netwerkinterface voldoet.


@wackowizzard  schreef:
7. Is de Fiber connectie die binnenkomt van het type GPON (1 Gbps) of XGS-PON (10 Gbps)?

Het is XGS-PON, dezelfde technologie die edpnet, Mobile Vikings, Scarlet, FASTfiber en Proximus via fiber gebruiken.


@wackowizzard  schreef:
8. Indien nog geen fiber tot binnen komt: welke Telenet modem heb ik nodig als ik een eigen gateway / router gebruik (Ubiquiti Gateway Pro = UXG-Pro) die ook geen Wi-Fi signaal uitstuurt?

Via coaxkabel heb je de Telenet CV8560E (modem zonder Wifi) nodig. Dit is de enige Telenet-modem die je in bridge-mode (MAC pass-through) kan configureren voor gebruik met een eigen (Wifi-)router.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Hoe en wanneer is Telenet Fiber beschikbaar?

Op veel plaatsen gaan ze geen kabel leggen

Ze gaan zien of rendabel is kan ook zijn dat ze de kabels van concurrentie gebruiken natuurlijk kan ook zijn dat ze geen leggen

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe en wanneer is Telenet Fiber beschikbaar?

Toen Haviland circa 1970 kabel legde ging dat enkel in verstedelijk gebied zijn. Is de toestand zo?

Hetzelfde is met zij die een kristallen bol hebben: zij weten het niet. 

Er zijn al min of meer afspraken dat de providers in minder bevolkte gebieden elkaar infrastructuur zulle gebruiken om de kosten te dekken.

Als klant (en zelfs als personeel) kan men onmogelijk zeggen hoe het gaat gaan over een paar jaar. 

Hoe gaat internet via 5G zich ontwikkelen?

Hoe gaar internet via satelliet zich ontwikkelen?

Er zijn mogelijkheden genoeg om een zeer grote verzameling waarzeggers toe te laten van alles en nog wat te voorspellen. Geloof niet dat de gokker die de juiste voorspelling deed slimmer is dan de anderen. Een gokker blijft een gokker en iemand heeft eens toevallig gelijk.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Hoe en wanneer is Telenet Fiber beschikbaar?

Het klopt in verstedelijkt gebied zal er meer keuze zijn

Je ziet nu in de steden al die kabels op gevel hangen en er kommen nog bij  omdat er veel klanten wonen

en dat is begrijpelijk

 De 5G  ontwikkelen gaan hard  de testten om tv te kijken en snel internet   zijn in de buurlanden zeer goed verlopen zal niet lang duren dat hier ook zal  komen

En de satelliet  zal binnenkort starten

https://datanews.levif.be/actualite/telecoms/infrastructure/orange-va-lancer-linternet-par-satellite...

 

Er zullen er ook zijn die stap per stap werken en zo heb je er veel dat interesse hebben  om klein te beginnen

https://techpulse.be/nieuws/456614/digi-start-testfase-aanleg-glasvezel-in-brussel/

 

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe en wanneer is Telenet Fiber beschikbaar?

@luc55  Internet via satelliet bestaat al heel erg lang in België, dat is er al via starlink, wel niet goedkoop maar dat zal via Orange ook niet goedkoop zijn, er zijn nog aanbieders via satelliet dat internet aanbieden, is een niche product, er zijn smartphones of draagbare telefoons dat werken met satelliet internet.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Hoe en wanneer is Telenet Fiber beschikbaar?

In Frankrijk kost het 50 euro natuurlijk daar zit je met dat niet overal een kabel ligt

In zeer  afgelegen  gebied zoals in Spanje  kunnen ze niet anders dan dat bedrag te betalen

Natuurlijk  wordt er ook 5 g gebruikt er is keuze maar niet goedkoop

gelukkig is er in Belgie geregeld dat er internet moet liggen en waar niet is komt er nu wel ongeacht de kost deze betaald de overheid

https://desutter.belgium.be/nl/de-sutter-trekt-minimale-snelheid-internet-op