Beantwoorden
sb013621
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel

Beste netweters,

 

Hoe kan ik op de Telenet modem een  soort "uurrooster" instellen voor bepaalde MAC adressen?

Onze zoon heeft dit week-end zo'n 214 GB aan films "gestreamed" op zijn laptop en tot een stuk in de nacht  naar films gekeken.

Praten heeft geen zin dus zoek in naar een middel om zijn internet gebruik te beperken tot bepaalde uren. Zijn Mac adres te bannen lijkt me te drastisch vermits hij voor school ook internet nodig heeft.

Ik herinner me van oude Belgacom ADSL modems dat die zo'n tijdschema hadden ingebouwd en vraag me af of die optie ook bestaat bij Telenet.

Op "Mijn Telenet" zijn er maar een aantal beperkingen mogelijk zoals MAC adres filtering en firewall rules... 

Vermits jullie de lokale webserver van de router niet beschikbaar maken vermoed (vrees) ik dat ik een "Fing box" zal moeten aanschaffen en wachten tot de "schedulling" optie beschikbaar word.

 

Enige suggestie ... of beter een oplossing?

 

Groetjes

 

Tags (2)
0 Likes
16 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel

je zou dit kunnen proberen, maar ik garandeer niks 🙂

http://www.trenchcode.be/en/2014/04/23/automating-scheduling-mijn-telenet-mac-filtering/ 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel

Je kan natuurlijk ook op een bepaald uur het wifi-ww aanpassen 🙂


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5227
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel

Suggestie: neem die laptop af en als hij 'm nodig heeft voor schoolwerk, dan kan hij dat in de living doen, waar iedereen kan kijken waarmee hij bezig is. Hoe oud is dat gastje trouwens? Te oud om een draai rond zijn oren te geven? ;-o

 

Wil je toch zo'n tijdschema: ruil je HGW (modem/router van Telenet) om voor een modem-only en koop een router die zo'n schema ondersteunt (volgens mij ondersteunen de meeste routers dit).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel

Ter info (zonder reclame te willen maken)

https://family.norton.com/web/

 

 

 

0 Likes
sb013621
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel

Bedankt Iedereen

@BertXL

Heb het script even doorgenomen en ik vermoed dat het enige wat dit script doet is MAC adres filtering aanzetten voor jou vanuit je browser (Firefox) en op het ogenblik dat je computer aanstaat en je het script uitvoert.

Op eerste zicht lijkt dit OK ware het niet dat je dit zelf kan via mijn telenet.

Het automatiseert enkel je toetsaanslagen.

Wat ik zoek is een schema waar ik kan instellen wanneer een mac adres toegelaten is en wanneer niet zonder dat ik daarbij steeds moet inloggen op mijn telenet (of dit script manueel uit te voeren).

 

Norton Family: Tja hij is admin dus kan hij het zelf makkelijk omzeilen/uninstallen 

 

Andere opties... Wifi aanpassen/modem afzetten met klok... allemaal niet uitvoerbaar vermits ik zelf soms 's nachts moet werken (on call).

Laptop afpakken... hoe laat dan wel en moet ik dan ook op blijven tot hij gaat slapen?

Denk dat Telenet dit aanbied in zijn " Telenet Security Pack "  (uit de beschrijving "

  • een dagelijkse internettijd voor gezinsleden instellen")

Geen idee hoe dit werk zal het eens doornemen of die Fingbox zal  kopen , deze heeft ook de device  blocking optie en zou later een upgrade beschikbaar maken die een scheduller met zich mee brengt.


Alvast bedankt voor de suggesties.

 

 

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel


@sb013621 schreef:

Bedankt Iedereen

@BertXL

Heb het script even doorgenomen en ik vermoed dat het enige wat dit script doet is MAC adres filtering aanzetten voor jou vanuit je browser (Firefox) en op het ogenblik dat je computer aanstaat en je het script uitvoert.

Op eerste zicht lijkt dit OK ware het niet dat je dit zelf kan via mijn telenet.

Het automatiseert enkel je toetsaanslagen.

Wat ik zoek is een schema waar ik kan instellen wanneer een mac adres toegelaten is en wanneer niet zonder dat ik daarbij steeds moet inloggen op mijn telenet (of dit script manueel uit te voeren).

  

 


@sb013621 Dat is ook het enige wat de Telenet HGW toelaat....

Als je meer wil, is @sb zijn suggestie de enige optie. Met een Telenet modem en je eigen router kan je doen wat je wil, voor zover je router het toelaat.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7389
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel


@sb013621 schreef:

 

Denk dat Telenet dit aanbied in zijn " Telenet Security Pack "  (uit de beschrijving "

  • een dagelijkse internettijd voor gezinsleden instellen") 

 


Het klopt dat je met een Telenet Security Pack de internettijd voor je gezinsleden kan instellen. Je kan bepalen hoe lang en wanneer gezinsleden kunnen surfen. Erg handig voor wanneer je kinderen hebt. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5227
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel

Telenet Security Pack is een blijvende, maandelijkse kost. Investeren in een eigen router is een eenmalige kost en de HGW kan je kosteloos inruilen voor een modem-only.

 

Zelf heb ik een TP-Link Archer C7 (AC1750) en daarmee kan je, zoals de meeste routers, een schema instellen.

 

tplink.png

 

 

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sreniers
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! De kop is eraf!

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel

Heb je ondertussen al ervaring met de Fing-box?
Ik heb er eentje aangeschaft, en op zich lukt het aansluiten eenvoudig.
Maar de volle functionaliteiten zijn niet beschikbaar door de ipv6 instellingen van de modem.

Ik probeer deze aan te passen, maar dat lukt niet helemaal.
Iemand ervaring met ipv6-regels opmaken?

0 Likes
Marogi
Professional Beetjesweter
Berichten: 5
YEAH! CAPSLOCK DAY! Handje vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel

Het handigste blijft om alle poorten te forwarden van je telenetrouter naar een extra eigen router.

op een Linksys of niet-geautoriseerde hebben ze super eenvoudige parental controls, dit werkt voor onze pubers het best. En bij straf gaat ook hun internet uit, en natuurlijk de mobiele data op pauze.

als ze huiswerk moeten maken zet je dit met twee klikken weer aan.

het tijdschema is ook inderdaad in blokken in te delen en per aangemeld toestel (telefoon laptop ipad) en verrassend eenvoudig, desnoods met hulp van de linksys/Cisco/netgear helpdesk

0 Likes
Marogi
Professional Beetjesweter
Berichten: 5
YEAH! CAPSLOCK DAY! Handje vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel

Niet-geautoriseerde = netgear

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5227
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel


@Marogi@  schreef:

Het handigste blijft om alle poorten te forwarden van je telenetrouter naar een extra eigen router.

op een Linksys of niet-geautoriseerde hebben ze super eenvoudige parental controls, dit werkt voor onze pubers het best. En bij straf gaat ook hun internet uit, en natuurlijk de mobiele data op pauze.


En wat als de pubers die parental control omzeilen met pakweg Tor Browser? (Als dat mogelijk is tenminste.)

 

Het Internet uit, zeg je, de buren hebben geen TelenetWiFree of Hotspot/Homespot? 😉 Of gewoon via de WiFi van de buren?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe internet beperken op tijdstippen voor toestel


@Marogi@  schreef:

Niet-geautoriseerde = netgear


Wat bedoel je daarmee? 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes