Beantwoorden
bauwensjeroen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

Ik woon in een appartement en ik zou graag internet hebben in mijn kelderberging (werkplaats).

Ik heb ook geen ontvangst op mijn mobiel netwerk, dus hotspot maken van mijn mobiele telefoon is ook geen optie. Ik dacht aan een powerline adaptersysteem, echter lees ik dat deze niet via een differentieelschakelaar kan passeren. Ik heb elektriciteit in de kelderberging door een aftakking op de voedingskabel na de meterteller met een aparte zekeringkast, het signaal zou dus 3 differentieelschakelaars moeten passeren. 40A, 300mA en 30mA in kelderberging en 40A, 300mA in appartement. Nu is de hoofdaansluiting van Telenet wel vlak aan mijn kelderberging, maar dan zou ik al een 2e router moeten installeren?

20210205_122949.jpg20210205_094233.jpg20210205_082649.jpg20210205_081842.jpg

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Internet in kelder(berging)

0 Likes
24 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7730
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

@bauwensjeroen  De eerste foto die je toont zijn de afzonderlijke aansluitingen van elk appartement. Vergelijkbaar met de huisaansluitingen in een straat. Daar kan jij niets op doen. Jij moet eigenlijk terug vanaf de modem in je appartement met een UTP kabel als je internet wil hebben in je kelder. Ligt er daar toevallig ook geen telefoonaansluiting? Meestal is dat ook een UTP kabel die in de kelder vertrekt naar elk appartement. Die zou je dan kunnen gebruiken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1662
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

@bauwensjeroen Je kan gewoon een extra UTP kabel trekken en aansluiten op je Telenet router. Zoals je vermelde staat deze dicht tegen je kelder waar je internet moet hebben en er zijn blijkbaar volgens de foto nog poorten vrij.

Als je device geen UTP aansluiting heeft in je kelder kan je op die plaats een AP voorzien. Deze krijgt dan automatisch een ip adress van de modem/router van Telenet.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?


@bauwensjeroen  schreef:

 Ik dacht aan een powerline adaptersysteem, echter lees ik dat deze niet via een differentieelschakelaar kan passeren. Ik heb elektriciteit in de kelderberging door een aftakking op de voedingskabel na de meterteller met een aparte zekeringkast, het signaal zou dus 3 differentieelschakelaars moeten passeren.


Wie beweert dat? Ik zou toch eens proberen! Gebruik in ieder geval de nieuwe powerlines (homegrid), gezien deze over 3 geleiders de verbinding maken: één van de geleiders (aardedraad) passeert de differentieelschakelaars niet!

 

PS. Is er een reden voor de 30mA differentieelschakelaar in de kelderberging??

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7730
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?


@Ex-Netweter  schreef:


 

 

PS. Is er een reden voor de 30mA differentieelschakelaar in de kelderberging??


Kelder wordt aanzien als vochtige ruimte, net zoals een badkamer daarom een verplicht 30mA?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1662
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

@igvfer  Inderdaad 30mA is verplicht in vochtige ruimtes en een kelderverdieping hoort er ook bij, ook al is het kurkdroog in je kelder 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?


@kristofDW  schreef:

Inderdaad 30mA is verplicht in vochtige ruimtes en een kelderverdieping hoort er ook bij, ook al is het kurkdroog in je kelder 🙂


Ik vraag mij af waar je dat uithaalt dat een 30mA verplicht is in vochtige ruimtes.

Kan je mij het AREI artikel tonen waar het woord "vochtige ruimtes" in voorkomt?

En dat een kelderverdieping als "vochtige ruimte" beschouwd word, ook al is het kurkdroog???

 

Voor zover ik het AREI begrijp, is een 30mA nodig:

  • voor het aansluiten van wasmachine, vaatwas, droogkast, etc
  • badkamers (ruimte waar een bad staat) en wasplaatsen.

Waarbij de AREI definitie van "wasplaats" een ruimte is waar mensen zich wassen (voorbeeld doucheruimtes), met andere woorden wat wij een in het nederlands een "badkamer" noemen (ook al staat er geen bad).

 

Een wasplaats is dus niet de ruimte waar je "de was" doet of waar een wasmachine staat (zoals sommigen beweren), en daar hoort ook de kelder niet bij.

 

Dit gaat over electrocutiegevaar vanwege de verminderde weerstand van het menselijk lichaam, en je kan een kelder (ook al is die vochtig) niet vergelijken met een badkamer, waar je met een nat lichaam, en met blote voeten op de vloer staat...

 

Hoewel niet verplicht, belet niemand je om veiliger te werken, en het is dus niet verboden om alle "vochtige ruimtes" achter een 30mA te steken 😊.

Tegenwoordig zie ik nieuwe installaties waar de 30mA onmiddellijk achter de 300mA staat, en dus de hele installatie achter de 30mA steekt ...

 

[sorry voor de off-topic reactie, maar ik kon het niet laten om op vorige posts te reageren 🤔]

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5159
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

Mijn installatie staat volledig achter 30 mA. Om de eenvoudige reden de 300 mA is om de machines te beschermen en de 30 mA beschermt de mens.

.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1662
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

@Ex-Netweter niet om mijn gelijk te halen hoor😉 maar wanneer de spreidingsweerstand van de aarding een waarde heeft tussen
30 en 100 Ω worden er ook bijkomende gevoelige zekeringen van 30mA geplaatst en dit is misschien ook zo in die kelder😉 en dit is inderdaad off-topic 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?


@janne_man  schreef:

Mijn installatie staat volledig achter 30 mA. Om de eenvoudige reden de 300 mA is om de machines te beschermen en de 30 mA beschermt de mens.


Dat is perfect toegelaten en verhoogt de veiligheid. Proficiat!

 

Mijn vorige post was een antwoord op de bewering van @kristofDW dat

1) een kurkdroge kelder een vochtige ruimte is.

2) een 30mA verplicht is in alle "vochtige ruimtes" ...

 

Ik vroeg gewoon in welk AREI artikel je deze verplichting kan terugvinden ...

 

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

Nu, om terug on-topic te komen:

Kan iemand bevestigen dat het "Homegrid" signaal (Powerlines G.hn) niet door een verliesstroom schakelaar gaat?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

@Ex-Netweter 

 

Staat niet alles (alle stopcontacten bedoel ik dan) steeds achter een verliesstroomschakelaar? Op zijn minst de 300mA?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

Daar gaat het niet over.

De vraag was of een Powerline signaal door een verliesstroom schakelaar gaat.

 

In het geval van de topic starter, moet het signaal door 3 verliesstroom schakelaars 🤔

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

@Ex-Netweter 

 

Kan ik dat dan testen door de slave eens in de badkamer aan te sluiten?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5159
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

@Ex-Netweter 

Dat gaat er wel door. Je kan wel snelheidsverlies hebben hierdoor. Dat is net hetzelfde als met een stekkerblok met beveiliging. Dat werkt ook. Het is niet omdat het anders beter is, dat het niet werkt.

Uiteraard als er te veel negatieve elementen zijn, zal het uiteindelijk niet meer deftig werken.

 

0 Likes