Beantwoorden
bauwensjeroen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

Ik woon in een appartement en ik zou graag internet hebben in mijn kelderberging (werkplaats).

Ik heb ook geen ontvangst op mijn mobiel netwerk, dus hotspot maken van mijn mobiele telefoon is ook geen optie. Ik dacht aan een powerline adaptersysteem, echter lees ik dat deze niet via een differentieelschakelaar kan passeren. Ik heb elektriciteit in de kelderberging door een aftakking op de voedingskabel na de meterteller met een aparte zekeringkast, het signaal zou dus 3 differentieelschakelaars moeten passeren. 40A, 300mA en 30mA in kelderberging en 40A, 300mA in appartement. Nu is de hoofdaansluiting van Telenet wel vlak aan mijn kelderberging, maar dan zou ik al een 2e router moeten installeren?

20210205_122949.jpg20210205_094233.jpg20210205_082649.jpg20210205_081842.jpg

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Internet in kelder(berging)

0 Likes
24 reacties
Ex-Netweter
 

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?


@StefaanH  schreef:

Kan ik dat dan testen door de slave eens in de badkamer aan te sluiten?


Dat zou inderdaad uitsluitsel geven!

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

@StefaanH 

Je kan een dubbele test doen, tenminste als het werkt in de badkamer. Van in de badkamer (achter een stroomverliesschakelaar) en in een ruimte zo dicht mogelijk bij de badkamer. Doe op beide plaatsen een snelheidstest (enkele keren om zo een gemiddelde te hebben) en op die manier heb je een idee van het verlies aan snelheid min of meer ten gevolge van de stroomverliesschakelaar.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

@janne_man 

 

Als ik het niet vergeet zal ik dat morgen eens doen 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
bauwensjeroen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

@Ex-Netweter ik denk omdat het toch wel echt vochtig is daar? Ik kan in ieder geval wel eens proberen met de powerline.

Een UTP kabel terugvoeren van mijn router naar de kelderberging zie ik niet echt zitten omdat alle bekabeling voor (nieuwbouw)appartementsblok reeds geplaatst en brandwerend afgewerkt is.

Er komt maar één kabel van telenet mijn appartement binnen, dus geen aparte vaste telefoonverbinding.

Ik heb enkel nog een ongebruikte aansluiting van proximus lopen die ook gaat naar de ruimte naast mijn berging waar ook de hoofdkabel van telenet in het gebouw komt. Echter is die wel afgewerkt tot in een proximus verdeelkast waar je precies een speciale sleutel voor nodig hebt om deze te openen.

 

0 Likes
bauwensjeroen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

20210208_090654.jpg20210208_090634.jpg

Mogelijks kan ik een UTP kabel van de modem (of router?) aansluiten hierop en als ik toegang tot de aansluiting in de kelder zou hebben hier een accespoint aan koppelen?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?


@bauwensjeroen  schreef:

@Ex-Netweter ik denk omdat het toch wel echt vochtig is daar? Ik kan in ieder geval wel eens proberen met de powerline.

 

Ik heb enkel nog een ongebruikte aansluiting van proximus lopen die ook gaat naar de ruimte naast mijn berging waar ook de hoofdkabel van telenet in het gebouw komt. Echter is die wel afgewerkt tot in een proximus verdeelkast waar je precies een speciale sleutel voor nodig hebt om deze te openen.

 


Die kabel van proximus zal waarschijnlijk een UTP kabel zijn. Maar inderdaad soms een beetje moeilijk om dat kastje open te doen en dan moet je nog testen of het de juiste is. Eventueel op je appartement eens controleren of het een UTP is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?


@bauwensjeroen  schreef:

Er komt maar één kabel van telenet mijn appartement binnen, dus geen aparte vaste telefoonverbinding.

Ik heb enkel nog een ongebruikte aansluiting van proximus lopen die ook gaat naar de ruimte naast mijn berging waar ook de hoofdkabel van telenet in het gebouw komt. Echter is die wel afgewerkt tot in een proximus verdeelkast waar je precies een speciale sleutel voor nodig hebt om deze te openen.


Jouw nieuw appartement is volgens de regels van de kunst uitgevoerd, zodat de bewoners een vrije provider keuze hebben 😊:

  1. er komt één Telenet kabel binnen, waarop de NIU en de modem aangesloten worden. Een vaste lijn van Telenet wordt via de modem geleverd.
  2. er komt één aansluiting binnen van Proximus, waarop de ONT (fibermodem) en de B-box3 (router) aangesloten worden. Een vaste lijn van Proximus wordt via de B-box3 geleverd.

@bauwensjeroen  schreef:

Mogelijks kan ik een UTP kabel van de modem (of router?) aansluiten hierop en als ik toegang tot de aansluiting in de kelder zou hebben hier een accespoint aan koppelen?


Ik zou aan de Proximus installatie niet prutsen.

Het Proximus bakje op de foto's hierboven is een ONTP (Optical Network Termination Point), dit is een passief fiber aansluitpunt.

De kabel met de groene stekkers is geen UTP maar een Fiber kabel (glasvezel), daar kan je niets mee aanvangen.

 


@bauwensjeroen  schreef:

@Ex-Netweter ik denk omdat het toch wel echt vochtig is daar? Ik kan in ieder geval wel eens proberen met de powerline.


Mijn advies is inderdaad eens proberen met de Powerline.

Als Telenet internet klant kan je één Powerline set gratis krijgen (voor een 2de en volgende moet je huur betalen). Je kan dus zonder kosten de Powerline uittesten.

Deze nieuwe Powerlines zijn van het "Homegrid" (G.hn) type, en hopelijk kunnen deze wel de "hindernis" van de verliesstroomschakelaars weerstaan, gezien één van de gebruikte geleiders (aardegeleider) de verliesstroomschakelaars niet passeert?

 

bauwensjeroen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?

De powerline werkt perfect in de kelder.

195 mbps downloadsnelheid op de smartphone...

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?


@bauwensjeroen  schreef:

De powerline werkt perfect in de kelder.


quid erat demonstrandum 😊

Wie had er beweerd dat het Powerline signaal niet door een verliesstroomschakelaar gaat (zogezegd omdat de "spoelen in een verliesstroomschakelaar het hoogfrequent signaal niet doorlaten") ???

In het geval van de topic starter passeert het signaal zelfs 3 verliesstroomschakelaars 🤔.

 


@bauwensjeroen  schreef:

195 mbps downloadsnelheid op de smartphone...


Perfect.

Als je nu nog een kleine switch hangt aan de Powerline in de kelder, kan je er - indien nodig - nog bedrade apparaten op aansluiten ...

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe internet voorzien in kelder(berging)?


@Ex-Netweter  schreef:

...

Perfect.

Als je nu nog een kleine switch hangt aan de Powerline in de kelder, kan je er - indien nodig - nog bedrade apparaten op aansluiten ...

 


Ter info: 5 poort switchke gratis af te halen in Center.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.