Beantwoorden
Lucas_doubbel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Hoe overstappen naar modem only

Dag iedereen,

Ik ben van plan om een nieuw netwerk te installeren, ubiquiti Edgerouter x sfp en enkele uap ac ap lite. Nu vraag ik mij af wat ik moet doen met huidige modem/router combo van telenet. Ik lees dat je deze gewoon kan gaan inwisselen naar een modem only? Klopt dit nog steeds? Maakt het wat uit welk abo je hebt? 

 

Bedankt alvast voor de hulp!!

0 Likes
17 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe overstappen naar modem only

@Lucas_doubbel  in principe maakt het niks uit welk abonnement je hebt. Als je een modem-only nodig hebt kan je deze vragen. Je kan het beste eerst bellen met je Telenet center in de buurt en vragen of er voorraad is want door deze Corona tijden kan het zijn dat de voorraad niet veel is. Moest er voorraad zijn is dat des te beter en dien je de oude modem direct mee te nemen om deze om te wisselen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lucas_doubbel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Hoe overstappen naar modem only

Bedankt voor de info. 

 

Dus even contact opnemen met klantendienst en dan zie ik wel. 

 

Dan nieuwe router aansluiten op modem only en zo router instellen. Vermoedelijk moet ik niets meer van instellingen aan telenet zijde aanpassen?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe overstappen naar modem only

@Lucas_doubbel  hoeft niet eens de klantendienst te bellen. Je belt naar je Telenet center in de buurt en vraagt daar of er voorraad is. Als hun zeggen ja kom maar neem direct de oude modem mee. In het Telenet center zullen ze de modem provisioneren zodat je deze kan gebruiken. Dus bij thuiskomst modem insteken en wachten tot deze is opgestart en je bent vertrokken. Kwa instellingen moet je niet veel doen he aan de Telenet kant. Enkel je router instellen als er bepaalde settings nodig zijn. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lucas_doubbel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Hoe overstappen naar modem only

@patrick37 

 

Oke hier weet ik genoeg mee. Ken er wel allemaal wat van maar heb zoiets nog nooit in praktijk gedaan. 

 

Toevallig nog tips over setup die ik eerder vermelde of is dit hiervoor niet de juiste plaats?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe overstappen naar modem only

@Lucas_doubbel  hier kan je alles vragen geen enkel probleem. En andere netweters zullen ook wel mee invallen want er zijn genoeg ervaren mensen hier met die instellingen. 

 

Weet niet geheel wat je bedoeling is maar het is dan als volgt , je sluit dus je modem aan en daaraan koppel je dan je router. Maar wil je misschien speciale settings weten of ga je iets speciaals ermee doen ? Bijvoorbeeld je eigen netwerk opzetten ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lucas_doubbel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Hoe overstappen naar modem only

@patrick37 

Huidige wifi oplossing hier is niet goed: modem/router van telenet en telenet acces point. Niet genoeg bereik en te lage snelheid + signaal blijft vaak hangen op acces point (2 down 1up). 

 Vandaar zoektocht naar andere oplossing. Ubiquiti heeft goede oplossing en kan zoveel aanpassen en uitbreiden als je wil. Ik woon in een nieuwbouw en heb in elke kamer ethernet aansluiting. 

Hiermee kan ik me eens uitleven en wat dieper leren over netwerken.

 

Kwam dan uit bij deze setup: modem only van telenet --> ubiquiti edgerouter x sfp (nodig voor POE) --> 2 uap ac Lite acces points (1 beneden, 1 boven). Zowel qua perfomance en prijs lijkt mij dit wel een zeer goede oplossing.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe overstappen naar modem only

@Lucas_doubbel wel even aan denken als je een digibox of corder hebt van telenet of de Telenet box dat je dit ook vermeld aan de verkoper als je de modem only gaat halen, 

dat kan ook al een verschil geven in type modem.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Hoe overstappen naar modem only

Waarom wil je voor een ingewikkelde oplossing kiezen als het veel eenvoudiger kan.

Als je UTP aansluitingen hebt en goede snelle WiFi wil koop dan een paar snelle AP's aangesloten met een UTP kabel. Als je ergens meer UTP aansluitingen nodig hebt een switch ertussen, opgelost.

Zo heb je geen gedoe met digicorder of digibox die in het subnet van de modem moeten hangen. Zonder te spreken van een TVbox die nog niet werkt achter een modem only.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe overstappen naar modem only

@Lucas_doubbel 

Indien je echt de modem-only wil hebben mag je geen TV-Box hebben, dan moet je het doen met een digicorder.

Ik zeg niet dat het niet werkt, maar het wordt niet ondersteund door Telenet, dus indien je een TV-Box hebt gaan ze u geen echte modem-only geven.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe overstappen naar modem only

@Lucas_doubbel 

 

Een vraagje; je zegt dat in uw nieuwbouw in elke kamer UTP aansluiting is. Waarom heb je dan nog AP's nodig?

Ik veronderstel toch dat al die UTP kabels ergens op een centrale plaats samenkomen en dat je daar dan uw router installeert. Of is dat niet zo?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lucas_doubbel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Hoe overstappen naar modem only

@StefaanH 

Ja klopt, alles komt samen in de garage. Maar van daaruit is wifi signaal niet zo super. Heb nu ook telenet acces point geïnstalleerd boven, maar snelheden zijn te wisselvalig. Meestal wel goed maar soms ook maar 2down/ 1up.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe overstappen naar modem only

@Lucas_doubbel 

 

Je hebt natuurlijk overschot van gelijk, ik was de WiFi even uit het oog verloren ...

 

Mijn excuses.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Lucas_doubbel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Hoe overstappen naar modem only

@Janneke_Dust 

Heb nu een yugo abo, dus enkel streamen en geen digibox meer 🙂 

Als ik 2 ap installeer kan in evengoed edgerouter x ertussen steken en geeft me meer mogelijkheden met oa vpn en dpi die me wel handig lijken. Is misschien wel wat overkill voor een thuisnetwerk.

0 Likes
jonasc
Freshman Beetjesweter
Berichten: 10
A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Hoe overstappen naar modem only

@Lucas_doubbelIk heb de EdgeRouter Lite, let toch maar een beetje op met DPI, de impact daarvan op je maximum snelheid is vrij groot. Ik heb 1Gbps, en als ik DPI aan doe kom ik nog maar net boven de 300Mbps. Ik zou je aanraden voor de UDM-Pro te gaan, en dan 2 UAP-AC-LITE's, je kan ze managen van de UDM-PRO, alsook is de UDM-PRO capable voor DPI aan meer dan 1Gbps. En er zit een managed switch ingebouwd. Topding dit, pas nog in iemand anders zijn huis geplaatst.

 

Ik heb hier thuis 2x UAP-AC-PRO en 1x UAP-AC-LR voor buiten, nog een 24-poorts switch en een 8-poorts POE switch, allemaal van Ubiquiti natuurlijk.

0 Likes