Beantwoorden
DrBobke
Freshman Weetjesweter
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Home Assistant bereikbaarheid router na router

Hey Netweters,

Ik had een werkende connectie met Home Assistant (via een VM op zelfgebouwd Unraid systeem) en alles werkte via mijn unifi en Telenet EMTA router.  Toen kwam Telenet (zonder dat ik daarom gevraagd had), dat ze mijn 2 Telenet routers gingen vervangen (ik had 1 EMTA doordat ik zelf mijn unifi router volledig beheer) en dan een andere voor Telenet TV, omdat dat niet werkte op de EMTA (of in ieder geval niet toen deze hier geïnstalleerd werd).  Ik heb ook al gekeken op https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Home-Assistant-benaderen-via-router-na-ro... maar daar kwam ik ook niet uit.

Alle firewall settings etc staan juist voor alarm, synology, unraid, plex, Home Assistant, etc.  Na installeren van nieuwe modem van Telenet, werkte ineens niets meer.  Ik heb mijn unifi een fixed IP gegeven voor Primary Internet connection en gateway via Telenet router en vervolgens alle nodige poorten geforward in Telenet (via de fixed IP): alles werkte weer.  Ik kan ook aan Home Assistant, maar enkel als ik bekabeld aangesloten ben.  Via wifi op mijn MBP en de apps via mijn iPad en iPhone, geraak ik er niet op.  Even "on the side", ik heb geen nabu casa abonnement op dit moment, omdat ik eerst alles wil testen en goed zetten, dus gebruik nog homeassistant.local:8123.

Het probleem

Ik heb geprobeerd om van poort 443 te forwarden naar 8123 (zoals in mijn unifi firewall), maar dat geeft telkens een foutmelding.  8123 naar 8123, accepteert de telenet router wel, maar dan kan ik alsnog niet op Home Assistant via de app/wifi.

Ook heb ik geprobeerd om Firewall uit te zetten, zowel IPv4, als v6, maar dat lijkt geen verschil te geven.  Momenteel staat IPv4 firewall uit, en IPv6 aan. IPv4 UPnP staat uit.

Wat doe ik verkeerd? 

Alvast bedankt, 

groetjes,

DrBobke

0 Likes
31 reacties
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Geen idee wat je huidige install is, denk dat je die zal moeten adden hier.

Telenet biedt 1 toestel aan die je in "bridged" mode kan zetten, de CV8560E (als je die niet hebt vervang je je huidige best door zo een exemplaar) en waar je eigen router dan ook alle functionaliteit krijgt, zo krijgt je eigen router publieke IPv4 en IPv6 address space, hoef je ook niks te forwarden of static te maken enz.  AL je lan devices zitten achter je eigen router en je HomeAssistant zal ook daar draaien en bereikbaar zijn op je LAN, wired en via wifi.  Geen nodeloos gedoe met portforwards etc.  Telenet blokkeert ook enkele poorten voro fwdíng, dit om bvb spam tegen te gaan, staan ook netjes vermeld op de Mijn Telenet pages welke dat zijn.

0 Likes
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Hi BandR, dank je wel.

Ik heb blijkbaar een DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS) ontvangen.

Het is raar dat al de rest van portforwarding wel lijkt/blijkt te werken.

Ik ben business klant (dynamisch IP), maar zie poort 8123 bv nergens staan dat die onbereikbaar zou zijn. (en is trouwens gelijkgesteld aan particulier voor zover ik kan zien).

0 Likes
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

probeer je homeassistant te bereiken vanop de telenet wifi of vanop de unifi wifi

vanop de telenet wifi moet je deze na forwarden met de unifi van poort 8123 vanop de telenet modem netwerk met tcp denk ik, naar de unifi zijn extern vast lokaal ip,  zien te vinden op ' vast ip adres unifi in telenet router : 8123 ' dus als het in de unifi goed staat

bijvoorbeeld telenet modem heeft 192.168.0.1 ,unifi vast extern 192.168.0.2-intern 172.16.0.1, zet je in de unifi poort 8123 open naar homeassistant 172.16.0.2:8123

en dan kan je vanop telenet wifi  192.168.0.2:8123 doen om het te bereiken.

wil je het vanop het externe telenet ip doen dat bereiken dan  voeg je ook open poorten in de telenet router toe dus vul je dit in bij forwarding 192.168.0.2:8123 , dan kan je vanop telenet extern /over internet de home assistant langswege de unifi ook bereiken

in de homeassistant gsm app dus ook niet alleen met een browser

homeassistant.local zal alleen werken op de unifi zijn clients zelf

in de homeassistant gsm app dus ook, ip invoeren met poort

0 Likes
BandR
Professional Veelweter

ok, maar Telenet heeft vele modellen van Docsis 3.1, is het type vermeld op label CV8560E of iets anders ?

In the end maakt het weinig uit qua fwding enzo of dat residentieel of business is.

Als je een CV8560E hebt is het wel key dat je het MAC addr van je router configureert in de Bridging sectie van Mijn Telenet.

Je kan ook eenvoudig checken of dat werkt (als die config er is), ZONDER enige config op die Mijn Telenet van port fwding, zonder static IP enz enz.  Als bridged werkt heeft je eigen router een publiek IP adres gekregen, dus geen 192.168.0.X.  Hou het simpel en maak je eigen router het network point in je setup, no need voor port forwardings of andere complexe config.  Dan eindig je met simpelweg 1 LAN achter je eigen router, geen dubbele NAT enz en voldoende IPv6 space alsje die ook wenst te gebruiken

DrBobke
Freshman Weetjesweter

Dank je Thomasdb!

Telenet zend geen wifi uit. Ik heb 4 SSID's lopen (1 full access, 1 voor IoT, 1 Gastnetwerk en 1 voor klanten). Daarnaast heb ik ook 4 VLAN's (main, IoT, camera en guest).  Alles loopt via mijn Unifi.  Als ik op mijn MBP bv (met UTP kabel) ga naar homeassistant.local:8123, werkt alles prima (main netwerk), en blijkbaar ook via wifi (net nogmaals getest om zeker te zijn).  Via mijn iPhone (15 Pro Max) en mijn iPad Pro, kan ik zowel via de app, als via een chrome browser (op zelfde wifi netwerk, de main) niet aan HA.

De unraid server (ander IP adres als HA) waar HA op draait in een VM, staan beiden ook op het main netwerk, moest dat nog handig zijn om weten.

Ik heb ook reeds getracht om ip adres (intern/unifi) in te vullen, maar dan kan ik nog steeds niet aan HA via iPhone/iPad, ook niet via de app. (ik heb ook alle config in de apps gedelete en van scratch ingesteld, maar werkt niet).

0 Likes
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Thanks BandR,

Ik zie nergens iets staan in "mijn telenet" over het type van mijn telenet modem.

Ik zie wel de bridging staan bij de Telenet router.  Als ik het goed begrijp, kan ik dus best het Mac adres van mijn UDM Pro SE daar invullen?

Dat is iets wat ik al wilde doen, maar dan kreeg ik een melding dat de router serieus verandert van werking en dat ik dan dus mogelijks zonder Internet zou zitten, waardoor ik dan toch niet aangepast heb.  Ik weet best veel over unifi, instellingen, wifi etc, maar instellingen van de Telenet router kan ik niet zomaar zelf aanpassen, moest er iets helemaal mis gaan (en dan zet mijn vrouw mij buiten omdat ze niet meer op social media kan 😉 ).

Ik heb de bridging nog niet aangezet, maar in mijn unifi, zie ik mijn static IP adres staan wat geen publiek IP adres is (maar als ik het goed lees, zou unifi alleen public IP krijgen als ik de bridging configureer, juist?).

Let me know, kan zo bridging uitproberen en hopen dat het lukt.  Ik zit hier in een zone zonder mobiel bereik, dus zijn heel afhankelijk van Internet dat werkt.

Alvast bedankt voor al jullie kennis!

0 Likes
BandR
Professional Veelweter

absoluut juist.

Je breekt echt niets als je de modem in bridged mode zet, er gebeuren basically 2 dingen:

1. je IPv4 traffic gaat bridged worden door de modem, dus je router is dan je enige router in je netwerk voor IPv4 verkeer en al je LAN devices hangen achter je router, allemaal op zelfde subnet, dus werkt als een eenvoudige bridge

2. je IPv6 traffic blijft routed, je krijgt een sub-prefix van de prefix op je CV8560E, maar je lan heeft dus ook gewoon zijn eigen IPv6 address space.

Daarnaast heb je op de modem mijn Telenet niets meer te zoeken, alle portforwarding, firewall, wifi, ... zit op je eigen router en moet ook daar geconfigureerd worden.

Hang je toch nog iets aan je CV8560E zijn ethernet poorten, gaan die gewoon routed werken over je modem, zoals elke standaard installatie, maar devices op die LAN zitten dus NIET in zelfde LAN als je devices achter je eigen router.  Mocht je bvb nog een oude STB hebben van Telenet, dan moet die direct in 1 vd ethernet poorten van je modem, anders gaat die niet werken.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Voor alle duidelijkheid; alle huidige Telenet ¨modems" zijn alle geintegreerde NAT routers. Dit in tegenstelling tot het EMTA model, wat effectief een modem(-only) was.

Enkel bij het model CV8560E (ook e-router genoemd, dit is het witte model zonder wifi) kan de NAT functie uitgeschakeld worden voor één enkel MAC adres. Deze functie noemt Telenet bridging. Eigenlijk is het IPv4 MAC passthrough. Dat is wat je wilt gebruiken, om de oude EMTA situatie zo goed mogelijk na te bootsen. Het alternatief is dat zowel de Telenet router NAT doett, en ook je eigen (Unifi) router. In dat geval moet je dan ook in beide router port-forwarding of eventueel DMZ gebruiken.

Indien je het CV8560E model hebt, kun je het WAN MAC adres van je eigen router in het veld bridiging op miy-telenet ingeven. Het juiste MAC adres is het makkelijkste te vinden door gewoon even in het lijstje van aangesloten apparaten te kijken in my-telenet. Op de eigen router is het niet altijd makkeijk, omdat deze verschillende MAC adressen heeft.

Heb je een ander model, zou ik aanraden bij een Telenet center naar de CV8560E te vragen.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Ik heb net nagekeken op de modem zelf, het is een 8560E model! YEAH!!

Wat ik raar vind/vond - in mijn telenet, staan er geen apparaten in de lijst, zogezegd is er niets verbonden, wat niet klopt:

DrBobke_0-1719923171405.png

Mac adres van mijn UDM Pro SE - als ik deze pak van (unifi) OS Settings - About en dan Mac address? Die zou toch hetzelfde moeten blijven?

0 Likes
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Dank je wel voor de verheldering!

Ik heb nog een oude Telenet decoder, die dus werkte op een aparte router/modem van Telenet.  Ze hebben de 2 afzonderlijke modems nu vervangen door 1 (V8560E). Ik vond het handig dat ik niet meer via een powerline adapter hoefde te werken, maar dat alles nu via unifi draait en alles is bekabeld (op 1 AP na, vanachter in de tuin).

Dus ik zal de powerline adapter weer moeten insteken en 1 poort in de telenet modem gebruiken voor de decoder en 1 voor de unifi.

Ter verduidelijking : ik wil sowieso alles via mijn unifi draaien, dus zal nooit een andere UTP/wireless van Telenet gebruiken (buiten dan de decoder omdat dit dan zou moeten).

Merciiii voor al jullie kennis!

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@DrBobke  schreef:

Wat ik raar vind/vond - in mijn telenet, staan er geen apparaten in de lijst, zogezegd is er niets verbonden, wat niet klopt:

Dat komt omdat je jouw UDM Pro een vast IP adres hebt gegeven. 🤔

• wijzig de instellingen van de WAN poort terug naar DHCP (dynamisch IP). Dat moet je sowieso doen als je van de bridge gebruik wilt maken.
  • nu zal je UDM Pro een intern IP adres krijgen van de Telenet router (192.168.0.xxx), en zal dit als een apparaat te zien zijn in de lijst van Verbonden gebruikers.
  • kopieer het correcte MAC adres (dat je nu ziet onder Verbonden gebruikers) en plak dit in het Mac bridge veld.
  • nu zal je UDM Pro een publiek IPv4 adres krijgen (via de Mac bridge), eventueel na een reboot nodig

@DrBobke  schreef:

Ik heb nog een oude Telenet decoder, die dus werkte op een aparte router/modem van Telenet.  

Dus ik zal de powerline adapter weer moeten insteken en 1 poort in de telenet modem gebruiken voor de decoder en 1 voor de unifi.

Zolang je een oude decoder gebruikt, moet deze inderdaad reschtsreeks (of via de PWL) verbonden zijn met de Telenet modem.

Als je deze inruilt voor de TV-Box, kan die wel op je lokaal netwerk achter de UDM aangesloten worden (bedraad of via WiFi). Meer nog, als je kiest voor de nieuwe TV Box IP heb je zelfs geen coax meer nodig, en kan je TV kijken in de tuin 🤗

0 Likes
BandR
Professional Veelweter

tekeningen moeten eerst goedgekeurd worden, dus zie niets

makkelijkste is het volgende

Haal alles ff weg uit uw CV8560E, verwijder ook config als DMZ of portmaps of ..., ook geen static IP op uw router, gewoon DHCP laten doen

Dan reboot je ff je router, of eth uit/in, zodat je de dhcp forceert, de device, met ethernet MAC addr zal dan ook te zien zijn in Mijn Telenet, en het is dit mac addr wat je nodig hebt voor de bridging config.  Soms hebben devices meerdere macs en/of komt eth mac niet overeen met hetgene er op de wire zit

0 Likes
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Dank je wel voor je reactie, flip1953.

Dit heeft wat voeten in de aarde gehad om klaar te spelen.  Ik kon niet zomaar in unifi mijn static IP veranderen naar DHCP, omdat ik foutmeldingen kreeg over mijn port forwarding.  Ik heb deze dan allemaal moeten uitzetten, maar ook dat bleek niet voldoende. Ik heb ze dan 1 voor 1 moeten aanpassen naar WAN1 en WAN2 te gebruiken en dan lukte het opslaan van DHCP voor de telenet modem wel...

Echter, ik zie nog steeds geen apparaten staan in het overzicht van de Telenet modem. Ik heb de telenet modem gereboot, maar nog steeds geen toestellen.  Waaraan kan dit liggen?

En dank voor de andere suggestie, maar ik gebruik al jaaaren verschillende Chromecasts (Google TV), dus kijk al jaren buiten in de tuin naar Telenet (en andere dingen zoals Plex etc). 🙂 

0 Likes
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Dank je wel, ik zie de print screen nu wel :

Ik heb in unifi nog een

DHCP Client Options met verschillende mogelijkheden

moet ik daar nog iets instellen voordat dat werkt?

DrBobke_1-1719926781359.png

Ik heb reeds de telenet router gereboot, en de UTP kabel erin en er weer uitgehaald, maar ik zie nog steeds geen toestellen staan in het overzicht (ook al uit de instellingen van Telenet gegaan en er opnieuw in gegaan en ondertussen draait alles toch alweer min 10-15 min.

Ik zou liefst niet de port forwarding in Telenet modem veranderen tot ik weet dat het werkt (ik heb 9 port forward rules, dus als ik die niet allemaal opnieuw hoef te hertypen, zou dat top zijn. 

0 Likes