Beantwoorden
DrBobke
Freshman Weetjesweter
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Home Assistant bereikbaarheid router na router

Hey Netweters,

Ik had een werkende connectie met Home Assistant (via een VM op zelfgebouwd Unraid systeem) en alles werkte via mijn unifi en Telenet EMTA router.  Toen kwam Telenet (zonder dat ik daarom gevraagd had), dat ze mijn 2 Telenet routers gingen vervangen (ik had 1 EMTA doordat ik zelf mijn unifi router volledig beheer) en dan een andere voor Telenet TV, omdat dat niet werkte op de EMTA (of in ieder geval niet toen deze hier geïnstalleerd werd).  Ik heb ook al gekeken op https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Home-Assistant-benaderen-via-router-na-ro... maar daar kwam ik ook niet uit.

Alle firewall settings etc staan juist voor alarm, synology, unraid, plex, Home Assistant, etc.  Na installeren van nieuwe modem van Telenet, werkte ineens niets meer.  Ik heb mijn unifi een fixed IP gegeven voor Primary Internet connection en gateway via Telenet router en vervolgens alle nodige poorten geforward in Telenet (via de fixed IP): alles werkte weer.  Ik kan ook aan Home Assistant, maar enkel als ik bekabeld aangesloten ben.  Via wifi op mijn MBP en de apps via mijn iPad en iPhone, geraak ik er niet op.  Even "on the side", ik heb geen nabu casa abonnement op dit moment, omdat ik eerst alles wil testen en goed zetten, dus gebruik nog homeassistant.local:8123.

Het probleem

Ik heb geprobeerd om van poort 443 te forwarden naar 8123 (zoals in mijn unifi firewall), maar dat geeft telkens een foutmelding.  8123 naar 8123, accepteert de telenet router wel, maar dan kan ik alsnog niet op Home Assistant via de app/wifi.

Ook heb ik geprobeerd om Firewall uit te zetten, zowel IPv4, als v6, maar dat lijkt geen verschil te geven.  Momenteel staat IPv4 firewall uit, en IPv6 aan. IPv4 UPnP staat uit.

Wat doe ik verkeerd? 

Alvast bedankt, 

groetjes,

DrBobke

0 Likes
31 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@DrBobke  schreef:

Echter, ik zie nog steeds geen apparaten staan in het overzicht van de Telenet modem. Ik heb de telenet modem gereboot, maar nog steeds geen toestellen.  Waaraan kan dit liggen?

Dat is dan een unifi probleem (daar kan ik niet mee helpen) 🙂

0 Likes
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

ik heb zelf nog een emta, maar, staat er nog iets dmz in de telenet router? heeft de unifi een telenet lokaal ip gekregen nog in de unifi interface? op dhcp dan? ; verder denk ik denk dat die telenet modems waarschijnlijk wel een reset knop hebben ergens binnenin onderaan eventueel dat eens proberen? lang indrukken, herstarten, of tijdens het opstarten ingedrukt houden, enz . . je telenet portforwards worden toch overbodig, als de unifi een extern ip heeft, moet je deze daar in de plaats dan invoeren. vlans ken ik niet genoeg van om te zeggen waarom home assistant op de main wifi niet zou werken maar de unifi een extern telenet ip geven lost het misschien op (misschien ook niet aangezien je de telenet wifi niet gebruikte om home assistant te bereiken via de unifi)  - verder goed dat je een powerline hebt voor de digicroder om in de telenet modem te steken na de bridging op het unifi netwerk zou deze zijn interactiviteit inderdaad verliezen, in tegenstelling tot de tv-box. rech van de kabel streamen zonder data te verbruiken kan nog tellen bij mij dan toch. unifi met extern ip kan->  beetje info voor als je bridging inschakelt : mac adres moet met streepjes of dubbelpunten op de telenet pagina, weet niet juist welk van de 2, anders kan je het niet invoeren

0 Likes
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Dank je wel, Flip1953.  Lijkt me vrij raar dat het aan unifi zou liggen, dat de telenet modem geen geconnecteerde toestellen zou weergeven? Lijkt me eerder een Telenet-probleem dan.. 😉 

0 Likes
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Even een update:

Ik heb uiteindelijk, na een paar keer rebooten etc, toch het MAC adres gevonden van mijn unifi in de Telenet modem, dit was enkel nadat ik volledige factory reset had uitgevoerd.  Een beetje vreemd, maar soit, eindelijk gelukt!

Ik heb die ingevoerd als bridging op de Telenet modem.  Toen waren er problemen...

In unifi, stond bij WAN (hoewel ik die op DHCP had gezet), het een publiek IP adres (GOED!).

Maaaarrrrr.. Bij de portforwarding rules (daar heb ik er 12 staan), stond het oude interne IP adres van de Telenet modem nog in.  Dus geen van mijn port forwarding werkte meer.  Na uitgebreide testing en een paar keer rebooten van unifi UDM Pro SE, werkte het nog steeds niet. Uiteindelijk heb ik via dit artikel : https://community.ui.com/questions/Cant-change-static-WAN-IP-address-with-port-forwarding-rules/e902... de stappen gevolgd (hoewel ik geen statisch publiek IP heb). 

Ik heb WAN IP weer op statisch gezet en de WAN intern IP laten staan en een dummy IP adres toegevoegd.  Dan de rest van de stappen gevolgd.  Vervolgens heb ik bij Internet getracht die op DHCP te zetten, maar unifi laat dat niet toe, dus heb ik de portforwarding op "both" gezet, niet enkel WAN1 (lukt ook niet als je tijdelijk de forwarding rule uitzet/pauzeert). Regel voor regel gereset naar "both" (wan1 en 2 (2 is niet connected)).  Toen kon ik bij Internet settings WAN een aanpassing doen naar DHCP en vervolgens weer regel voor regel in de port forwarding van both naar Wan1 zetten.  Nu werkt het weer, alleen de connectie met Home Assistant, werkt nog steeds niet via mijn iPhone app/browser, iPad nog niet gecheckt, maar zal ook wel niet werken....

Weet iemand op basis van mijn instellingen in unifi voor de forwarding regels of ik problemen ga krijgen in de toekomst als mijn publiek IP verandert? Zo ja, enig idee hoe vaak zo'n publiek IP verandert?

#kindofanightmare... Alles werkte goed tot Telenet zelf ineens mijn modems moest/wilde vervangen.. 😞 

0 Likes
thomasdb

ik gebruik niet unify maar , fritzbox, en inderdaad na aanpassingen vast/dhcp/vdsl als internetaanbieder durven de portforwards al eens raar te doen, ( niet groen komen te staan en dicht te blijven) in dit geval zal verwijderen/hertoevoegen van de portforwards of resetten van de hele router waarschijnlijk helpen daarbij.  tenzij er echt naar uw mening te veel instellingen zijn in de unify , om te documenteren met foto's ofzo ,  en dit super ondoenbaar lijkt, zou ik toch geen omweg zoeken zoals uw eerdere post. lukt het lukt het natuurlijk. zonee en je doet het opnieuw vergeet erna niet de nieuwe config opnieuw te backuppen indien nodig . ivm de niet bereikbaarheid van homeassistant zoals ik al zei vlans gebruik ik zelf niet, maar zou durven gokken zonder de materie eigen te zijn, zeker dat de main wifi zelfde vlan toewijzing heeft als de man lan en deze dus elkaar kunnen bereiken -of is het allemaal ook firewalled dan moet je mischien daar verder zoeken -  maar behalve ' lukt een ping commando ' ik ken 't echt niet echt met deze info sorry . verder nog, een telenet dhcp verkregen extern adres als vast stellen zou ik zeker nooit doen,  zal misschien even werken maar na herstart of enkele maanden gaat dit hoogstwaarschijnlijk problemen geven zoals geen internet ed , en misschien niet alleen bij jou maar ook bij de gebruiker van dat wan adres na jou, dus eerder toch best proberen  portforwards herinstellen vanaf 0 op de unify,nadat het hiermee op dhcp lukt voor het wan adres in de settings. een tiental poortregels valt misschien nog mee toch?. als dat alles ok zou zijn gelukt ,erna kan je  altijd op wan 2 van de unify als deze dat heeft (en deze vrij is)  ook de telenet router bij in pluggen en zo nog verder experimenteren eventueel de powerlines overslaan voor de stb; maar dit is niet zeker het hangt erzowatvanaf hoe de telenet modem omgaat ermee door/ of/ hoe de 2 wan poorten gescheiden zijn intern in de unify. ook van of u gekozen heeft de telenet modem en uw unify dezelffe interne ip range/subnet te laten gebruiken, of ,van of deze verschillen in uw config. je kan ze dus mogelijk zelfs gewoon samenvoegen in de achterliggende kabels met unify als gateway en telenet als 2de of omgekeerd elk met een ander extern ip maar langs over dezelfde fysische  bekabeling. let evenwel , ik reageer, ook ik heb hierin interesse maar me in de literatuur nog niet echt verdiept ben ook geen expert dus alle netwetersfeedback naar mij toe is ook zeker welkom

0 Likes
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Ik ben misschien niet helemaal mee, maar als je Unify in Bridge mode staat, wordt de modem voor je ipv4  verkeer enkel een bridge en als er dan iets of iets niet werkt met de port forwarding, is dit puur te wijten aan de Unify.

Zoals aangegeven in vorige update: verwijder aLLE portmaps op de Telenet modem, heeft geen nut, want je router is het L3 punt voor alle v4 traffic, portmaps.  Portmaps op die modem hebben dus enkel nut als je direct aan eth ook devices gaat hangen, direct aan de modem, en hebben geen zin als je iets anders doet  Dus alle config weg uit de Mijn telenet, behalve uiteraard de MAC voor bridge.

Vanaf dan moeten alle acties gebeuren op je Unify, en nergens anders.  

Fix IP : bad idea he, want je hebt geen fixed IP, gaat zo de boel ook beetje gaan "saboteren" van zodra je IP adres elders assigned wordt, zowel je eigen boel mogelijks als die van iemand anders, kan niet de bedoeling zijn.

Het is uiteraard spijtig voor u dat een emta naar modem swap dergelijke problemen geeft, anderzijds is de replacement in bridge mode qua gedrag exact hetzelfde voor IPv4 (en dus je portmaps), dus moet alles ook gewoon werken als voordien.

Misschien een mogelijke approach:

1. reset van je Unify to defaults

2. reset van je modem to defaults

3. mac adres er weer in

En dan portmaps op je Unify, waar nodig (ik zou die ook eerstweglaten want mijns inziens niet nodig als je vanop je LAN naar je HA wil, uiteraard wel als je van buiten wil komen).  Alle devices, dus ook de home assistant komen dan op het lan netwerk dat je op je Unify heb geconfigureerd, bvb 192.168.x.x, en als al je toestellen ook achter je Unify hangen (dus geen APs of ethnernet verbindingen direct op je modem, enige ethernet in je modem is die naar je Unify), zowel wireless als wired, zitten die in zelfde subnet, en heb je ook toch geen portmaps nodig, want je HA zal op 8123, of whatever andere poort die je hebt ingesteld, vanop de LAN bereikbaar zijn.

0 Likes
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Dank jullie wel om mee te denken.

Zoals reeds geschreven, heb ik mijn Telenet modem gereset naar factory (waardoor dus ook alle port forwards gedelete werden).  Mijn unifi wil ik absoluut in de verste verte niet resetten.  Alles werkte ervoor toen ik de EMTA had, dus is het duidelijk een Telenet probleem.  Ik heb slechts 12 port forward regels, dus dat zou niet zo erg zijn om die te herschrijven, echter heb ik ook verschillende VLANs met eigen regels etc.  Denk bv aan mijn Google Nest hubs/hub maxes die op een IoT netwerk en bijbehorende VLAN staan.  Daar heb ik regels op gebouwd dat ze niet zomaar bereikt kunnen worden, maar wel via de MAIN VLAN als ik bv iets wil casten (zo ook op mijn Chromecasts met Google TV). Zo heb ik nog veel regels geschreven zodat alles intern perfect werkt zoals ik het wil en verwacht (ook landen blokkeren waar veel hackers actief zijn, etc, etc, aparte IP ranges voor camera's, IoT, gast, main, fixed IP's voor veel specifieke devices,..).  Dus als ik mijn unifi zou resetten, ben ik zeker 2 dagen bezig om alles weer te programmeren zoals ik het nu heb en dat is simpelweg geen optie.  Ik heb gewoon een kabel nodig waar Internet op binnenkomt en unifi doet de rest, wat tenminste werkt.

In Unifi op de WAN, staat nu dus als DHCP, maar ik heb het fixed IP moeten veranderen van 192.168.0.XXX (wat hij kreeg van telenet en ik vast gezet had), omdat die overal in alle portmaps was gelopen.  Het bleek niet makkelijk te zijn om die te veranderen, vandaar dat ik het uitgeschreven had, zodat als iemand anders hier zoekt, ze de stappen kunnen herhalen, zonder dat ze overal moeten beginnen rondzoeken. Toen naar fixed publiek IP gezet en vervolgens naar DHCP teruggezet, in de hoop dat die dan update als er een ander publiek IP adres komt...

Als ik unifi zou moeten resetten, zou ik eerst Telenet er weer uitgooien en terug naar Proximus gaan en dat testen. Ik had 4/5 jaar geleden Proximus en had geen stabiliteits-issues.  Telenet is zeer onstabiel in onze buurt gebleken en ligt er vaak 1x per maand uit, soms meerdere keren en 1 keer zelfs 12u lang op een werkdag vanaf 9u in de ochtend.  Wij wonen in een bos zonder deftig mobiel bereik, dus zijn dan afgesloten van de buitenwereld.  Niet handig als mijn vrouw van thuis werkt, hele dagen teams-calls heeft en ik zelf ook afhankelijk ben van het Internet voor mijn werk (en zelfstandig ben).

Als iemand nog een suggestie heeft, hoor ik dat natuurlijk graag.

0 Likes
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Mss nog even vergeten te vermelden in mijn vorige post : 

Ik heb gisteren geprobeerd om in mijn unifi een nieuwe portforward te maken.  Dit was nadat ik de telenet modem had ge-factory reset en mijn unifi een publiek IP had gekregen (dat als DHCP stond in de WAN settings, maar voordat ik dus de extra stappen had gemaakt en het publiek IP adres als fixed had gezet en dan weer naar DHCP)).  Bij het opzetten van de port forward, ging de "Destination IP" altijd naar 192.168.0.xxx (de fixed IP dat unifi van de Telenet modem had gekregen dus) en die destination IP is ook vastgezet en kan ik dus niet veranderen. Vandaar dat ik ook niet de portforward wilde deleten, want dat zou niets mogen uitmaken (de oude regels deleten om ze opnieuw te schrijven).  Ik heb dit nog niet geprobeerd nadat ik het publiek IP als fixed gezet heb en dan weer naar DHCP...

0 Likes
thomasdb

dus voor de duidelijkheid , heeft de unify een 213.21.xx.xx of 78.45.xx.xx of dergelijke, of eentje in de 192.168.0.X range als WAN ip, want dat laatstgenoemde is geen extern adres , maar nog steeds een lokaal adres van de telenet modem? de destination ip in een portforward zou het lokale apparaat in je achterliggend netwerk waar de poort naar zal verwijzen moeten zijn denk ik, dus als unify ook 192.168.0.X lokaal gebruikt dan zal je in portforwarding enkel uit die range kunnen kiezen? als zowel wan en lan zich in die range bevinden zou het dus wel wat raar kunnen doen. in geval dat Wan een extern ip heeft kunnen verkrijgen lost het al bij al misschien zichzelf op dan heeft de unuify ' achterliggend' en aan de internetzijde geen gedeelde ranges in 192.X niet meer , dan moet de mac bridging eerst dus wel nog actief komen te staan, maar misschien vergis ik me

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Jouw uitleg is zo verwarrend dat het onmogelijk is om jou goede raad te geven. Ik begrijp niet eens wat jouw probleem is (maar dat kan aan mij liggen 🤔) ...

Het is totaal onmogelijk om een publiek IP adres als "fixed" in te stellen, want een publiek IP adres is per definitie dynamisch.

Ook business klanten die een "fixed IP" hebben , moeten dit als dynamisch instellen, en via "Mijn Telenet" het MAC adres ingeven van het toestel die het "gereserveerd" vast adres moet krijgen ...

Als je eens exact uitleg hoe jouw netwerk nu in elkaar steekt, samen met IP adressen van je lokaal netwerk, en wat je wilt bereiken, dan kunnen we je wellicht beter helpen ...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

De aanbevolen setup is de volgende;

• stel de WAN van de Unifi router in als DHCP client - gebruik geen vaste IP instelling
  • als je deze aansluit op de Telenet router, zal de Unifi een IP adres uit het netwerk 192.168.0.X krijgen, en binnen my telenet als aangesloten apparaat verschijnen met een MAC adres,
  • kopier dat mac adres in de instelling ¨briding"van de telenet router.

Reset daarna best even de telenet router (power cycle)

Je Unifi router zal nu een publiek IP adres moeten ontvangen.

Portforwarding instelling doe je vanaf dat moment enkel in de Unifi router.

In de Telenet router hoef je geen verdere instellingen meer te doen.

Ik denk dat er overigens tegenwoordig wel een cosmetische bug in de Unifi software geslopen is.

Screenshot from 2024-07-04 11-17-43.png

Hier wordt een IP adres 192.168.0.2 getoond, wat niet juist is. Inkomend verkeer via de WAN interface (die een publiek IPv4 ontvangen heeft) wordt in mijn geval ge-portforwarded naar het interne LAN adres 192.168.11.2

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Beste Arnie,

Dat dus! Dank je wel, als het inderdaad een cosmetische bug is, heeft me dat veeeeel tijd gekost.  Bij mij stond Destination IP WAN dus op 192.168.0.116 (adres dat UDM Pro SE van Telenet modem had gekregen en ik als fixed had gezet in de WAN settings van unifi UDM.  Moest dat veranderen door een reboot of wet ik veel wat, dan zouden mijn portforwarding regels in de Telenet modem niet meer werken.

Anyway, dankzij de comments, heb ik dus mijn Telenet modem ge-factory reset (incl alle forward rules die dan verdwenen in Telenet).  Vervolgens na reboot van unifi en telenet, kwam er inderdaad het MAC adres van mijn unifi in te staan.  Deze heb ik als bridge gezet in de Telenet modem.

Na nog een reboot van unifi, kreeg ik inderdaad een publiek adres (81.82.1xx.xx).  Omdat ik dus in mijn portforward rules in unifi zag dat het destination IP WAN nog steeds bleef staan op 192.168.0.116, ook al had ik in unifi DHCP aangezet, heb ik veel moeten werken (zie aangegeven stappen die voor flip1953 blijkbaar moeilijk te volgen waren - bedoel ik niets slecht mee, zal allicht ook niet zo goed verwoord/neergeschreven zijn) om dit te veranderen.  Daarbij heb ik dus ook even een fixed IP adres in de unifi op de WAN poort gezet (dus de 81.82.1 etc) en zodoende mijn port forward rules in unifi aangepast, vervolgens ben ik weer in mijn Internet WAN settings gedoken en de fixed IP naar DHCP gezet.  Ik vermoed dus dat ik dat juist heb gedaan en dat als mijn publieke IP adres verandert, deze dus ook verandert en unifi en dat mijn portforward regels dus ook nog zullen werken.

Klopt dit, Arnie? Zo te zien heeft u ook een unifi systeem.  Ik snap helemaal als mijn uitleg wat raar overkomt voor mensen die geen unifi hebben (wil daar niets slecht mee bedoelen), allicht deels door het cosmetisch probleem van de Destination IP WAN en de forward regels die daarop gebaseerd zijn.

Mijn probleem is echter nog steeds dat ik mijn Home Assistant nog steeds niet kan bereiken via de app of de browser via iPad/iPhone, via mijn MBP en PC, lukt dit wel.  Ik heb nu een nabu casa abonnement afgesloten, waardoor het wel werkt (en mijn systeem van buitenaf dus ook bereikbaar is), maar voor mij was het ok geweest zonder abonnement, omdat ik HA nu als test draai om te zien of ik dat beter vind werken dan mijn GHome. HA wil ik dan vooral omdat ik unifi protect camera's heb die ik licht laat triggeren op oprit in de avond en zijkanten van het huis, maar wil op termijn dit nog verder uitbreiden zodat mijn hue binnenshuis getriggerd worden als we niet thuis zijn...  Anyway, HA werkte volledige en goed voordat Telenet mijn EMTA zo nodig moest vervangen, daarna werkte het ineens niet meer, ook niet na de stappen van de MAC Bridge in Telenet.  Any ideas would be most welcome!

Nog even ter info : Telenet draait op 192.168.0.1, mijn unifi main netwerk op 192.168.1.x. Gast netwerk, IoT en camera's hebben nog volledig andere ranges, zodat er op geen enkele manier gasten of anderen aan mijn hoofdnetwerk kunnen komen en alles mooi gescheiden blijft. Wellicht een beetje over-engineered, maar better safe than sorry!

Thanks om mee te denken in ieder geval!

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Ja, de uitleg is me nu duidelijk, en het is eigenlijk door in mijn eigen UDM te kijken dat ik nu ook dit 192.168.0.2 adres zag staan, en dus de verwarring begrijp.

Ik heb de UDM-Pro,. De port-forwarding regels, inclusief diegene waarvan ik een screenshot stuurde, werken goed. Het is daarom dat ik het een eerder cosmetische bug noemde.

Ik heb ook verschillende LANś.

De e-router in bridge gedraagd zich voor IPv4 eigenlijk als de oude EMTA modem - dus ik kan niet begrijpen waarom je oude port-forwarding regels niet terug werken als vanouds.
Test je echt vanaf het internet (bijvoorbeeld met de iphone via mobiele data)?

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DrBobke
Freshman Weetjesweter

Hey Arnie, thanks! Al een pak van m'n hart dat dit dus bij u blijkbaar hetzelfde is en waardoor de verwarring ontstond.  Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de reflex had om te testen of ik bv mijn alarm via de app kon bereiken (is afhankelijk van 3 forward regels om te kunnen werken), omdat ik de WAN destination zag en "wist" dat dat niet correct was/kon zijn.

Al mijn andere forward regels werken denk ik wel, alleen die voor HA niet vanaf mijn mobiele devices (maar wel vanaf mijn MBP).  Dit is allemaal getest INTERN, terwijl ik op mijn main wifi zit.  Ik woon in het bos en ben afhankelijk van het Internet om wat dan ook te doen, incl normaal bellen via de gsm bv.

Als ik iets wil testen of het werkt, kan ik uiteraard zelf op mijn gast of IoT netwerk, zo ben ik zogezegd ook "off-site", maar dat heb ik nog niet getest.  HA heb ik niet opgezet met wireguard of VPN etc, omdat het best complex is om gedaan te krijgen en ik dan mss eerder de nabu casa abonnement pak en zo ook hun werk steun, daarbij werkt alles ineens off-site ook en moet er niets geforward worden omdat alles via hun servers loopt in dat geval (ook al draai ik HA op mijn eigen unraid systeem).

Ik heb mijn forward regels tot nog toe enkel intern getest (bv alarm, die wel werkte, off-site nog niet gecheckt, maar neem aan dat die wel werken.  Bv Alarm werkte ook niet toen ik de regels nog niet in Telenet had gezet omdat ik dacht dat het via unifi zelf voldoende was (zoals toen ik mijn EMTA had)).

Denkt u dat WAN DHCP op het publieke adres dan juist zou moeten lopen hoe ik het heb opgezet? 

DrBobke_0-1720103157529.png

Hier een vb hoe ik het nu heb gekregen door de stappen van de forward regels van WAN naar both te zetten, vervolgens IP adres in Internet WAN op fixed publiek adres te zetten en dan elke forward regel weer naar WAN1 te zetten, vervolgens WAN Internet op DHCP gezet.

0 Likes
thomasdb

let wel- na volledige hardware reset vd telenet modem gaan die zijn settings wel toch terugkomen in mijn.telenet denk ik na verloop van tijd, tenzij je de portforwards daar alsnog manueel langs de interface wegdoet. niet dat dat moet want ze leiden nergens heen.

ivm de unify je zit met multiWAN ( 1- en 2-) dus voor poort-forwarding zal je toch moeten zorgen dat het wan 1 (de dhcp) is waar ze onder staan of naar verwijzen want wanneer ingesteld voor wan2 zullen ze als je ze via extern wan1 wil bereiken van buitenaf niet echt correct naar binnen gaan 😉

(tenzij dat op de ene of andere wijze de twee samen kan ondersteunen naargelang welke van de 2 als gateway actief is op dat moment ( maar zoals ik al zei ik heb geen unify, en het waarschijnlijke vlan probleem? kan ik ook niet echt meer over zeggen)

als je de unify zijn poortforwards van buitenaf wil testen kan dit met een gsm zijn mobiele verbinding, of sinds de nieuwe modem kan het ook door een computer in de telenet modem te pluggen niet de unify dus, da's nu tocht een apart netwerk met eigen internet, en dan en van op dat extern ip te proberen.

van achter de unify zelf getest ,zal je nooit echt echt zeker zijn dat 't 'tzelfde  correct resultaat zal zijn dan wanneer gecheckt via een andere externe verbinding ik geef het maar mee voor de zekerheid

0 Likes