24766
netweters
|
152531
antwoorden
|
20716
vragen
|
Sinds de laatste IT-aanpassingen van Telenet, kan ik geen verbinding meer maken met mijn Hue Bridge (die met internetkabel verbonden is met mijn modem)
Eerste reactie: IPadressen controleren zeker als je er geen vast hebt ingestoken. zelfde gedacht als @Janneke_Dust
Gelijkaardig probleem hier. meerdere toestelen die rechstreeks via RJ45 zijn verbonden op de model werken plots niet meer vanaf ~ begin van de week. Toestelen zijn bv apple airport extreme en zelf de digicorder toestel (nieuwe model). Hard reboot geeft tijdelijlk (na een paar uren/max 1 dag) terug connectie via RJ45. De wifi connectie van de modem werkt well. Ik ben ITer. Is dit een gekend probleem met de laatste update? nog anderen mensen problemen? Gr.
Kan je intern pingen naar die toestellen. Heb je uw toestellen gezocht met een tool om IP op te zoeken, zoals Advanced IP scanner? Zeker altijd aangeraden om ze stuk voor stuk een vast Ipadres te geven in de range 192.168.0.10 tot 192.168.0.99. Dan kan je dergelijke farcen met de HGW die reboot niet meer tegenkomen.
Uw tip is correct maar met de HGW enkel uit te voeren op toestellen alwaar je op het toestel zelf een IP kan ingeven. Toestellen die deze mogelijkheid niet hebben kan je enkel met een eigen router (die daarvoor geschikt is) een vast IP adres toewijzen. Ik weet dat jij dat wel weet, maar deze post is dan ook vooral om duidelijk te zijn naar anderen toe.
Dat is dan een mankement of tekortkoming aan die toestellen. We lopen met zijn allen in de val dat ze alles naar hun eigen hand willen zetten en we er zelf geen vat meer op hebben. Alles om de klant tegen wil en dank te binden. Spijtige evolutie vind ik dat.
Nee, ik kan dat niet maar dat is een van de weinige toestellen waar er niet echt een behoefte aan is voor een vast IPadres omdat je meestal nogal eens op andere locaties zit, dus dat heeft weinig nut. Daar heeft een toewijzing via het mac adres dan wel nut voor zover dit nodig is.
Maar bij toestellen die vast staan ergens in uw huis zoals thermostaten, IPcamera's, printers, en andere slimme toestellen is dat wel nuttig.
Vroeger op mijn werk werd elke PC manueel van een vast IPadres voorzien. Aan de hand van dat adres en de lijst met locaties kon je heel snel een PC vervangen. Oude PC wegnemen, nieuwe PC in de plaats, IPadres instellen en die was direct terug draaiend en met de server verbonden. Nieuwe router? Geen gedoe met zoeken naar die macadres lijst, enkel netwerk instellen in de juiste range.
Da's correct Ignace, dat was vroeger op mijn werkplek hetzelfde.
Thuis maak ik er geen probleem van dat er toestellen zijn waar het niet op kan, die wijs ik dan een IP adres toe vanuit mijn router.
Die tabel heb ik hier liggen en wanneer ik al eens van router verander (gebeurt niet zo dikwijls) is die tabel snel ingevoerd in de nieuwe router. Ik ben geen bedrijf met vijfhonderd werknemers en 1500 toestellen hé 😋
@igvfer , @StefaanH ,@baldo , @Janneke_Dust
Hartelijk dank voor de uitleg.
Vanuit jullie info ben ik (complete leek) flink in de zelfstudie gedoken. Uiteindelijk ben ik via mijn telenet op mijn modem terechtgekomen en inderdaad : het Ipadres van mijn bridge is gewijzigd.
Bon, wilde dus via expertinstellingen jullie raad opvolgen en een vast adres toewijzen.
Wat blijkt nu ? Dat kan niet meer !
Heb de tech dan maar gebeld.
Hun antwoord ? Onze excuses mevrouw, dat systeem ligt voor onbepaalde duur plat sinds het begin van febr. Een oplossing is er niet ; Enkel de klant zelf mag wijzigingen in zijn modem aanbrengen (wat dus niet kan voor onbepaalde tijd) en zij mogen het niet !
Wat moet ik nu doen ? Heel mijn verlichting terug old scool of van provider wisselen ?
Hebben jullie misschien nog ideeen ?
Van provider wisselen als je niet tevreden bent van je huidige.
Tevreden mensen leven langer.
Je kan via uw modem/router geen vast IP instellen van een client. Als je het IP adres van de client kent kan je naar dat IPadres surfen via uw browser en inloggen op de interface en een vast IPadres instellen. Dan best een IP adres in de range 192.168.0.10 tot 192.168.0.99, dit is buiten de DHCP range van Telenet modem router. Kijk hier eens: https://www.192-168-1-1-ip.co/router/philips/hue-bridge/2500/
@Joy1 Je zou ook kunnen kiezen voor een eigen netwerk op te zetten met een eigen router, en wil je dan veranderen van provider dan veranderd er niks aan uw netwerk.