Beantwoorden
dschuermans
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

IPv4 firewall regels?

Hoi,

Bij ons op de zaak recent een nieuwe modem geïnstalleerd, voorheen hadden we een Fritzbox in gebruik

Ik laat het even terzijde dat de technieker de nieuwe modem geconfigureerd had in 'n IP range totaal anders dan hoe het netwerk geconfigureerd was en dan doodleuk PCs etc op DHCP geknikkerd heeft opdat het allemaal zou werken maar soit.

We hebben een servertje draaien en afgelopen dagen moest een externe partij daaraan kunnen.
Port forwarding ingesteld en we wilden dan eigenlijk ook de connectie op die poort enkel toelaten voor de externe partij hun WAN IP, dewelke een IPv4 adres was

Nu viel het mij op dat je blijkbaar enkel firewall regels kan instellen voor IPv6?
Moeten wij dan eerst zelf het IPv4 adres gaan converteren naar z'n IPv6 equivalent?

Alsook het intern netwerk is totaal niet voorzien op IPv6, laat staan devices die daarop geconfigureerd zijn
Moeten we dan ook de IPv6 equivalent van het intern IPv4 adres van de host opgeven voor de bestemming?

mind you, het aanmaken van de regel zelf gaf dus totaal geen kick
Pas bij het aanpassen van de regel merkten we op dat er :0000:0000:0000:0000:0000:0000:0000 werd toegevoegd aan de opgegeven IPv4 adressen

4 reacties
Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

IPv4 firewall regels?

Is er iemand die @dschuermans kan helpen met of advies kan geven over het instellen van firewall regels voor IPv4-adressen?

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

IPv4 firewall regels?

Beste, welk type modem / router gebruikt u nu?
Bij de Telenet modems kan wel port forwarding ingesteld worden, maar geen fireall rules (enkel voorverkeer afkomstig van adres IPv4 adres X....).
Bij IPv6 werkt dat anders. Daar bestaat geen port forwarding, omdat er geen adress translation (NAT) gebeurd.

Een IPv4 adres kun je niet zomaar omzetten naar een IPV4 adres. Het is zoiet als een GSM nummer en een email adres.
Je bent op beide bereikbaar, maar je kunt geen emails naar een gsm nummer sturen of omgekeerd.

IPv4 en IPv6 zijn niet compatibel. 

Er zijn verschillende "oplossingen" denkbaar.

1. Het toevoegen van een echte (hardware) firewall in je netwerk voor het filteren van IPv4 verkeer op basis van verzender. Eventueel geintegreerd in een router. Hetb beste gebruik je dan "bridging" op de telenet modem.

2. Het installeren van firewall software op de betreffende host, en daar regels aanmaken die alleen inkomdend verkeer toelaten vanaf je eigen LAN, en specifieke IP adressen vanaf het internet. Dit dien je dan extra te doen, naast de configuratie van port forwarding wat evengoed nodig blijft.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

IPv4 firewall regels?

@dschuermans  schreef:

Port forwarding ingesteld en we wilden dan eigenlijk ook de connectie op die poort enkel toelaten voor de externe partij hun WAN IP, dewelke een IPv4 adres was
Nu viel het mij op dat je blijkbaar enkel firewall regels kan instellen voor IPv6?
Moeten wij dan eerst zelf het IPv4 adres gaan converteren naar z'n IPv6 equivalent?

Dit gaat jammer genoeg niet bij Telenet. Je kan bij de IPv4 portforwarding regels geen specifike Host instellen, het is dus altijd by default "ANY" 🙄

En IPv4 adressen "converteren" naar IPv6 is geen oplossing.

@dschuermans  schreef:

Bij ons op de zaak recent een nieuwe modem geïnstalleerd, voorheen hadden we een Fritzbox in gebruik

Een Fritz!Box is geen modem, maar een router (tenzij je een "Fritz'Box Cable in gebruik had).

Waarom is er bij jullie een nieuwe modem geinstalleerd, en waarom zijn jullie afgestapt van de Fritz!Box?

Je kon toch de bestaande Fritz!Box blijven gebruiken, en verbinden met de "nieuwe" Telenet modem?

Ik neem aan dat het gaat over de meest recente coax modem (360 modem of de F(a)ST3896LG-TN)? Hierop kan je de bridge mode instellen (via "Mijn Telenet" zodat de Fritz!Box een publiek IPv4 adres krijgt. De Fritz!Box heeft veel meer instelmogelijkheden dan de beperkte mogelijkheden van de Telenet modems. 

dschuermans
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

IPv4 firewall regels?

Er waren al langere tijd problemen met onze VOIP telefoons.
De nieuwe modellen die we besteld hadden werkten niet op de vorige hardware. Wat er precies niet strookte ben ik zelf niet van op de hoogte
De modem van Telenet die hadden dateerde ook al van 2016.

Ik ben nu inderdaad aan het denken om eventueel toch de nieuwe modem in bridge te zetten, en zelf er een router tussen te steken
Of dat weer een FritzBox gaat zijn laat ik even in het midden

Bedankt voor de replies, wou eventjes zekerheid dat de firewall optie nutteloos is voor IPv4