Beantwoorden
triplus
Freshman Weetjesweter
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

IPv4 icmp ping werkt niet, IPv6 ping werkt wel.

Beste

Ik merkte gisteren ineens dat "ping 8.8.8.8" niet werkte (Request timed out). Ik dacht eerst dat dit aan mijn eigen router (pfSENSE) lag, maar ook bij het rechtstreeks inpluggen op de telenet modem krijg ik ditzelfde probleem.

Als ik dan bijvoorbeeld "ping google.com" intype (via telenet modem) dan krijg ik antwoord via een IPV6 address, als ik daarna een ipv4 only adres wil pingen dan krijg ik een timeout. Ik heb wel volledige netwerk toegang voor normale gebruik.

Ik vond onderstaande post, kan dit gelijkaardig zijn - of zijn hier nog mensen met gelijkaardige problemen?

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Ping-naar-internet-werkt-opeens-niet-meer...

Mvg.

Joren

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: ipv4 icmp ping werkt niet, ipv6 ping werkt wel.

0 Likes
26 reacties
triplus
Freshman Weetjesweter

Alle interne adressen (alles aan LAN kant van modem) kan ik pingen.

Alle externe addressen niet.

Is idd geen extreem groot probleem, maar pingen is vaak mijn manier om even snel te kijken ivm. latency problemen/internet problemen. Dus zou handig zijn als dit werkt 🙂

0 Likes
ChristofM
Expert Moderator
Champagne, lezer van het jaar! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

@thomasdb  schreef:

@Moderator waarom is mijn afbeelding verwijderd

deze toonde enkel hoe de router, in zijn routetabel,

google dns (8.8.8.8) naar routerdns (127.0.0.1),  kan (om)leiden

-en google dns dan dus niet bereikbaar is voor achterliggende apparaten via ipv4

mogelijks was deze setting ooit ingesteld en intussen al vergeten,

hoedanook deze setting blijkt het probleem niet te zijn,

als het zich ook via de telenet modem voordoet.

heb verder geen idee wat dan wel de oorzaak kan wezen

misschien eens route print doen in cmd , kijken of het er (niet) instaat? in de computer zijn routetabel dan

@thomasdb De collega heeft jouw afbeelding afgekeurd door het IP-adres 127.0.0.1. Maar aangezien dit een standaardinstelling van jouw router is, hebben we dit toch geaccepteerd. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewChristof | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Niks met standaardinstelling te maken. Hier staat nergens een IPv6 adres van de gebruiker, wel gekende IPv6 adressen van Google.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Moderator, 127.0.0.1 is een zogenoemd localhost adres. Dit is een IP adres wat enkel lokaal in het lokale apparaat gebruikt kan worden, voor intern verkeer. Bijvoorbeeld wanneer je een webserver op je eigen PC installeerd, is  het vanaf de PC zelf op dat adres bereikbaar. Dit adres kan niet buiten de PC zelf gebruikt worden.

Wat betreft de afbeelding - die betreft DNS instellingen, die niets met dit probleem te maken kunnen hebben. De vraagsteller krijgt geen enkel antwoord wanneer hij een ping uitvoert naar een IPv4 host op het internet. Dit probleem treed ook op als hij een ping uitvoert naar een IP adres zoals bijvoorbeeld 8.8.8.8. In dat geval is er geen sprake van DNS (DNS vertaalt een host naam in een IP adres, wat dus niet relevant os als je direkt al een IP adres gebruikt).

Ook geeft hij aan dat hij wel gewoon met een browser IPv4 websites kan bereiken, via de naam. DNS werkt dus probleemloos.

Het probleem lijkt veroorzaakt te worden door de Telenet modem die de ontvangen ICMP replies (het antwoord op de ping opdracht) niet doorlaat. Daarom mijn eerdere advies om eens de modem te reseten.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
0 Likes
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

wel het is de hele route naar google dewelke zo niet door kan,

ik stelde dns, omdat dit is waarvoor dat gedaan word ,  

maar het veroorzaakt eveneens timeouts van ping 

is dus wel relevant, maar ik had erbij moeten vermelden ,dat, als dat in een routetabel staat de hoofdzaak voor dit topic de onbereikbaarheid is,

zonder dus als reden dns als voorbeeld

bij het plaatsen van die post had ik ook niet de info dat er geen enkele ping werkt. 

mogelijke oplossing, misschien, hopelijk inderdaad,

de modem eens resetten met de resetknop als hij er eentje heeft

of eens de 1.1.1.1 app of andere vpn opzetten, en kijken of de ping dan wel werkt of ook niet

0 Likes
triplus
Freshman Weetjesweter

Beste

Heb net de telenet modem herstart (via mijn telenet op "Herstart de modem" geklikt).

Resultaat is hetzelfde. Volledige netwerk toegang, maar IPV4 ICMP pings (naar buiten het netwerk) gaan niet door.

Zal even kijken ofdat ik nog ergens een VPN abonnementje heb liggen dat ik kan testen zoals hierboven vermeld.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter

Hi @thomasdb , ik denk dat we niet helemaal op dezelfde lijn zitten, of misschien begrijp ik je antwwoord verkeerd. DNS dient om het IP ades te zoeken behorende bij een hostnaam.  Iniden je bijvoorbeeld googlee.com wilt bereiken, zal je PC trachten het bij google.com behorende IP adres te vinden. Hiervooor wordt eerst in de lokale hosts file gekeken, en indien net voorhanden, wordt een vraag gesteld via DNS.

In het geval van een ping naar 8.8.8.8 wordt er gelijk een IP adres gebruikt, en is er dus geen lookup via DNS van toepassing.

Blijft dat het een vreemd probleem is, vooral nu blijkt dat ook een reset van de modem niet hielp.

@triplus, kan het zijn dat je misschien safespot/surf gebruikt?

Arnie | Krak
0 Likes
triplus
Freshman Weetjesweter

@triplus, kan het zijn dat je misschien safespot/surf gebruikt?

Ik ben niet onmiddellijk zeker wat je hiermee wil zeggen - heb er nog nooit van gehoord.

Ik denk dat de ping gewoon wel werkte enkele weken geleden en voor zover ik weet heb ik niets aangepast (vooral omdat er op de telenet modem niet al teveel valt aan te passen :p).

Het leuke is dat ik via VPN wel IPV4 kan pingen (net via telefoon getest met de app "FING" en die PIA VPN app). (maar dan is mijn source ip dus ook anders, wat mij doet vermoeden dat het probleem bij Telenet zelf ligt?)

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter

Safesurf en safespot+ zijn beveiliging diensten van Telenet, gratis inbegrepen in sommige abonnementen.

Als je de dienst aktiveert worden er door telenet aanpassingen gemaakt in de instellingen van je modem. Instellingen waar je via mijn telenet zelf niet aan kunt.

Meer over deze diensten:

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/veilig-surfen/alles-over-safespot/

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/veilig-surfen/safesurf-activeren-en-i...

Waarschijnlijk niet van toepassing voor jouw probleem. Als je de dienst niet kent, heb je die waarschijnlijk ook niet ingeschakeld.

Misschien anders toch eens de helpdek contacteren.....alhoewel ik betwijfel of ze je probleem gaan begrijpen, en aan de juiste dienst kunnen doorgeven.

Arnie | Krak
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter

Misschien ook nog even het vermelden waard. Ik heb de IPv4 firewall op mijn telenet modem niet aktief. Je zou dat eens kort kunnen uitproberen.Screenshot from 2024-11-22 13-46-02.png

Op de telenet modem heb ik alleen "onveiligie" apparaten aangesloten. De meeste apparaten zijn verbonden achter mijn eigen router - al het IPv4 verkeer wordt door de telenet modem "gebridged"

Arnie | Krak
0 Likes
triplus
Freshman Weetjesweter

heb dezelfde instellingen, behalve dan dat DMZ adres het adres van mijn pfsense router is.

Ik zal eens kijken ofdat ik iemand bij telent te pakken kan krijgen, we shall see... 🙂

0 Likes
triplus
Freshman Weetjesweter

Het werkt ondertussen weer - geen idee wat de reden is. Heb maandag een thuis batterij laten plaatsen en de stroom is er toen even volledig uit geweest...

Mogelijks was een reset via de telenet website niet voldoende en had ik de stroom moeten uittrekken? Of mss ook van dat zwarte verdeelbakje ernaast waar de COAX inkomt/uitgaat.

Of het werkt gewoon weer na enkele dagen... wie zal het zeggen 🙂

0 Likes