Beantwoorden
AmateurNu46893
Freshman Beetjesweter
Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 echt niet mogelijk met een CV8560E en pfSense ?

Gewoon effe om zeker te zijn. Ik lees hier overal dat IPv6 met een CV8650E in Bridged Modus met je eigen firewall erachter niet werkt. Kan iemand dat bevestigen (en liefst nog ontkennen 😛 )

Indien niet mogelijk: heeft Telenet dan modem modellen die dat wel kunnen ? (en aan particullieren meegegeven worden?)

Alvast bedankt.

0 Likes
3 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Ik vind hier toch berichten waar men het werkend krijgt:

Er zijn geen andere modellen beschikbaar die bridging ondersteunen.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@AmateurNu46893  schreef:

Gewoon effe om zeker te zijn. Ik lees hier overal dat IPv6 met een CV8650E in Bridged Modus met je eigen firewall erachter niet werkt. Kan iemand dat bevestigen (en liefst nog ontkennen 😛 )

Eerst en vooral: de bridge mode op de E-router/CV8650E (of beter gezegd de MAC passtrough) heeft geen invloed op IPv6, maar alleen op IPv4.

Maar, zoals je hier op Netweters toch kan lezen, werkt IPv6 (Prefix Delegation) perfect met een eigen firewall, ook Pfsense, mits de correcte instellingen.

Je eigen firewall krijgt dan een IPv6 /60 Prefix (alsook een IPv6 /64 adres op de WAN poort).

Let wel dat je maar één IPv6 /60 Prefix kan gebruiken, je kan dus geen verschillende routers achter de CV8560E aansluiten.

0 Likes
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Er is full dual stack support op de CV8560E, al gebruikt met verschillende routers erachter.

Dus alles hangt af van uw settings of die al dan niet werkt bij uzelf.  

In "bridged" mode is er een verschillende behandeling voor IPv4 en IPv6.

1. de IPv4 traffic wordt inderdaad bridged, dus je router gaat dhcpv4 client spelen en krijgt een publiek IPv4 adres van upstream

2. de IPV6 traffic wordt niet bridged, maar routed.  Ik lees dat er niets gedaan wordt voor IPv6, maar dat klopt niet helemaal, ttz, voor het bridged mac addres krijg je inderdaad een /60 prefix, maar dit komt van de CV8560E die ervoor hangt, en niet van upstream, en is een sub-delated prefix van de /56 die je op de wan vd CV8560E krijgt.  Maar in the end gaat je eigen router hier ook gewoon (stateful) dhcpv6 client spelen en een prefix (ia_pd optie) aanvragen en krijgen.

0 Likes