IPv6 op CV8560 blokkeren - Amazon, Netflix enz.?
Na een lang en uitvoerig topic over IPv6 prefix delegation op de CV8560E, om IPv6 mogelijk maken voor devices achter een eigen router, loop ik nu toch ook tegen een nadeel op.
Ik ben heel blij met IPv6 connectiviteit, zou deze nu echter willen kunnen afzetten voor bepaalde hosts.
Mijn smart-tv en Amazon fire-stick, die voorheen IPv4 only waren achter mijn eigen router werken nu ook over IPv6 😞
De IPv4 instellingen waren statisch; de opgegeven default-gw was een VPN gateway, zodat ik Amazon Prime kon gebruiken, zonder dat Amazon wist dat ik eigenlijk in België ben.
Nu dat de smart-tv en fire-tv stick IPv6 connectiviteit hebben gekregen, heeft dit prioriteit gekregen over IPv4. Kortom de VPN wordt niet langer gebruikt, maar mijn Telenet IPv6 adres, en Amzon Prime reageert daarop met een ander aanbod.
Bij de LG smart TV kan ik IPv6 uitschakelen, om zo het gebruik van de VPN tunnel te forceren. in de Fire-TV stick kan ik IPv6 niet uitschakelen en moet ik op zoek naar een andere oplossing.
Zijn er meer hobbiesten die tegen dit soort problemen oplopen?
Op mijn Fritzbox kan ik geen uitgaand verkeer op basis van IP versie blokkeren. De firewall regelt enkel inkomend verkeer, en zelfs dat enkel op basis van TCP/UDP poort, niet de IP versie.
Ik bekijk nu de mogelijkheid een extra eigen router te plaatsen, zonder IPv6, en de smart TV daaraan te hangen. Nadeel is dan echter weer het gebrek aan connectiviteit naar mijn NAS.

Meten is weten. Gissen is missen.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Opgelost! Ga naar oplossing.
- Labels:
-
IPv6