24751
netweters
|
152344
antwoorden
|
20691
vragen
|
De laatste tijd merkte ik dat bepaalde apps niet langer werkten via de WiFi, maar wel als ik overschakelde op mobiele gegevens. (VRT Max, HLN app, My Telenet app ironisch genoeg).
Op mijn laptop moest ik IPv6 afzetten bij de netwerkinstellingen, anders kon ik bepaalde sites niet meer bereiken (waaronder mytelenet).
Na lang zoeken op het internet kwam ik te weten dat dit aan de modem zou liggen. Helaas bracht herstarten of zelfs resetten naar de fabrieksinstellingen geen soelaasMoet ik een nieuwe modem krijgen (en zo ja, hoe krijg ik dit uitgelegd aan Telenet, want op zich werkt alles zogezegd) of kan ik nog iets anders proberen.
Resultaten van https://test-ipv6.com/
Uw IPv4 adres op het publieke Internet is (waarschijnlijk) xxx.xxx.xxx.xxx
Uw Internet Service Provider (ISP) is wellicht TELENET-AS
Geen IPv6 adres gedetecteerd [meer info]
Als een website via zowel IPv4 als IPv6 beschikbaar is, kiest uw webbrowser IPv4 zonder vertraging.
Verbindingen naar websites met alleen IPv6 geven een timeout. Alle websites met alleen IPv6 zullen daarom stuk lijken voor u.
To ensure the best Internet performance and connectivity, ask your ISP about native IPv6. [meer info]
Uw DNS server (waarschijnlijk beheerd door uw ISP) lijkt werkende IPv6 internettoegang te hebben.
0/10
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: ipv6 werkt niet meer
Opgelost! Ga naar oplossing.
modem eens een halve dag of liefst een dag uit laten ( voeding afschakelen) dan komt 't bij mij terug na uitval. heb wel nog een heél oude modem, weet niet of 't bij de nieuwere ook zo is
misschien eerst al eens aangeven welke uw opstelling is, zoals welke modem in gebruik, eigen router erachter enz.
Reboot kan natuurlijk in sommige gevallen helpen, want je laadt al je instellingen opnieuw, maar lees in 1 vd updates die lange tijd af te laten, daar zie ik niet direct het nut van.
Stel dat IPv6 er (tijdje) uit zou liggen bij u, zou die na verloop van tijd toch opnieuw moeten werken, want er zijn voldoende mechanismes aanwezig voor "renewal".
Is er geen IPv6 vanop bepaalde PC (waar je instellingen af gaat zetten) of op elk toestell, bvb ook tablet en telefoon ?
Mij opstelling is heel simpel:
coax -> NIU netwerkverdeler -> CH8568LG Modem -> Alle toestellen (laptops, smartphones, ...)
IPv6 adressen zijn via geen enkel toestel bereikbaar
geen idee hoe technisch je bent, maar je hebt of geen IPv6 of geen route ernaartoe.
Als je op je laptop bvb een commandline opent, via start/run typ cmd, kan je ipconfig doen en krijg je alle IP addressen van al je interfaces, staat daar een publiek IPv6 tussen (iets wat start met 2001, of 2a01 of..., niet fe80 vooraan ?
Als dat niet het geval is krijgt je host idd geen IPv6 van de modem
Als dat wel het geval is is de route er naartoe niet ok, die kan of op je modem fout zitten of verderop.
Als het op de modem zit, is een reboot vaak wel een goed idee, want gaat je modem normaal opnieuw alles uitdelen en routes leggen.
Als het verderop in het netwerk zit kan je zelf niets anders doen dan de klantendienst bellen, want dan is er een ipv6 routing probleem ergens verderop in het netwerk, niet in je huis zelf
Mijn toestellen (laptop, smartphones) krijgen wel een IPv6 adres toegewezen.
Dan zal het inderdaad eerder aan de routing liggen. Rebooten lost het probleem echter niet op (al ettelijke keren gedaan). Misschien eens checken bij de buurman of ie hetzelfde heeft.
Traceroute IPv4 (via WiFi telenet)
Tracing route to ams15s44-in-f14.1e100.net [142.251.36.14]
over a maximum of 30 hops:
1 3 ms 3 ms 4 ms 192.168.0.1
2 15 ms 19 ms 14 ms dD576F001.access.telenet.be [213.118.240.1]
3 15 ms 16 ms 12 ms dD5E0CDB2.access.telenet.be [213.224.205.178]
4 * * 54 ms dD5E0F916.access.telenet.be [213.224.249.22]
5 17 ms 18 ms 17 ms 142.250.171.34
6 20 ms 20 ms 16 ms 142.251.253.183
7 18 ms 19 ms 21 ms 142.251.225.164
8 23 ms 18 ms 18 ms 108.170.237.63
9 24 ms 23 ms 22 ms 142.250.227.196
10 23 ms 21 ms 21 ms 209.85.255.196
11 23 ms 24 ms 21 ms 72.14.236.227
12 21 ms 24 ms 20 ms 172.253.71.201
13 21 ms 23 ms 181 ms ams15s44-in-f14.1e100.net [142.251.36.14]
Traceroute IPv6 (via WiFi telenet)
Tracing route to ams17s09-in-x0e.1e100.net [2a00:1450:400e:800::200e]
over a maximum of 30 hops:
1 * * * Request timed out.
2 * * * Request timed out.
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
@digifredje schreef:Mij opstelling is heel simpel:
coax -> NIU netwerkverdeler -> CH8568LG Modem -> Alle toestellen (laptops, smartphones, ...)
IPv6 adressen zijn via geen enkel toestel bereikbaar
Gezien de Topic strarter geen eigen router gebruikt, kan het probleem alleen te wijten zijn aan de Telenet HGW.
Oplossing moet dus van Telenet komen, toch? Ondersteunt de CH8568LG wel IPv6?
Enig advies in deze ==> Telenet kontakteren (ticket voor back-office) ?
Je schrijft Mijn toestellen (laptop, smartphones) krijgen wel een IPv6 adres toegewezen.
Moet ik dat begrijpen dat ze elke één ipv6-adres hebben? Ik verwacht dat elke toestel minstens twee ipv6-adressen heeft.
Ik vermoed dat de apparaten enkel een link-local IPv6 adres zullen hebbbn (startend met fe80) wat een zelf toegekend adres is, maar geen publiek (global) IPv6 adres van de telenet router ontvangen hebben (startend met 2a02)
Kijk anders ook eens via My Telenet > Je thuisnetwerk > Verbonden toestellen
Toegekende ip adressen (zowel IPv4 en IPv6) zijn daar normaal zichtbaar per apparaat.
Mocht dit inderdaad het geval zijn, dan contacteer je inderdaad het beste Telenet. De fout ligt dan bij hun.
Mijn (verbonden) toetstellen hebben bijna allemaal 2 IPv6 adressen en die beginnen allemaal met 2a02.
Mijn smartphone heeft er maar liefst 15 😁
Net het netwerk van de buurman (ook telenet) getest (met toestemming uiteraard) en daar werkt alles qua IPv6 normaal.
Wordt dus bellen naar Telenet. 🙂
En heb inderdaad een nieuwe modem nodig. Wederom goed geholpen geweest aan de telefoon met iemand die toch kennis van zaken had.
Iedereen hier ook bedankt voor de feedback!
Voor de oude kan je zien of hij moet opgestuurd worden via de link
Maar veel toestellen moet je niet opsturen staat er duidelijk op
Dat bespaar je geloop
Heb de oude gewoon meegenomen toen ik ging ruilen. Spaart me een bezoek aan de post uit. 😛